Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPS för fotgängare

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-01-06 12:17

Har sökt omkring angående gps i iphone men inte hittat min frågeställning. Nästan allt om gps handlar om att hitta med bil men det borde kunna vara så mycket mer. Hitta fram till koordinater i skogen etc.

Min fråga är:
Hur funkar t ex Tomtom eller Navigon när jag flanerar omkring till fots bland gränderna i Lissabon eller Venedig? Får jag stadskartan i min iphone som markerar var jag är utan att jag lagt in en färdväg. Vore toppen om man slapp kämpa med papperskartor i regn och blåst.

GPS motionx är väl tänkt att vara en gps för oss som promenerar i skog och mark. Om det nu var en sådan gps du menade som är gjord för skogstomtar och inte biltokar

Det stora problemet idag med alla dessa GPS:er är att man måste ha flera.

(Nu pratar jag Sverige)

I skogen en Garmin modell 60, vattentät, tål en kärnvapenattack.
Friluftskartan Pro i den som visar varenda svampstig

Sedan en i bilen, modell tomtom eller liknande

Har man sedan båt måste man ju ha en där för sjökorten.

Så för min del har jag gett upp.... jag är inte miljonär.

Numera kör jag efter iPhonens karta i bilen... i skogen är den värdelös (en grön fyrkant)...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-06 15:58
Ursprungligen av Goflorp:

Det stora problemet idag med alla dessa GPS:er är att man måste ha flera.

(Nu pratar jag Sverige)

I skogen en Garmin modell 60, vattentät, tål en kärnvapenattack.
Friluftskartan Pro i den som visar varenda svampstig

Sedan en i bilen, modell tomtom eller liknande

Har man sedan båt måste man ju ha en där för sjökorten.

Så för min del har jag gett upp.... jag är inte miljonär.

Numera kör jag efter iPhonens karta i bilen... i skogen är den värdelös (en grön fyrkant)...

Finns väl även sjökort och vägkarta för Garmin-gps:en?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2010-01-06 17:06
Ursprungligen av foccus:

Finns väl även sjökort och vägkarta för Garmin-gps:en?

Du borde kanske ha en tåg-GPS för säkerhetes skull?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-06 17:11
Ursprungligen av Le:

Du borde kanske ha en tåg-GPS för säkerhetes skull?

Är inte säker på att jag tolkar din kommentar rätt...förklara.

Ursprungligen av foccus:

Är inte säker på att jag tolkar din kommentar rätt...förklara.

Med avseende på herr språkvetares Avatar och engegemang i en viss fredagsunderhållning...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-06 19:54
Ursprungligen av Goflorp:

Med avseende på herr språkvetares Avatar och engegemang i en viss fredagsunderhållning...

Hahahaha, hade jag inte en tanke på

Ursprungligen av M. Sundbom:

Även om Fugawi och iPhone gjorde det möjligt att använda godtycklig kartuppsättning offline, hur skulle en riktig äventyrare ladda batteriet i ödemarken? 3G-täckningen finns över större ytor än eluttagen.

Man kan ju alltid ta med sig ett gäng batterypacks eller vad det heter så har man några dagar till.
Sen anser ju många att det är fusk att använda gps om man skall kalla sig äventyrare

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2010-01-06 20:03
Ursprungligen av foccus:

Är inte säker på att jag tolkar din kommentar rätt...förklara.

Så trögtänkt får man inte vara i ditt ämbete.
Allt går ju liksom inte på räls.

  • Medlem
  • 2010-01-06 21:21

Har en känsla av att tråden håller på att spåra ur eller kan vi komma in på spåret igen:D

Navigon v1.4

Senaste uppdateringen (v1.4) av Navigon till iPhone har fotgängarläge för stadsvandring
MobileNavigator 1.4.0 - Enhanced pedestrian Navigation on Flickr - Photo Sharing!

  • Medlem
  • 2010-01-06 19:53
Ursprungligen av larshelmin:

Senaste uppdateringen (v1.4) av Navigon till iPhone har fotgängarläge för stadsvandring
MobileNavigator 1.4.0 - Enhanced pedestrian Navigation on Flickr - Photo Sharing!

