Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

12 skäl att switcha

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på att "bearbeta" en kompis lite.

Tänkt ge honom en lista på dussinet saker (kanske mer?) som heter

"12 skäl att switcha till OSX" EDIT: det blir långt fler än 12 ....

Hjälper ni mig att fylla på?

Motivera gärna, leta efter de där kanonbra grejorna ...
Gärna det där som ni switchers hittat efter ett tag och tänkt "Det var som fan..."...

1) Inga Virus eller annan malware drabbar datorn

2) Ett OS som är minimalistiskt i sin kommunikation med dig.
Inga gula lappar rakt i ansiktet hela tiden ("In your Face computing")
varje dialogruta är vägd på guldvåg...

3) ... Ett Speech som fungerar och kan användas - rakt ur kartongen
Dessutom "system wide", inte bara i en enstaka applikation

Nedan är ihopsummerat för att få en sammanhängande text;

4) Ingen "patchtisdag", dvs mindre omstarter. När en större uppdatering kommer (ex 10.6.x) finns den alltid i en combo update, dvs en stor fil att applicera efter en eventuell ominstallation, eller bara för att uppdatera datorn, istället för några service packs samt ett antal uppdateringar på uppdateringarna efteråt. Nog för att det kan finnas ett antal olika uppdateringar att installera, men inte i samma utsträckning som i Windows där man ofta får installera en update på föregående update direkt efteråt (om man gör en nyinstallation).

5) Time Machine, backuper som är i stort sett activate and forget då den sköter sig helt själv samt är enkelt att snabbt hitta en version av en fil om man så önskar. Det går även att göra en ominstallation baserat på en TMbackup, ypperligt smidigt då man kanske byter till en större hårddisk alt fått byta originalet för den har krashat.

(4 och 5, tack drakfot)

6) iLife som är ett superprogram-suite, även om man inte använder kanske iMovie eller dylikt så är iPhoto nånting som jag inte kan leva utan längre.
(6, tack NBK)

7. För all del färre program att välja på, men desto mer polerade, genomtänkta och förfinade jämfört med Winvarianterna. Jmfr Coda, Pixelmator, hela jämrans Omnigroupsviten, Transmit, Tweetie etc.
(7, tack denjohan)

8. Ingen bloatware. Starta datorn och du är igång och kan börja använda den direkt. Den är inte full med saker som en massa utvecklare försöker pracka på dig.

9. Byggkvalitet. Jag har aldrig varit med om att en fläkt i en Mac havererat och då har jag jobbat med 5-10 år gamla macar som använts dagligen.

10. Gemenskapen i mac-communityt. Stöter man mot förmodan på problem eller vill få svar på en fråga så är hjälpen sällan långt borta.
(8-10, tack spooky)

11. Att Apple utvecklar både hårdvara och mjukvara. Vilket betyder minimalt strul med drivrutiner etc.
(11, tack Dalle)

Saker jag gillar:

(12) * Mycket bättre "plug'n play" än på PC. Jag har kopplat in olika skrivare, nätverksdiskar mm, och varenda en har direkt dykt upp, ofta med en fin bild på produkten, och varit redo att användas. Inget bök med drivrutiner, installationer, omstarter osv. På PC fick jag ALLTID söka på tillverkares hemsidor efter drivrutiner, installera, starta om osv. Även t ex nätdiskar och andra datorer på nätverket lyckades den inte hitta på PC om jag inte tog reda på IP-numret och manuellt skrev in t ex "\\192.168.0.10\" i adressfältet på ett fönster. På Mac:en har den alltid hittat allt på nätverket så fort jag slagit på prylen i fråga.

(13) * Smartare upplägg - allt är logiskt placerat. När jag på PC försökte dela ut mitt internet via WiFi satt jag i timmar och klickade i avancerade tcp-ip inställningar, skapade ad-hoc's (jag vet inte heller vad det är ), kollade inställningar i registryt, gjorde säkert 10 omstarter och så vidare. Och det tog lika länge att få det att återställa det när jag ville ha tillbax mitt valiga WiFi. Jag testade samma sak på Mac, då valde man Sharing, klickade i "internet sharing" och valde "share from: 3g modem" samt "share to: wifi". Klart. För att slå av kryssade man ur rutan igen. Alla inställningar är på samma nivå - väldigt enkelt, väldigt självklart.

