Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny med Mac

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej jag fick min första Mac vid slutet av november..en iMac 27" jag är nöjd med den änså länge men har en del frågor.

1. När jag hade Windows live mail på windowset så kunde jag få alla mina mappar som jag hade mailen nu i mail så får jag inte till dom mapparna hur ska jag göra?

2.varför kan jag inte klippa ut filer som jag kunde i windows? När jag är i finder så ser jag under redigera menyn att det finns klipp ut men varför funkar det inte om man markerar det man ska klippa ut?

3.Hur sorterar alla era filer? Jag vet om man drar en del bilder till iphoto-ikonen så kommer dom till programmet men lagrar ni allt i det programmet eller har ni några bilder i mappar? känns konstigt om man ska ha visst del i programmet och andra delen inte.
Angående andra filer som tex video filer sorterar ni dom i iTunes eller har ni dom i mappar med? Känns som om jag skulle behöva hjälp med fixa en struktur över filerna och sorteringen av allt. har inte vågat ta ner alla filer från den externa bara för detta.

4. visst tycker jag mer om macen nu än om windows redan nu men det känns som det fattas features för att få till det där lilla extra av datorupplevelsen men kan inte sätta hum om de.
5.Hört att en del inte stänger av sina Macar och har dom på vila över nätterna / tiden då man inte använder datorn. Jag undrar är det verkligen bra? känns som man sliter ut delarna om man håller på så.
6. Om man trycker på höj och sänkvolymknapparna på tangentbordet så hörs det ett ljud men slipper det om man håller nere shift men finns det nåt sätt att göra så man slipper hålla ner shift?

Det var allt jag kom på just nu..
tack iförhand

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-12-11 22:44

6. Systeminställningar / Ljud/ fliken Ljudeffekter / Låt mig höra när volymen ändras

Senast redigerat 2009-12-12 11:07
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-12-11 23:43

2. Detta är en av de större sakerna jag stör mig på i OS X. Det går inte att klippa ut och klista in i Finder på samma sätt som det går i Windows. Det tog dock 1-2 år mig att ens upptäcka detta. Mest för att jag sällan flyttar filer utan låter istället mina applikationer sköta detta.

3. Jag låter iPhoto ta hand om samtliga av mina bilder och iTunes tar hand om samtliga musikfiler. Jag kopierar in dessa i applikationen och tar sedan bort de externa filerna. iTunes har inget direkt bra stöd för filmfiler så dessa har jag i egna mappar och använder Quicktime med codecpacks Flip4Mac och Perian för Windows Media, Xvid osv.

4. Jag upplevde bytet på samma sätt. Men när något är nytt kan det lätt upplevas som krångligt. Ge det lite tid och när upplever helheten och förstår varför man gör på ett visst sätt så kommer du garanterat uppskatta det mer.

5. Jag stänger sällan av min Mac. Det är endast när jag ska transportera den eller resa bort en längre tid. Jag har just nu 23 dagar uptime på min Macbook Pro. Det är möjligt att det sliter mer på hårdvaran, men jag gissar att hårdvaran hinner bli "out of date" innan den går sönder och att du alltså köper nytt av en annan anledning.

Ursprungligen av 2mkr:

2. Detta är en av de större sakerna jag stör mig på i OS X. Det går inte att klippa ut och klista in i Finder på samma sätt som det går i Windows. Det tog dock 1-2 år mig att ens upptäcka detta. Mest för att jag sällan flyttar filer utan låter istället mina applikationer sköta detta.

3. Jag låter iPhoto ta hand om samtliga av mina bilder och iTunes tar hand om samtliga musikfiler. Jag kopierar in dessa i applikationen och tar sedan bort de externa filerna. iTunes har inget direkt bra stöd för filmfiler så dessa har jag i egna mappar och använder Quicktime med codecpacks Flip4Mac och Perian för Windows Media, Xvid osv.

4. Jag upplevde bytet på samma sätt. Men när något är nytt kan det lätt upplevas som krångligt. Ge det lite tid och när upplever helheten och förstår varför man gör på ett visst sätt så kommer du garanterat uppskatta det mer.