Närmaste jag sätt hittills. Iof med hjälp av iphones "kompass" och då tvingas man ju ha datatrafiken påslagen. Tänkte mig till Venedig och flanera utanför de kända turiststråken. Är självklart bra med kompass men datatrafik utomlands lär väl kosta skjortan.

Funderar på om inte en stor stadskarta man kan manövrera med ett program (skrolla, zooma, vrida...) vore väl så bra. Gps:en skulle helst markera var man är när man behöver veta det.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-01-06 19:56
Ursprungligen av per s:

Är självklart bra med kompass men datatrafik utomlands lär väl kosta skjortan.

Kompassen använder ingen som helst datatrafik.

Ursprungligen av per s:

Närmaste jag sätt hittills.Iof med hjälp av iphones "kompass" och då tvingas man ju ha datatrafiken påslagen. Tänkte mig till Venedig och flanera utanför de kända turiststråken. Är självklart bra med kompass men datatrafik utomlands lär väl kosta skjortan.

Funderar på om inte en stor stadskarta man kan manövrera med ett program (skrolla, zooma, vrida...) vore väl så bra. Gps:en skulle helst markera var man är när man behöver veta det.

Eh, va?!!?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-01-06 16:25

Fast numera finns Fugawi i appstore.
Antingen kan man köpa kartor för hela Sverige, eller bara den delen man behöver.
Man får följande kartor:
Terrängkarten, fjällkartan/Vägkartan, Översiktskartan och Sverigekartan.
Det kostar en liten slant, men med tanke på vilka kartor man får, så är det inte så himla dyrt.

Programmet finns här:
iTunes Store

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-01-06 16:35
Ursprungligen av smurf:

Fast numera finns Fugawi i appstore.

Det knasiga med Fugawi iMap är att man inte får hela kartan nedladdad direkt i telefonen som med t.ex Tomtom eller Navigon. Man måste ha tillgängligt nätverk och sen laddas just den lilla bit man tittar på ner och visserligen sparas i cachen.

Ska man ut och gå i skogen utan att behöva att täckning så måste man först sitta och panorera sig igenom hela området man tänker besöka, och det måste göras i var skala man vill använda sig av. Det är rätt skruttigt.

Ja jag har köpt och provat och vet precis hur det fungerar. Det är dessutom långsamt att få hem kartorna även över Wifi.

Tja, då är ju Fugawi iMap absolut värdelös enligt mig. 100% värdelös. Tack för varningen - hade tänkt köpa den. Jisses.

Om man bara ska hajka runt där det finns Edge/3G så är man ingen äventyrare direkt :-D.

Ursprungligen av Mija:

Det knasiga med Fugawi iMap är att man inte får hela kartan nedladdad direkt i telefonen som med t.ex Tomtom eller Navigon. Man måste ha tillgängligt nätverk och sen laddas just den lilla bit man tittar på ner och visserligen sparas i cachen.

Ska man ut och gå i skogen utan att behöva att täckning så måste man först sitta och panorera sig igenom hela området man tänker besöka, och det måste göras i var skala man vill använda sig av. Det är rätt skruttigt.

Ja jag har köpt och provat och vet precis hur det fungerar. Det är dessutom långsamt att få hem kartorna även över Wifi.

Ursprungligen av Zimmerman:

Tja, då är ju Fugawi iMap absolut värdelös enligt mig. 100% värdelös. Tack för varningen - hade tänkt köpa den. Jisses.

Om man bara ska hajka runt där det finns Edge/3G så är man ingen äventyrare direkt :-D.

Även om Fugawi och iPhone gjorde det möjligt att använda godtycklig kartuppsättning offline, hur skulle en riktig äventyrare ladda batteriet i ödemarken? 3G-täckningen finns över större ytor än eluttagen.

Papperskartor är nog det som gäller för min del.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-06 21:34

8 poäng! Vår stad brukar representeras av en av de rundare i familjen ros.

Ursprungligen av foccus:

8 poäng! Vår stad brukar representeras av en av de rundare i familjen ros.