(som 7) * Program - arbetar med datorer mest hela dagarna, och alla program jag satt med på PC finns till Mac. Undantaget är en texteditor jag gillar (finns såklart liknande till mac, men det är svårt att släppa gamla vanor ibland).. Så de kör jag via VMWare. Inga problem att ställa in så att om du t ex dubbelklickar på en doc-fil så öppnas VMWare och dokumentet öppnas i Word i windows istället. Med andra ord är det enkelt fixat om man saknar några program som bara finns på PC.

(som 9)* Byggkvalitet - kanske inte är ett jättebra argument, men kvalitén på macbooks, imacs osv är helt underbar. Man märker hur varenda detalj tänkts igenom noga. Det känns lyxigt helt enkelt.
(12,13,7,9 Tack kermit)

själv är jag rätt ny i macvärlden men jag tycker att priset på att uppgradera från Leopard till Snow Leopard var rätt billigt (tack vare att Apple då både gör OS och plockar ihop datorn). Microsoft tar ju nästan 1300 kr för en uppgradering från XP/Vista till Windows 7 och då fungerar det dåligt att bara uppgradera utan det är näst intill nödvändigt att formatera och efter det installera om WIndows från grunden.

(14) Ytterliggare en sak är att det finns en serverversion och en användarversion av osX. Windows 7 har starter (för netbook-skräp), home premium, proffessional och ultimate (lite färre versioner än de vista hade). Men det är ju galet mycket enklare med en version där man faktiskt får byta språk tex utan vidare (om sånt är viktigt) än att behöva köpa en windows 7 ultimate-liens för att ha samma möjlighet.

(14, Tack sirsnurre)

Senast redigerat 2010-01-16 11:08
  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-15 08:11

4) Ingen "patchtisdag", dvs mindre omstarter. När en större uppdatering kommer (ex 10.6.x) finns den alltid i en combo update, dvs en stor fil att applicera efter en eventuell ominstallation, eller bara för att uppdatera datorn, istället för några service packs samt ett antal uppdateringar på uppdateringarna efteråt. Nog för att det kan finnas ett antal olika uppdateringar att installera, men inte i samma utsträckning som i Windows där man ofta får installera en update på föregående update direkt efteråt (om man gör en nyinstallation).

5) Time Machine, backuper som är i stort sett activate and forget då den sköter sig helt själv samt är enkelt att snabbt hitta en version av en fil om man så önskar. Det går även att göra en ominstallation baserat på en TMbackup, ypperligt smidigt då man kanske byter till en större hårddisk alt fått byta originalet för den har krashat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-15 09:29

6) iLife som är ett superprogram-suite, även om man inte använder kanske iMovie eller dylikt så är iPhoto nånting som jag inte kan leva utan längre.

7. För all del färre program att välja på, men desto mer polerade, genomtänkta och förfinade jämfört med Winvarianterna. Jmfr Coda, Pixelmator, hela jämrans Omnigroupsviten, Transmit, Tweetie etc.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2010-01-15 10:26

8. Ingen bloatware. Starta datorn och du är igång och kan börja använda den direkt. Den är inte full med saker som en massa utvecklare försöker pracka på dig.

9. Byggkvalitet. Jag har aldrig varit med om att en fläkt i en Mac havererat och då har jag jobbat med 5-10 år gamla macar som använts dagligen.

10. Gemenskapen i mac-communityt. Stöter man mot förmodan på problem eller vill få svar på en fråga så är hjälpen sällan långt borta.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-01-15 11:27
Ursprungligen av Spooky:

8. Ingen bloatware. Starta datorn och du är igång och kan börja använda den direkt. Den är inte full med saker som en massa utvecklare försöker pracka på dig.