5. Jag stänger sällan av min Mac. Det är endast när jag ska transportera den eller resa bort en längre tid. Jag har just nu 23 dagar uptime på min Macbook Pro. Det är möjligt att det sliter mer på hårdvaran, men jag gissar att hårdvaran hinner bli "out of date" innan den går sönder och att du alltså köper nytt av en annan anledning.

1.Varför har dom ens det alternativet om det inte ens går att göra det?
Jag ville ha klipp ut funktion för jag vill rensa ur min externa och formatera om den till HFS+.

tack svaren hittils..får väl kolla in Macen mer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-12 09:58
Ursprungligen av iPoduser:

1.Varför har dom ens det alternativet om det inte ens går att göra det?
Jag ville ha klipp ut funktion för jag vill rensa ur min externa och formatera om den till HFS+.

tack svaren hittils..får väl kolla in Macen mer.

Å andra sidan behöver du inte flytta filerna om du sedan ska formattera om enheten. Men visst, klipp ut -alternativet borde nog finnas. Nu har jag blivit allt för van att ta omvägar för att flytta filer. Två Finder-fönster eller helt enkelt mellanlanda filerna på skrivbordet.

Ursprungligen av jahve:

Å andra sidan behöver du inte flytta filerna om du sedan ska formattera om enheten. Men visst, klipp ut -alternativet borde nog finnas. Nu har jag blivit allt för van att ta omvägar för att flytta filer. Två Finder-fönster eller helt enkelt mellanlanda filerna på skrivbordet.

Jag vill gärna flytta filerna så jag vet vilka filer som jag har tagit över eller inte för på den externa ligger filerna håller om buller..

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-12-12 10:57

1. Mail visar alla (ifall du har flera konton) inkorgar tillsammans. Övriga mappar ligger längst ner.

Det bör alltså finnas en rad där det står ditt kontos "beskrivning" (i mitt fall GMAIL), skrivet med stora bokstäver i grå text, under papperskorgen. Den raden går att expandera.

Ursprungligen av theoo:

1. Mail visar alla (ifall du har flera konton) inkorgar tillsammans. Övriga mappar ligger längst ner.

Det bör alltså finnas en rad där det står ditt kontos "beskrivning" (i mitt fall GMAIL), skrivet med stora bokstäver i grå text, under papperskorgen. Den raden går att expandera.

Mina övriga mappar finns inte. jag har döpt dom olika namn som hotmailkontot osv

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-12 13:21

Tycker att klipp ut och klistra in fungerar precis som det ska, förstår inte vad du vill att det skall göra i stället?

Ursprungligen av MatsOlov:

Tycker att klipp ut och klistra in fungerar precis som det ska, förstår inte vad du vill att det skall göra i stället?

Den ska funka för mig...säg att jag markera en fil som jag vill flytta till en helt annan plats och mapp så väljer jag redigera och sen på klipp ut så går den inte att välja.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-12 15:12
Ursprungligen av iPoduser:

Den ska funka för mig...säg att jag markera en fil som jag vill flytta till en helt annan plats och mapp så väljer jag redigera och sen på klipp ut så går den inte att välja.

Hört talas om drag and drop? Ta din fil och dra den till de nya platsen, vill du kopiera den samtidigt så håll ned alt. Drar du den till en annan skiva så kopieras den och håller du ned cmd så flyttas den.

Edit: Du kan även högerklicka, välja kopiera och sedan högerklicka på nya platsen och klistra in.

Om man nu skall vara petimeter så kan du inte "klippa" ut en fil som ligger i en mapp, du kan kopiera eller flytta den. Klippa ut gör man med delar av något.

Senast redigerat 2009-12-12 15:22
  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-12-12 23:49
Ursprungligen av iPoduser:

Den ska funka för mig...säg att jag markera en fil som jag vill flytta till en helt annan plats och mapp så väljer jag redigera och sen på klipp ut så går den inte att välja.

Saxat ur Hjälp:

Flytta en fil från en volym till en annan och ta bort filen från den ursprungliga platsen =
Kommando-dra filsymbolen till den nya platsen

Hjälp hittar du i menyn Hjälp då du är i Finder, "Kortkommandon för att arbeta med objekt i Finder", där finns det det en hel del.

