Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iphone som hårddisk

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skall köpa en iPhone efter januari eventet och undrar lite om vilket program jag skall köpa för att kumm använda min iphone som hårddisk.

Nu använder jag min ipod. 'Enable disc mode' är inkryssat och när jag kopplar i den så mountas en disk på datorn. Där har jag alla mina filer. Den är snabb nog att jobba mot (jag behöver inte kopiera över mina filer till interna disken först). Givetvis backar jag upp regelbundet - det är inte supersäker lagring.
Hur skall jag lösa detta på en iphone?
• Jag vill ha USB2 hastighet (eller liknande).
• Kommunikation över kabel eller Wifi spelar ingen roll.
• Jag behöver inte ha tillgång till filerna i iPhonen (men det är ett pluss)
• Jag vill kunna använda finder för att söka o Browsa filerna
• jag vill kunna spara från olika program direkt på iPhonen
• Jag vill inte jailbraika eller pirata/ hacka.
• För bra funktionalitet betalar jag gärna.
• Telefonen behöver inte vara användningsbar medan jag använder den som hårddisk.

Går detta?
Anledningen till att jag vill göra såhär är att jag alltid har iphonen/ipoden med mig och jag vill inte ha en extra drive. jag har sammanlagt ca. 10 gig data.

PP

Finns diverse dålig lösningar på appstore.
Men kort och gott ingen som duger för mig iaf.

Så med andra ord, iphone är ingen extern disk.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-04 20:31

Tror en mycket bättre lösning är ett 16GB usb minne som du sätter fast på nyckelringen. Då har du alltid din data med dig och kan göra precis allt som du har skrivit om. iPhonen är inget vidare substitut.

Ursprungligen av shandar:

Tror en mycket bättre lösning är ett 16GB usb minne som du sätter fast på nyckelringen. Då har du alltid din data med dig och kan göra precis allt som du har skrivit om. iPhonen är inget vidare substitut.

Jepp, LaCie har enkla snygga saker.

Inte spec dyra heller 8GB för 319:-, har två i familjen, funkar prima.

Shandar,
Det stämmer säkert. Jag började med i poddandet för rätt många år sen. Då var inte usb stickorna så rymliga. Men av nyfikenhet finns det verkligen ingen lösning som fungerar bra?

Ursprungligen av powerplant:

Shandar,
Det stämmer säkert. Jag började med i poddandet för rätt många år sen. Då var inte usb stickorna så rymliga. Men av nyfikenhet finns det verkligen ingen lösning som fungerar bra?

Nej.
Bara via Wifi.

I princip har jag inget emot wifi uppkoppling. Jag vill ha snabb överföring bara vilken överförings hastighet får man över wifi på en iPhone?

Ang hastigheten vet jag inte, ganska snabb skulle jag säga spontant.
Nej, Wifi-lösningen är ju bra men faller ju på när man hamnar vid en dator som inte har trådlöst bredband.
Det är ju fortfarande absolut mer vanligt med datorer som bara har "vanlig" internetuppkoppling, än trådlöst. Därför blir genast lösningar som Dropbox vettigare.

Kör med AirSharing (AppStore) - den förvandlar iPhone'n till en WebDAV disk på skrivbordet och kan dessutom användas för att komma åt andra WebDAV-diskar (har egna på egen server och MobileMe iDisk). WebDAV är seg skit, men det kommer att bli hur stort som helst p.g.a. att det slinker igenom företagens och ISP-ernas vidriga brandväggar.
Problemet är ju att man inte har WiFi i alla lägen så detta kan aldrig ersätta en USB-lösning som är det ultimata. Apple vill dock inte veta av något sådant. Trist. En USB-lösning skulle öppna dörrar - t.ex. att backuppa kamerans bilder ute på fältet (direkt eller med kortläsare).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 10:49
Ursprungligen av Zimmerman:

...WebDAV är seg skit,...

Webdav (som är ett tillägg till HTTP) är inte segt i sig. Det beror snarare på att du sitter på en seg uppkoppling eller har ditt material på servers tillhörande ett företag (Apple) som inte bryr sig om sina tjänster (iDisk) fungerar snabbt för sina kunder i Europa.

