Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Metro testar Mac mot PC

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 19:07

Metro - Test: Mac versus PC

Den här är första gången på länge jag har läst nått som jag blir riktigt sur över, men den här artikeln eller testet;) i metro är ju så fruktansvärt kasst skrivet så det gör ont:'(

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-16 19:17

Märkligt. Slängde iväg ett frågande mail till artikelförfattaren och undrade hur man kunde vara så okunnig.

Metro är väl mer som en gratisvariant av Aftonbladet eller Hänt Extra. Man kan väl inte förvänta sig seriös journalistik därifrån lika lite som man kan förvänta sig det från Aftonbladet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 20:30

Varför valde de att jämföra med just den Asusen? Det finns ju 999999 olika likadana 15"-datorer därute precis som den, men ingen av dem går riktigt att jämföra med MacBook.

Självklart ska man åtminstone i så fall jämföra med en dator i samma storlek (13" och inte en 15" med ungefär samma låga upplösning som en 13") och med liknande processor (något i stil med 2,27 GHz istf 1,3 GHz) ... De talar ändå om att Asusen är mer kraftfull - nja, den har ett bättre grafikkort, vilket är kul om man ska spela på den och ganska ointressant annars. Mängden medföljande RAM har Asusen mer av, men då processorn är så pass mycket segare och deras OS också är mer RAM-hungrigt skulle jag inte räkna med det som en betydelsefull fördel.

Slutsatsen om att OS spelar väldigt liten roll är mycket märklig också så klart. I min erfarenhet spelar OS precis all roll. Windows 7 må vara så "upprensat" som Vista borde ha varit. Men att vara bra och användbart har det långt kvar till. Samtidigt var Mac OS X v10.2 (år 2002) så upprensat och färdigt som 10.0-10.1 borde ha varit, i 10.3 blev det riktigt bra och nyskapande och sedan dess har vi gått framåt och framåt och framåt igen tills vi är nära perfektion. Och Windows har precis blivit "upprensat" nu?

Hela konceptet med ett test av denna typ är en aning märkligt. Man kan inte jämföra de siffror de jämför här om man funderar specifikt mellan Mac eller Windows (som de gör här). Vill man ha Mac så är annan hårdvara inget att ens fundera över. Vill man inte ha Mac ... ja, varför då jämföra med en Mac?

Men till Metros fördel kan jag säga att de undvikt fördomar och gjort en del relevanta iakttagelser angående den överlägsna ergonomin och användbarheten hos MacBookens tgb och styrplatta, samt dess potential att bli mycket, mycket full av repor ganska snabbt.

Egentligen borde de nog ha kallat detta för en designjämförelse.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 20:44

Det där känns som någonting skrivet i korridoren på väg från toaletten till skrivbordet.

Så extremt dåligt är den väl inte skriven, lite märkliga slutsatser bara och djup som en vattenpöl på landsväg.

Den utger sig ju inte för att vara någon omfattande genomgång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 21:59

Uhm... den där författaren måste ha fått sitt journalistdiplom i ett Happy Meal.

Artikeln säger verkligen _INGET_.

"OS X och windows 7 spelar ingen roll, det är samma sak".

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-17 15:10

Fått svar från artikelförfattaren.

"Hej!

Jag hade givetvis kunnat välja en annan PC som jämförelse i testet, det
finns många. Den valda Asus-datorn kom ut på marknaden ungefär samtidigt som
den valda Macen. Deras pris är ungefär lika, även om Mac:en är något dyrare.
Båda datorerna har en modern design och jag tror att de vänder sig till
ungefär samma målgrupp.

Jag kommer inte fram till att det inte spelar någon roll om du väljer Mac
eller Windows. För några människor är det viktigt. Det jag skriver är att
det spelar liten roll för de flesta datoranvändare om de har OSX eller
Windows i burken. Båda systemen fungerar ju idag tillsammans både med
varandra och med övriga system som användaren kommer i kontakt med.

Har du fler frågor är du välkommen med dem.

/Jonas
"

Ja, vad ska man säga:)?

Jag undrar om dessa artiklar någonsin har haft någon effekt vad
gäller någons beslut att välja dator/platform. Sådana här "artiklar"
är väl bara utfyllnad, lättläst pulp på bussen.

Metro Teknik är en ganska ok tidning ändå tycker jag, lite av en
NyTeknik-lite.

LCR

Grupp 1: Dom som är intresserade tar reda på en hel del relevant information och väljer sedan plattform.

Grupp 2: Dom som inte vet ett skvatt - en tung majoritet - låter en släkting från Grupp 1 säga vad dom ska köpa...och installerar oftast allt också.

Ingen bryr sig om artiklar typ denna - framför allt inte Grupp 2 eftersom dom inte förstår vad det handlar om (Finns det två olika datorer? Vad är plattform? Operativsystem? Ska jag ha Asus eller Windows? Har Mac internet? Hur var det nu? Etc). :$:$:$
Nej, jag är inte föraktfull - jag bara beskriver verkligheten och jag tycker det är sunt att dom flesta på jorden inte är datornördar som jag.

För övrigt var det en bra artikel i sin nisch = utfyllnad i gratistisning som bara innehåller MYCKET korta artiklar. När det gäller idioti ser man ofta mycket, mycket värre saker i media. Det enda jag reagerade på - som tyder på okunnighet - var att han tydligen tror att "stabilitet" är grejen och orsaken till att Apple slutat köra med utbytbara batterier på sina bärbara manicker. :-D. Detta med "stabilitet" är tydligen viktigt för denna artikelförfattare. :-D. När det gäller bärbara datorer så är det det där med "stabiliteten" som är Akilles-hälen..typ...

Ursprungligen av LCR:

Jag undrar om dessa artiklar någonsin har haft någon effekt vad
gäller någons beslut att välja dator/platform. Sådana här "artiklar"
är väl bara utfyllnad, lättläst pulp på bussen.

Metro Teknik är en ganska ok tidning ändå tycker jag, lite av en
NyTeknik-lite.

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-17 15:56
Ursprungligen av Zimmerman:

Vad är plattform? Operativsystem? Ska jag ha Asus eller Windows? Har Mac internet? Hur var det nu? Etc). :$:$:$

Jag kommer ihåg när det gick upp ett ljus för min svärmor: "Ahh så Mac är ett annat sorts Windows"

Hon är numera nöjd macäanvändare inne på sin 3:e mac men jag tror inte att hon riktigt förstått vad skillnaden eg är förutom att datorn krånglar mindre.

1
Bevaka tråden