Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tvinga macen att stänga av automatiskt trots att program körs?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är detta möjligt? t ex om ett aktivt word-dok är "i vägen" för avstängningen. Ibland glömmer i alla fall jag att stänga av program och logga ut andra användare på datorn. Då skiter schemaläggaren i att stänga av den utan jag möts på morgonen av dialogrutan "Vill du spara ändringarna i xxx" eller "utloggningen avbröts eftersom programmet xxx är öppet". Observera att detta inte har något med "vila" att göra. Jag vill inte sätta något i vila (kan ej väcka den med fjärråtkomst över wifi då...). Jag vill att den ska strunta i mina öppna program och stänga av och sätta på enligt tiderna i schemaläggaren. Finns det någon mjukvara som "tvingar" datorn att stänga programmen och sedan stänga av, tips?

Att TVINGA datorn att stämga av är rent överjävligt elakt mot allt vad filer och filsystem heter.

Det GÅR säkert, men jag tror det kommer leda till problem.

Det borde ju vara motsvarande lätt låta den gå i vila men att se till att den kan vakna över nätet (Wake on LAN = på?)

Varför måste du kunna väcka den med fjärråtkomst?

Säger jag som inte stängt av min maskin det senaste året. Den får gå i vila när den behöver ist.

Ursprungligen av Goflorp:

Det GÅR säkert, men jag tror det kommer leda till problem.

Är det fakta att det leder till problem om man bara slår av datorn (genom att t.ex. bryta strömmen) om man kör Mac OS X?
Skulle gärna läsa mer om det om nån har en länk.

Ursprungligen av Chaosstar:

Är det fakta att det leder till problem om man bara slår av datorn (genom att t.ex. bryta strömmen) om man kör Mac OS X?
Skulle gärna läsa mer om det om nån har en länk.

Jag har svårt tänka mig att 100 oavslutade icke stängda filer skulle vara
det minsta bra att sabotera på permanent basis....

Men, prova gärna och kom med empiriska data om du vill.

Hej, tack för svar. Well, om jag är bortrest två veckor vill jag kunna komma åt mina grejer på datorn som står hemma. Brukar köra med LogMeIn från annan burk o iPhone, men då måste Macen hemma vara "online" hela tiden, alltså ej i vila (vilket sliter på skärm, hårddisk, elräkning). Endast skärmsläckare går att "väcka".
Men menar du att det är så enkelt att jag kan väcka den med "Wake on LAN" från annan plats (från iPhone el. bärbar tex), hur funkar det? I så fall räcker det ju självfallet att bara vila den, men jag har för mig att det inte går att väcka en dator som är i vila om den inte är i samma lokala nätverk.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-09 22:37
Ursprungligen av EvilErik:

Brukar köra med LogMeIn från annan burk o iPhone, men då måste Macen hemma vara "online" hela tiden, alltså ej i vila (vilket sliter på skärm, hårddisk, elräkning). Endast skärmsläckare går att "väcka".
Men menar du att det är så enkelt att jag kan väcka den med "Wake on LAN" från annan plats (från iPhone el. bärbar tex), hur funkar det?

Du kan väcka en dator som är i vila genom webgränssnittet i LogMeIn. Det finns andra sätt att skicka "magic packet" för att väcka en dator över internet men med LogMeIn behöver du inte tänka på att öppna portar, osv. Busenkelt och funkar toppen!

Alltså försökte inte va dryg, menade allvar att hade gärna läst en längre artikel om hur det fungerar då det bryts tvärt.

Ursprungligen av Chaosstar:

Alltså försökte inte va dryg, menade allvar att hade gärna läst en längre artikel om hur det fungerar då det bryts tvärt.

Åh, förlåt en annan om jag verkade dum och dålig det var inte allas meningen att låta "sån".

Jag skulle faktiskt också gärna läst "Powerdown - The Road to disaster" elelr vad den kan heta

Ovan var bara vad jag TROR, just att systemet påverkas väldigt negativt att bara "fimpas" utan ngn förvarning.
Fast å andra sidan, förvarning och påbörjad nedstängning och sedan bli abrupt kapad mitt i nedstängningen torde ju vara etter värre... (tror jag). Full fart och skriva till mängder med filer och ....poff!

Har aldrig hänt något då strömmen råkat brytas för mig, men som du säger, det känns ju inte som om det kan va så bra för systemet om det nu inte finns inbyggda säkerhetsåtgärder för just sånna situationer i OSet nuförtiden.

Jag vet inte vad det finns för negativa effekter för själva systemet med att tvångsavsluta datorn, men din hårddisk kommer inte att må så bra efter ett tag.

  • Medlem
  • 2009-12-09 19:52

Är det inte bättre att hantera dialogen som gör att tex Word inte avslutas? Det går ju att ordna med olika script.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-09 21:48

I terminalen: $ sudo shutdown -h now

Alla applikationer avslutas abrupt ("tvångsavslutas"), men filsystem avmonteras snyggt. Detta är alltså bättre än "powerdown".

Observera att Snow Leopard har nya funktioner för Wake On Demand
A Closer Look at Snow Leopard's Wake on Demand Feature [Updated] - Mac Rumors
Wake on Demand lets Snow Leopard sleep with one eye open | Mac OS X | MacUser | Macworld

1
Bevaka tråden