Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem efter jalbreak.

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-28 13:18

Jag har en 2G och har jailbreakat och upplåst den flera ggr. Men luren håller allt kortare tid för varje jailbreak. En del innehåll har plötsligt försvunnit i den. Jag har då kunnat synkronisera den för att få tillbaka det mesta men nu senast försvann alla anteckningar och jag kunde inte få tillbaka dem. Många av apps-ikoner ser också skadade ut sedan ett tag tillbaka. Jag misstänker att det är dags att byta lur helt enkelt. Eller finns andra förslag?

HeLe:
Det du ska göra är att återställa den och Ställa in som ny telefon - inte efter gammal backup.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-28 23:50

Ok, men då finns väl inget sätt att få tillbaka det som finns och har funnits i telefonen (kalender, kontakter, anteckningar etc.)? och jag förmodar att den jailbreakas igen efter det. Den köptes upplåst.

Ursprungligen av HeLe:

Ok, men då finns väl inget sätt att få tillbaka det som finns och har funnits i telefonen (kalender, kontakter, anteckningar etc.)? och jag förmodar att den jailbreakas igen efter det. Den köptes upplåst.

Allt detta kan(läs: bör) du synka till datorn innan återställningen, sedan kan dy synka tillbaka dem till iPhonen.
Det man inte kan synka är tex SMS och bilderna i kamerarullen. De sistnämnda bör man ju då och lägga in på datorn i vilket fall som helst, tex innan en återställning.
Inställningar för iPhonen och Apps går ju också förlorade, men det är det värt för att få en fungerande iPhone.

Ursprungligen av HeLe:

Ok, men då finns väl inget sätt att få tillbaka det som finns och har funnits i telefonen (kalender, kontakter, anteckningar etc.)? och jag förmodar att den jailbreakas igen efter det. Den köptes upplåst.

Du kan göra backup på de flesta sakerna (t.ex kontakter/SMS etc..) via SSH.

Här har du mer info hur du gör http://zedomax.com/blog/2009/07/20/iphone-diy-how-to-backup-your-iphone-sms-and-contacts-via-ssh/

Å andra sidan så förekommer det någon nyhet om en uppdatering på Cydia som ställde till det för folk. J
More Cydia Crashing (December 28th) | Apple iPhone School

Ursprungligen av BlackSmp:

Å andra sidan så förekommer det någon nyhet om en uppdatering på Cydia som ställde till det för folk. J
More Cydia Crashing (December 28th) | Apple iPhone School

Här med:
http://www.99.se/upplasning-jailbreak/273718-cydia-krashar.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-29 18:55

Nu har den slocknat helt. Den dyker öht inte upp i iTunes, vilket den alltid gör när man ansluter den. Jag testar att låsa upp den igen men när jag kommer till steget där den ska anslutas till datorn och sättas i DFU-läge så kommer man inte vidare i guiden. Där det finns en piltangent längst nere till höger, där man går vidare till nästa steg, är det bara en roterande indikator som aldrig slutar. Detta har inte hänt förut. Körde om proceduren från början igen men samma sak händer. Pwnage 3.1.2 är den senaste på iClarified och det är den jag använder: http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=4255

Senast redigerat 2009-12-29 19:15

HeLe:
Vad händer på om du försätter den i DFU-mode(försäkra dig om att det är DFU) och återställer den i iTunes?
Och sedan kör PwnageTool igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-30 00:40
Ursprungligen av theplague:

HeLe:
Vad händer på om du försätter den i DFU-mode(försäkra dig om att det är DFU) och återställer den i iTunes?
Och sedan kör PwnageTool igen.

Då säger iTunes att sim-kortet inte är giltigt så man kommer inte vidare där. Den godtar bara AT&T-kortet och då måste man ju regga sig hos dem. Jag kommer inte till steget där man ställer in telefonen som ny telefon. Det här har funkat förut men jag kommer inte ihåg hur det gick till.

Senast redigerat 2009-12-30 01:04
Ursprungligen av HeLe:

Då säger iTunes att sim-kortet inte är giltigt så man kommer inte vidare där. Den godtar bara AT&T-kortet och då måste man ju regga sig hos dem. Jag kommer inte till steget där man ställer in telefonen som ny telefon. Det här har funkat förut men jag kommer inte ihåg hur det gick till.

Så, om du skapat din egen Pwnagefil, vilken guide har du då följt?
Har du skapat filen korrekt(inkl upplåsning) ska den inte säga att man har ogiltigt sim-kort.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-30 11:21
Ursprungligen av HeLe:

Då säger iTunes att sim-kortet inte är giltigt så man kommer inte vidare där. Den godtar bara AT&T-kortet och då måste man ju regga sig hos dem. Jag kommer inte till steget där man ställer in telefonen som ny telefon. Det här har funkat förut men jag kommer inte ihåg hur det gick till.

iPhonen är inte aktiverat men upplåst. Antingen gör du om allt med pwnage tool men klicka i att aktivera den eller så provar du att använda Blackra1n. Ska fungera även med 2G iPhonen.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-29 21:49

Skärmen är antingen helt släckt eller så visas bara Cydiasymbolen beroende på om den är igång eller ej. Oavsett vilket så kommer den inte upp i iTunes och därför går det inte göra någon återställning.