Alltså prova att trycka ner tangenten cmd samtidigt du markerar filen eller filerna med vänster musknapp och dra filerna dit du vill ha dem, är platsen längre ned i mappen håller du kvar över mappen så öppnar den sig så många nivåer du vill, testa först med något du inte är rädd om så ser du hur det funkar, lycka till.

Att det är då lätt att jobba med Windows och Hotmail beror på att du kör just Windows och Explorer med Active-x.
Just det sista är en ms-teknik de inte har intresse av att ngn annan skall ha.
Varför inte prova gmail, som har programmerare som (oftast) fixar både pc och mac.

Ngt som många kör är gmail som IMAP och hantera det med Apples eget Mail.

Senast redigerat 2009-12-12 22:18
Ursprungligen av Goflorp:

Att det är då lätt att jobba med Windows och Hotmail beror på att du kör kust Windows och Explorer med active-x.
Just det sista är en ms-teknik de inte har intresse av att ngn annan skall ha.
Varför inte prova g-mail, som har programmerare som (oftast) fixar både pc och mac.

Ngt som många kör är gmail som IMAP och hantera det med Apples eget Mail.

Jag använder hotmail för jag har mina addreser och sånt..orkar liksom inte byta ut till nåt annat bara för jag inte får upp mina mailmappar i mailprogrammet.

MatsOlov; vad menar du med "Klippa ut gör man med delar av något" ?

Ursprungligen av iPoduser:

Jag använder hotmail för jag har mina addreser och sånt..orkar liksom inte byta ut till nåt annat bara för jag inte får upp mina mailmappar i mailprogrammet.

MatsOlov; vad menar du med "Klippa ut gör man med delar av något" ?

Ja, då får du ju sitta där med halv funktionalitet också.

Du har mycket att vinna på att ha ALLA adresser till alla du har att gör med i Adressboken, en kopia kan man ha för säkerhets skull på DropBox t ex, då har man verkligen ordning på sina kontakter.
Det är lite mer macigt än att ha dem hos Microsoft som aldrig anpassar ngt för MAc över huvud taget.

Ursprungligen av Goflorp:

Ja, då får du ju sitta där med halv funktionalitet också.

Du har mycket att vinna på att ha ALLA adresser till alla du har att gör med i Adressboken, en kopia kan man ha för säkerhets skull på DropBox t ex, då har man verkligen ordning på sina kontakter.
Det är lite mer macigt än att ha dem hos Microsoft som aldrig anpassar ngt för MAc över huvud taget.

Jag vill ha mailen..jag hatar windows vill gärna få mailen som i mapparna som jag hade i windows live mail. nu har jag bara den mailen som inte var sorterad i mapparna i windows live mail. Hur fixar man mappar eller var det kallas i mailprogrammet?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-12 16:44

Delar av en text, del av en bild osv.

Det är helt fritt att flytta och kopiera filer i Finder. Lägg dem precis var du vill. Det kallas bara inte för att "klippa & klistra".

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-12 17:28
Ursprungligen av iPoduser:

2.varför kan jag inte klippa ut filer som jag kunde i windows? När jag är i finder så ser jag under redigera menyn att det finns klipp ut men varför funkar det inte om man markerar det man ska klippa ut?

Som påpekats redan så bygger mac's filhantering sedan länge på en utpräglad drag and drop hantering, vilket innebär att man i största möjliga utsträckning skall dra filerna till den nya destinationen istället för att "klippa ut", klicka sig fram fram den nya platsen, och där klistra in filen.

Ta en fil på skrivbordet t.ex. Håll filen över en mapp: - Se hur den öppnar sig. Dra filen filen från det fönster som precis öppnat sig: - Se hur den stänger sig. Istället för att som i windows KLICKA SIG fram till rätt plats, är tanken i MacOS filhantering att man skall DRA filen till rätt plats (man håller filen med musknappen nedtryckt under hela flyttprocessen) genom att borra sig genom filstrukturerna genom låta mapparna öppna sig när man håller filen över dom. Huruvida filen flyttas eller kopieras beror på om man håller nere CMD och om filerna flyttas mellan olika eller samma skiva. (Se annat inlägg ovan)

Framför allt "gamla" MacOS användare (sådana som t.ex. aldrig riktig vant sig vid windows övht) ser detta som det enda naturliga sättet att arbeta eftersom det funnits i Mac'en sedan mitten av 80-talet.