Rottneros....

foccus; visst går det att lägga i olika kartor i en Garmin 60, problemet blir välan att det kostar så grymt med pengar att man kommer antagligen billigare undan med att köpa tre eller fyra olika GPS:er iaf...

Jaja, skärgårn utanför GBG kan jag, Stockholms får la man fråga sig fram i....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-06 22:05
Ursprungligen av Goflorp:

foccus; visst går det att lägga i olika kartor i en Garmin 60, problemet blir välan att det kostar så grymt med pengar att man kommer antagligen billigare undan med att köpa tre eller fyra olika GPS:er iaf...

Jo... om man skall köpa alla tre kartor kostar det ju femsiffrigt. (Sen går det ju att får billigare).

Ursprungligen av Goflorp:

Jaja, skärgårn utanför GBG kan jag, Stockholms får la man fråga sig fram i....

Tvärtom skulle jag säga

Rottneros är fel...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-07 13:09

Datatrafik utomlands kostar inte skjortan om man tänker sig för. Italienska TIM säljer prepaid veckokort för iphone med rätt till flera GB data. Bara gå in i en butik (ha med leg). De off-line maps som finns täcker sällan områden utanför städerna.

geolives.com har topokartor men inte för Italien.

Varför inte bara köra CityMaps2Go appen eller liknande. Använder bara GPS som kostar nada oavsett var på planeten du är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-07 19:15
Ursprungligen av Christian Fundin:

Varför inte bara köra CityMaps2Go appen eller liknande. Använder bara GPS som kostar nada oavsett var på planeten du är.

En gps är rätt värdelös utan karta...

Ursprungligen av foccus:

En gps är rätt värdelös utan karta...

Karta finnes väl till 150 städer och ökande.
Här kan man ju ha kartan offline och slippa de dyra nedladdningarna av kartan över 3G.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-07 19:50
Ursprungligen av Goflorp:

Karta finnes väl till 150 städer och ökande.
Här kan man ju ha kartan offline och slippa de dyra nedladdningarna av kartan över 3G.

Finns det någon uppdaterad lista på vilka städer som det finns kartor till samt vilka som det kommer att komma till?

Ursprungligen av foccus:

Finns det någon uppdaterad lista på vilka städer som det finns kartor till samt vilka som det kommer att komma till?

Ulmon Solutions - Ulmon Apps

Ser ingen lista, men Appstore säger: (se bild)

dessutom säger de själva att om man kontaktar dem så fixar de det mesta på ett par dagar...

Ursprungligen av foccus:

En gps är rätt värdelös utan karta...

Det beror på. När jag snirklade mig fram genom nordvästpassagen var den guld värd. Dels för att veta exakt var man varit, men också för att berätta för helikopterpiloterna var man befann sig om man ändrat planer eller rent av gått bort sig i dimman. Kartor fanns inte i GPSen och över stora områden inte ens på papper.

Även här hemma har jag använt min kartlösa 90-tals GPS för att koordinatsätta kantarellställen och dylikt. I och för sig brukar man hitta tillbaka utan gps men i homogen skogsterräng kan det vara till hjälp.

Men annars, visst skulle jag vilja ha en modernare hand-GPS med snygga kartor.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Det beror på. När jag snirklade mig fram genom nordvästpassagen var den guld värd. Dels för att veta exakt var man varit, men också för att berätta för helikopterpiloterna var man befann sig om man ändrat planer eller rent av gått bort sig i dimman. Kartor fanns inte i GPSen och över stora områden inte ens på papper.

Även här hemma har jag använt min kartlösa 90-tals GPS för att koordinatsätta kantarellställen och dylikt. I och för sig brukar man hitta tillbaka utan gps men i homogen skogsterräng kan det vara till hjälp.

Men annars, visst skulle jag vilja ha en modernare hand-GPS med snygga kartor.

Där har du rätt, ute i bushen behöver man oftast ingen karta, man behöver avstånd och riktning. Har man väl knappat in lite waypoints så är det guld bara ha en pil och en siffra so är avstånd till målet.

Bevaka tråden