Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste modem vara så groteska? Alternativ?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är visserligen lite teknik-nerd men jag har aldrig begripit riktigt vad det är i ett modem egentligen, men det måste tydligen alltid finnas om man har bredband.

Rätta mig om jag har fel.. de är alltid stora, svarta, instabila och damm-attraherande..

Vad är det i dessa som motiverar storleken, egentligen?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-12-01 19:05

Tja, i de fall som modemen varit mindre så har de ofta haft värmeproblem. En annan anledning kan vara att man vill ha ett större "moderkort" som gör att man har längre väg från teleledningen till ethernetporten, helt skall dessa ju dessutom vara galvaniskt åtskilda. Det innebär att telefonledningen ej skall vara i kontakt med ethernetporten.
På teleledningen varierar spänningen rejält, det kan vara många hundra volt hit och dit och när det finns åskväder i närheten, fler tusen volt. Det behöver inte bli ett nerslag för att det skall bli överspänningar i ledningarna. Ergo; man vill inte att ens dator skall ha kontakt med den ledningen, det kan ge obehagliga konsekvenser (läs: man släpper ut den magiska röken).

Sen, sure, det är lite tråkigt att inte Apple har valt att inkludera ADSL-funktionalitet i någon AirPort-modell eller ett separat modem. D-Link/Netgear/Zyxel som är de stora tillverkarna av ADSL-modem kommer nog inte att vinna några designpris i den närmsta framtiden

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-12-01 19:10

Jo, och det här med instabilitet. Jfr spänningsfluktuationerna på teleledningen. Självklart kan det trots allt ge problem med strömförsörjningen. Ett modem är ju i praktiken en liten dator (en del modem kör faktiskt Linux internt!) och som alla sådana mojänger så är de känsliga för problem med spänningsförsörjningen.
Och bara för att fortsätta på det spåret så beror det ju på att processorer i praktiken bara kan jobba med "ettor och nollor" dvs ström på eller av. Frågan är ju då hur _mycket_ ström är på och hur _lite_ är på?
Om processorn inte matas med den spänning som den förväntar. Såklart finns det intervall som det funkar ändå inom, men faller det utanför detta kommer det bli problem. Med tanke på detta då så är det inte så svårt att förstå att datorer kan få stora problem med sin stabilitet om strömaggregatet får problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-01 19:40

Det aningen mindre tekniska svaret är att de ska vara billiga (det är nog inte många som hade betalat extra för att få ett snyggt modem med exakt samma funktioner). Design kostar pengar, och produktionskostnaderna är högre för att tillverka en snygg plastlåda jämfört med en ful.

Sen kan man säkert krympa dem genom att designa om tekniken inuti (tänk "vanliga" modem som fanns inbyggda i varje laptop för ett par år sen), men det kräver lite intelligens. Problemet är bara det att bra ingenjörer oftast inte vill designa billiga skräpprodukter för låga löner när de kan jobba med häftiga, avancerade och välbetalda produkter istället

Lustigt nog är det samma problem inom privatflyget idag. Dagens trainer plan är sanslöst dåligt designade, men det krävs ett gäng hyfsat smarta ingenjörer för att bygga bra plan. Men, en hyfsat smart flygingenjör vill bygga F-35, Ariane raketer och UAVs, inte enkla, långsamma och stabila små flygplan.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-12-01 19:39

Och eftersom jag tydligen inte kan lyckas läsa hela ditt inlägg innan jag svarar så blir det ett tredje inlägg:
Vad är det _i_ dessa apparater?
Jo, modem är en faktiskt en förkortning för "modulator/demodulator".
Vad gör den då? Jo, den modulerar (kodar) signalen (datatrafiken som du skickar) och demodulerar (avkodar) signalen (datatrafiken du tar emot) på ett sätt som gör att trafiken kan skickas över de ganska dåliga ledningar som de 2 koppartrådar som telefonledning består av.
Betänk att 10/100/1000MBit Ethernet (nätverkssladd) är begränsat till ca 100m och det beror ju till viss del på den ganska låga spänning som man kan skicka över sladden. Ju lägre spänning man kan använda i sladden, desto kortare sladdlängd kan man använda eftersom man kommer råka ut för det som jag skrev om ovan, det kommer bli svårt att bedöma vad som är "på" eller "av".
Tyvärr kan man ju inte bara höja spänningen i sladden i detta fall, det skulle kunna bli farligt. Ethernet använder 2 volt och klarar 100 meter. Avståndet till en telestation kan ju komma upp i 5km och i så fall skulle man behöva 100 volt för att kunna komma de 5 km. Det är både komplicerat och farligt att använda den typen av spänningar i teleledningarna.
Vad man istället gör är att man kodar datan i ljud (om du minns hur det lät med de riktigt gamla modemen som ringde upp på vanligt sätt). Inte alltid hörbart ljud numera, ibland kan man ju höra brus i telefonen som en störning från dessa modem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-01 19:44
Ursprungligen av klarabara:

Vad är det i dessa som motiverar storleken, egentligen?

Inget förutom lathet och vinstmarginal. Det finns ingen drivkraft att kosta pengar och tid på något nytt utan man använder komponenter som finns och är välbeprövade. och vi lever med att försöka gömma dom bakom något annat i bokhyllan.