Klipp ut går dock att fixa med programtillägg av olika slag, vilket gäller för väldig många andra fenomen som man stör sig på.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-12-13 00:48

Att använda musen för att flytta filer känns egentligen väldigt lite Mac. Det är inte genomtänkt. Det känns som en omväg. Det är inte snabbt och effektivt men möjligtvis användarvänligt.

Att kunna klippa ut och klistra in känns heller inte helt optimalt, men det är inlärt hos många.

Jag skulle helst se en ny typ av filhantering. Jag hade gärna sett att man trycker någon form av kortkommando på den fil/mapp man har markerad och sedan får upp en textruta likt Spotlight. Du kan sedan mapp-tabba dig fram till rätt sökväg likt terminal.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-13 09:33

Jag fattar inte den här diskussionen, som återkommer ganska ofta. Varför är det svårt att ha två finder-fönster och dra filerna mellan dem om man vill flytta??? Varför är det ineffektivt? Jag gör sådär alltid, även de få gånger jag kör Windows.

Om jag har en tallrik hemma på diskbänken som jag vill ha på frukostbordet, så använder jag handen, greppar tallriken, lyfter den till frukostbordet och släpper. Min hjärna är knappt aktiverad under tiden. Aldrig att jag skulle tänka "nu ska jag klippa ur tallriken från bänken och klistra in på bordet".

De som tycker att dra omkring objekt är onaturligt, är det samma personer som alltid har ett fönster uppe i taget, fullskärmsmaximerat?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-13 10:09
Ursprungligen av pesc:

Jag fattar inte den här diskussionen, som återkommer ganska ofta. Varför är det svårt att ha två finder-fönster och dra filerna mellan dem om man vill flytta??? Varför är det ineffektivt? Jag gör sådär alltid, även de få gånger jag kör Windows.

Det ineffektiva är i det här fallet (alla metoder har sina för och nackdelar) att man skall leta sig fram till destinationsmappen, öppna den, och placera den på drag-&-släpp-lämpligt läge på skärmen i förhållande till avsändarmappen.

Med den klassiska Finder-hanteringen, tar man objektet och drar den till destinationen. Detta sätt att flytta är dock inte heller helt smidigt heller pga den långsamma responsen i scroll osv. Plus att man måste hålla nere musknappen hela tiden (lätt att tappa den fel) och bör ha klart för sig var målmappen ligger.

Ursprungligen av pesc:

Om jag har en tallrik hemma på diskbänken som jag vill ha på frukostbordet, så använder jag handen, greppar tallriken, lyfter den till frukostbordet och släpper. Min hjärna är knappt aktiverad under tiden. Aldrig att jag skulle tänka "nu ska jag klippa ur tallriken från bänken och klistra in på bordet".

Fast det du beskriver där är inte analogt med flytta mellan två finder-fönster, utan just den klassiska finderhanteringen.

Fördelen med att klippa ut är att man "har händerna fria". Man klipper ut, klickar sig fram till destinationen, klistrar in. Detta istället för att förbereda ett finderfönster med målmappen innan man drar & släpper. Jämfört med den klassiska finderhanteringen slipper man hålla nere musknappen under det man letar sig fram: klipp-ut / leta sig fram / klistra in.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-13 10:41
Ursprungligen av planB:

Med den klassiska Finder-hanteringen, tar man objektet och drar den till destinationen. Detta sätt att flytta är dock inte heller helt smidigt heller pga den långsamma responsen i scroll osv. Plus att man måste hålla nere musknappen hela tiden (lätt att tappa den fel) och bör ha klart för sig var målmappen ligger.

Det är väl därför man numera har Drag Lock åtminstone på bärbara? Och troligen finns väl samma sak på en med mus, kan jag tro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-13 12:20
Ursprungligen av planB:

Det ineffektiva är i det här fallet (alla metoder har sina för och nackdelar) att man skall leta sig fram till destinationsmappen, öppna den, och placera den på drag-&-släpp-lämpligt läge på skärmen i förhållande till avsändarmappen.