Jo, iDisk är ju EXTRA segt, men alla WebDAV jag kopplar mot även egna med fetkoppling, är sega jämfört med t.ex. FTP. WebDAV har en slags svarstid (uppkoppling/inloggning/kontakt) - det måste liksom tänkas en stund innan det lossnar. På Windows med speciell mjukvara (Mac har ju inbyggt i OS) så går det lite snabbare...men inte är det som FTP.
WebDAV är också instabilare än alla andra protokoll jag testat under 20 år. Kontakt förloras ofta - överförda filer är korrupta, etc.
Det är min erfarenhet. Om det i teorin är snabbt och fint intresserar mig inte. För mig i verkligheten är WebDAV segt och svajigt. På alla plattformar. Tyvärr...jag hoppas det blir bättre.

(sök på "webdaw slow" på Google

Ursprungligen av acke:

Webdav (som är ett tillägg till HTTP) är inte segt i sig. Det beror snarare på att du sitter på en seg uppkoppling eller har ditt material på servers tillhörande ett företag (Apple) som inte bryr sig om sina tjänster (iDisk) fungerar snabbt för sina kunder i Europa.

Tack Zimmeran.
Hur segt är det med AirSharing? kan man jobba med filerna direkt från iPhonen? Jag har ingen lust att kopiera över till hårddisken innan jag börjar jobba. Jag har inga jätte dokument men jobbbar med många saker samtidigt några word, powerpoint, illustrator dokument öppna samtidigt är inte ovanligt.

Om du monterar iPhonen som WebDAV disk så kan du jobba direkt mot Word-dokument - det är jag säker på. När det gäller PP och Illustrator är jag mindre säker - det beror nog på hur tunga projekten är (PP kan ju vara ett fett bildspel i HD t.ex.). Testa - appen kostar några spänn på AppStore.

Ursprungligen av powerplant:

Tack Zimmeran.
Hur segt är det med AirSharing? kan man jobba med filerna direkt från iPhonen? Jag har ingen lust att kopiera över till hårddisken innan jag börjar jobba. Jag har inga jätte dokument men jobbbar med många saker samtidigt några word, powerpoint, illustrator dokument öppna samtidigt är inte ovanligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-05 12:29
Ursprungligen av powerplant:

Tack Zimmeran.
Hur segt är det med AirSharing? kan man jobba med filerna direkt från iPhonen? Jag har ingen lust att kopiera över till hårddisken innan jag börjar jobba. Jag har inga jätte dokument men jobbbar med många saker samtidigt några word, powerpoint, illustrator dokument öppna samtidigt är inte ovanligt.

Jag har rätt dålig erfarenhet av AirSharing, min mobil blev nerkopplad av sig själv lite då och då och allt var plågsamt långsamt. Har visserligen en 3G och inte 3GS, men tyvärr har jag rätt negativa erfarenheter av att använda iPhone som en lagringsenhet. Men som Zimmerman sa, det är bara att testa.

Jag har en 3G och har använt AirSharing i 3 månader mot olika WebDAV-diskar - utan problem. Kanske var den buggig förr - nu verkar den fin och stabil...och förvånansvärt snabb att koppla upp mot disk (snabbare än båden min iMac och G5 Quad :-).
Jag har nog provat nästan alla lösningar på AppStore (FileMagnet, Files, etc) - har spenderat en del pengar på detta (många bäckar små...) och fastnat för AirSharing.

Ursprungligen av shandar:

Jag har rätt dålig erfarenhet av AirSharing, min mobil blev nerkopplad av sig själv lite då och då och allt var plågsamt långsamt. Har visserligen en 3G och inte 3GS, men tyvärr har jag rätt negativa erfarenheter av att använda iPhone som en lagringsenhet. Men som Zimmerman sa, det är bara att testa.

jag skall prova tack zimmerman. blir det för slött så kan jag ju köpa en liten usb pinne som det tipsats om tidugare.

pp

Du kan även testa iPhone explorer.

"Want to put your iPhone or iPod Touch in disk mode? Use an iPhone as a flash drive? iPhone Explorer is an iPhone browser for Mac that lets you browse the files and folders on your iPhone as if it were a normal USB flash drive or pen drive. You can use the very easy drag-and-drop methods to add or remove files and folders from the iPhone."

  • Medlem
  • 2010-01-05 23:37
Ursprungligen av tobias.flood:

Du kan även testa iPhone explorer.

iPhone Explorer - A USB iPhone browser for Mac and PC

  • Medlem
  • 2010-01-05 23:53

Klockren! Lite snyggare gränssnitt så had den varit perfekt! Men man kan inte få allt gratis!

1
Bevaka tråden