När vi körde med 56k tele modem så var de fula, svarta och dammsamlande. Men ändå gick de samtidigt att bygga in en notebook.

Vad det gäller värme-utveckling har jag erfarigt att de faktiskt kan bli ganska varma o det är säkert inge vidare särskilt inte tillsammans med damm-råttor...

Ursprungligen av IngoX:

Inget förutom lathet och vinstmarginal. Det finns ingen drivkraft att kosta pengar och tid på något nytt utan man använder komponenter som finns och är välbeprövade. och vi lever med att försöka gömma dom bakom något annat i bokhyllan.

När vi körde med 56k tele modem så var de fula, svarta och dammsamlande. Men ändå gick de samtidigt att bygga in en notebook.

När man kollar på tradera kostar de nu 2 spänn ungefär för ett kabelmodem, äldre. Om man nu använder samma beprövade grejor som innan, bara i ett nytt fult skal, kan man då använda sig av samma modem som då och därmed inte hyra ett av sin leverantör? Eller har utvecklingen egentligen gått framåt bara att det inte syns?

[egentligen undrar jag om man kan kirra ett riktigt billigt, öppna o pilla lite med någon slags verklighets-förankring till det. Alltså att skulle kunna använda det sen? Känns inte intressant gammalt 56k-modem tex av den anledningen...]

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-12-01 20:03

Ja, det går att göra dem mindre, men å andra sidan så räknade man nog rätt kallt med att man inte hade sin laptop inkopplad på telenätet mer än just under den stund man var uppkopplad och då var det troligen inte åska i närheten. Stationära modem lär ju troligen stå inkopplade under längre tid och under mindre gynnsamma väderförhållanden.
Dessutom, saker som designas för att stå på 24/7 kan inte göras lika kompakta som saker som används under kortare tider på grund av bland annat värmeproblem.

Bollman: jag ska läsa igenom dina inlägg noggrant till imorrn..ganska mycket på en gång
En sak som genast fångade mitt intresse, är det olika modem till adsl eller kabel-nät?
Samma storlekar?

Ursprungligen av klarabara:

Bollman: jag ska läsa igenom dina inlägg noggrant till imorrn..ganska mycket på en gång
En sak som genast fångade mitt intresse, är det olika modem till adsl eller kabel-nät?
Samma storlekar?

Det är olika boxar.

ADSL ut på telenätet
Det man har i Com-Hem-hus mfl är "Kabelmodem" (de anpassar signalen till/från) kabelnätet

Rent fysiskt kan de vara i likadana lådor.
Kanske med så lite som en bokstavsnbeteckning som avviker, "C" för Cable-modellen, "A" för ADSL ...
Håller dock med att de är (oftast) äckligt fula.

  • Medlem
  • 2009-12-01 22:13

En sån här tråd kan inte få gå obemärkt förbi utan en hänvisning till modermodemet.

Ursprungligen av Baron:

En sån här tråd kan inte få gå obemärkt förbi utan en hänvisning till modermodemet.

Klassiskt!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-12-01 23:20

Principen är ju onekligen densamma; det gäller att koda signalen på ett sätt som kan få den att färdas över det medium man har vid handen, varandes tele-linor (ADSL) eller kabelnät.
Det skiljer ganska lite inuti modemen enligt min uppfattning, det handlar om kretsen som handhar kodningen, i stort sett.

Man undviker ju lite av problemet med inkompatibel fulhet och sladdhärvor av hårda och bångstyriga ethernetkablar genom att skaffa en kombinerad burk med modem - router - trådlös basstation.

Just nu hänger allt sånt junk (inklusive grenuttag etc) i två trådkorgar från Ikea under mitt skrivbord. Då slipper man se eländet iaf...

NETGEAR RangeMax Next Wireless ADSL2+ Modem Router DG834N på Tradera.
http://www.pacificgeek.com/productimages/xl/DG834N-R-3.jpg

Vet inte huruvida det här är bättre men det verkar iaf vara modem o router i ett. Inte billigt iofs men om man slipper ett kabel-modem på golvet.. två apparater i ett eller?

Jag hade (mycket höga) förhoppningar att vid ett eventuellt bredband hemma så skulle de bli en Airport express..weee! sen insåg jag att jag måste ha ett modem där...o jag minns hur de såg ut och betedde sig.

Ok om de inte är fina o vita men om de (som Johan säkert menade) har så hårda kablar o konstiga längder (som ska passa allas behov o därmed ingens) knappt kan stå intill en vägg för att kablar ska hit o dit.. jag ryser.. kanske ska fråga grannen om jag får hyra internet av henne..o lägga pengarna på ett fint tangentbord istället..

  • Medlem
  • Malung
  • 2009-12-02 16:25

Hej
Jag har en Telia Smart, modem och router i ett. Kostar 29:- i månaden från telia. Jag tro att den även finns för BBB, 3 och com hem. Den heter då Thomson Gateway TG787. Funkar väldigt bra för mig.
Thomson Gateway - TG787 - Supportsidan

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-12-02 23:24

Det finns ju lite olika modemstandarder. Om man skall ha mer än 8GB så behöver man ett modem som stödjer ADSL2+ så man kan inte använda hur gamla modem som helst

Ah.. tackar. Jag får titta vidare i den här frågan..

1
Bevaka tråden