Fast det där måste du ju göra även vid klipp-och-klistra. Skillnaden är att vid dra-och-släpp så navigerar du fram målmappen först. Vid klipp-och-klistra gör du det då du påbörjat din flyttning.

Här tycker jag dra-och-släpp har en fördel. Vid klipp-och-klistra kan man hamna i:
- Klipp ut.
- Navigera, navigera, navigera.
- Var är den sablans mappen...
- Söka, söka.
- Javisstja. Jag har ju inte skapat min målmapp än, bäst jag gör det och tre syster-mappar som jag behöver för att få ordning.
- Var ska jag lägga mapparna?
- Hmm. Vad är lämpliga namn på mapparna?
- Nu har jag glömt att jag klippt ut ett antal filer. Eller är osäker på exakt vilka det var jag klippte ut. Skulle alla filerna in i samma mapp eller delas upp i systermapparna?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-13 23:22
Ursprungligen av pesc:

Fast det där måste du ju göra även vid klipp-och-klistra. Skillnaden är att vid dra-och-släpp så navigerar du fram målmappen först. Vid klipp-och-klistra gör du det då du påbörjat din flyttning.

Här tycker jag dra-och-släpp har en fördel. Vid klipp-och-klistra kan man hamna i:
- Klipp ut.
- Navigera, navigera, navigera.
- Var är den sablans mappen...
- Söka, söka.
- Javisstja. Jag har ju inte skapat min målmapp än, bäst jag gör det och tre syster-mappar som jag behöver för att få ordning.
- Var ska jag lägga mapparna?
- Hmm. Vad är lämpliga namn på mapparna?
- Nu har jag glömt att jag klippt ut ett antal filer. Eller är osäker på exakt vilka det var jag klippte ut. Skulle alla filerna in i samma mapp eller delas upp i systermapparna?

Jag ser inte att klipp-ut-klipp in på något sätt är mer omständigt med ovanstående eller något annat exempel. En sak som är dum med Findern är att man inte kan få en urklippt fil att hamna i en speciell mapp genom att markera mappen. Detta gör att klipp-ut-klipp-in inte fungerar så bra på Mac.

Det är rätt uselt att man inte kan styra var en nyskapad mapp hamnar heller. Vill man ha den under en undermapp kan man inte som i windows markera mappen och den skapade mappen hamnar under den markerade mappen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-14 00:58
Ursprungligen av planB:

Jag ser inte att klipp-ut-klipp in på något sätt är mer omständigt med ovanstående eller något annat exempel. En sak som är dum med Findern är att man inte kan få en urklippt fil att hamna i en speciell mapp genom att markera mappen. Detta gör att klipp-ut-klipp-in inte fungerar så bra på Mac.

Det är rätt uselt att man inte kan styra var en nyskapad mapp hamnar heller. Vill man ha den under en undermapp kan man inte som i windows markera mappen och den skapade mappen hamnar under den markerade mappen.

Det som blir lite ointuitivt (?) för mig är att det känns som man börjar i fel ände och det blir även 2 vändor:
målmapp - källmapp - målmapp (alternativt källmapp - målmapp - källmapp - målmapp)
istället för
källmapp - målmapp
som i Windows.

Men å andra sidan funkar det som en extra säkerhet antar jag, själva förflyttningen blir mer direkt.

Ursprungligen av sodemus:

målmapp - källmapp - målmapp (alternativt källmapp - målmapp - källmapp - målmapp)

Vad är det här för tennismatch?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-14 18:57
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Vad är det här för tennismatch?

Haha, precis min åsikt.

Men ok, visst, dags att släppa det där nu kanske...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-13 10:38
Ursprungligen av pesc:

De som tycker att dra omkring objekt är onaturligt, är det samma personer som alltid har ett fönster uppe i taget, fullskärmsmaximerat?

Bra där!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-13 10:43

Som jag försökte skriva innan sessionen dog var att Stanford och Xerox hade musen tidigt. Och hur gör man annars när man sitter och jobbar vid IRL-skrivbordet? Flyttar på papper, gem, kassettband(sorry, kunde inte låta bli). Jag instämmer med pesc angående tallriken. I förlängningen kommer det att bli som Jeff Han visar forskning på. Jag väntar otåligt. iPhone är bara en början.

Bevaka tråden