Ursprungligen av HeLe:

Skärmen är antingen helt släckt eller så visas bara Cydiasymbolen beroende på om den är igång eller ej. Oavsett vilket så kommer den inte upp i iTunes och därför går det inte göra någon återställning.

Cydiasymbolen?! I vilket sammanhang? Låter sjukt skumt. Cydia har inget annat än med... Cydia att göra.

Men, hur har du gjort för att försöka få den i DFU-mode?
(google DFU-mode om du inte är säker på vad det är)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-30 00:04

Jag menar ananas-symbolen, Pwnage.
Ok, jag fick igång med denna metod. Tack. Man brukar alltid komma rätt med Pwnageprogrammet annars men det gjorde det inte den här gången så därför tyckte jag att det var lite märkligt.

HeLe:
Så, är den igång nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-30 12:59

Använder guiden som jag länkar till ovan. Det funkar nu. Hade missat att hålla nere alt-tangenten när den ska återställas i steg 12.
Men ang. anteckningar som vi var inne på tidigare. Kan de föras över till macen? det vore smidigt om man kunde dra över ikonen som dyker upp i iTunes till tex skivbordet.

Ursprungligen av HeLe:

Använder guiden som jag länkar till ovan. Det funkar nu. Hade missat att hålla nere alt-tangenten när den ska återställas i steg 12.

Ja jo, det är ju det enda sättet att återställa den med din Custom FW.

Citat:

Men ang. anteckningar som vi var inne på tidigare. Kan de föras över till macen? det vore smidigt om man kunde dra över ikonen som dyker upp i iTunes till tex skivbordet.

Vilken ikon?
Hur som helst i iTunes, under iPhonen -> Info-fliken kan du kryssa för att du ska synkronisera Anteckningar.
De läggs under Anteckningar i Mail-appen på datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-30 13:48
Ursprungligen av theplague:

Vilken ikon?
Hur som helst i iTunes, under iPhonen -> Info-fliken kan du kryssa för att du ska synkronisera Anteckningar.
De läggs under Anteckningar i Mail-appen på datorn.

De appar/ikoner som finns i iTunes-Min iPhone-Program. Där visas ju de appar man har i sin iPhone.

Eftersom jag skulle återställa som ny telefon så kommer inte de försvunna anteckningarna med. Anteckningar försvann för att den inte var ikryssad, vilket jag trodde att det var när jag synkade för ett par dagar sedan. Alla andra var ikryssade så jag upptäckte inte det. De finns i äldre backup. Om jag ändå synkar till denna backup enbart för att kunna läsa dessa anteckningar, ska de ploppa upp i Anteckningar i Mail-appen på datorn eller ska de mailas dit från telefonen? det enda som går att göra i mailprogrammet nu är att öppna upp en ny tom anteckningsida. Några backuper ligger iaf inte där vad jag kan se.

Senast redigerat 2009-12-30 14:03
Ursprungligen av HeLe:

De appar/ikoner som finns i iTunes-Min iPhone-Program. Där visas ju de appar man har i sin iPhone.

Eftersom jag skulle återställa som ny telefon så kommer inte de försvunna anteckningarna med. Anteckningar försvann för att den inte var ikryssad, vilket jag trodde att det var när jag synkade för ett par dagar sedan. Alla andra var ikryssade så jag upptäckte inte det. De finns i äldre backup. Om jag ändå synkar till denna backup enbart för att kunna läsa dessa anteckningar, ska de ploppa upp i Anteckningar i Mail-appen på datorn eller ska de mailas dit från telefonen?

Återställ efter backupen från innan -> Synka anteckningarna till datorn(kolla att de ligger i Mail-appen där)->Återställ iPhonen med samma custom FW och ställ in som ny telefon igen->Synka tillbaka anteckningarna till iPhonen via iTunes.

Citat:

det enda som går att göra i mailprogrammet nu är att öppna upp en ny tom anteckningsida.Några backuper ligger iaf inte där vad jag kan se.

Då har du inte synkat anteckningarna dit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-30 13:24

Behövde du installera Bootneuter från Cydia för att få ditt SIM att fungera/kunna ringa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-30 13:54
Ursprungligen av FreddeB:

Behövde du installera Bootneuter från Cydia för att få ditt SIM att fungera/kunna ringa?

Jag har följt guiden och enligt den ingår Bootneuter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-30 16:09

Ok, efter lång fördröjning dök de upp i mailprogrammet. De fanns inte där förut.

Senast redigerat 2009-12-30 16:28
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 20:39

Jaha så var det dags igen då. Efter mindre än en vecka. Undrar om det inte kan vara kylan som slog ut den för den hängde sig först och sedan slocknade helt när jag var ute.

1
Bevaka tråden