9. Byggkvalitet. Jag har aldrig varit med om att en fläkt i en Mac havererat och då har jag jobbat med 5-10 år gamla macar som använts dagligen.

8. Nja, bloatware existerar till viss del på mac. Många program är fullproppade med saker som Apple vill att du ska använda men som dom flesta knappt sneglar åt. iTunes t ex...

9. Beror lite på vilken modell man köper skulle jag vilja påstå. Jag har haft en iBook som var bland det rangligaste jag sett i datorväg och en vit MacBook som sprack lite här o där i skalet och med en musknapp som var som en svamp.
Nu har jag en alu-macbook och är galet nöjd med byggkvalitén däremot

  • Medlem
  • 2010-01-15 14:38

11. Att Apple utvecklar både hårdvara och mjukvara. Vilket betyder minimalt strul med drivrutiner etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-15 14:42

9. Tycker det varit sisådär med det. Fläktar, logikkort, grafikkort, tangentbort, musplatta, DVD-drive osv. Bättre än på PC-sidan som i och för sig ofta har bättre service och support.

11. Både bra och dåligt. Kolla på många gånger usla drivrutiner till grafikkort och haltande uppdateringar av OpenGL.

Tycker inte 3:an, 4:an och 10:an passar in som riktiga punkter.

Ursprungligen av Eva:

Mac är betydligt snyggare, sexigare, trevligare och luktar dessutom bättre än PC.
Och enligt min erfarenhet gäller detta både själva datorn och ägaren!

Kan inte säga något om ägaren du syftar på (du får gärna "informera" mera) men jag har aldrig tyckt att en Mac är sexig, inte ens en bil och jag kör Corvette.

Ursprungligen av urkan:

8. Nja, bloatware existerar till viss del på mac. Många program är fullproppade med saker som Apple vill att du ska använda men som dom flesta knappt sneglar åt. iTunes t ex...

Håller jag inte med om för 5 öre (eller 5 kronor i dagens pengavärde). Alla program man får med är otroligt välanpassade utan någon som helst bloat-känsla och vill man inte ha dem är det bara att slänga och ta bort från Docken.

Ursprungligen av acke:

Tycker inte 3:an, 4:an och 10:an passar in som riktiga punkter.

Håller med fast 3:an (speech) är väl en väldigt individuell sak, men omstarter och community håller jag inte med om. 10 år sedan kanske, men UNIX/LINUX har en minst lika stark känsla, om inte starkare och saker som iPhone och iPod har gjort mer skada än nytta vad gäller den saken.

LCR

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-01-15 14:55

Mac är betydligt snyggare, sexigare, trevligare och luktar dessutom bättre än PC.
Och enligt min erfarenhet gäller detta både själva datorn och ägaren!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-15 15:07
Ursprungligen av Eva:

Och enligt min erfarenhet gäller detta både själva datorn och ägaren!

OT: *asgarvar* Bästa jag läst på hela dagen, muntrade verkligen upp mig! Tack Eva!

Saker jag gillar:

* Mycket bättre "plug'n play" än på PC. Jag har kopplat in olika skrivare, nätverksdiskar mm, och varenda en har direkt dykt upp, ofta med en fin bild på produkten, och varit redo att användas. Inget bök med drivrutiner, installationer, omstarter osv. På PC fick jag ALLTID söka på tillverkares hemsidor efter drivrutiner, installera, starta om osv. Även t ex nätdiskar och andra datorer på nätverket lyckades den inte hitta på PC om jag inte tog reda på IP-numret och manuellt skrev in t ex "\\192.168.0.10\" i adressfältet på ett fönster. På Mac:en har den alltid hittat allt på nätverket så fort jag slagit på prylen i fråga.

* Time machine, som någon nämnde. Ta 2 minuter till att slå på / ställa in det, så har du enormt bra säkerhetskopiering av hela din dator, om något skulle hända. Verkligen smidigt att kunna gå tillbax till ett visst datum och plocka ut filer man plockat bort, eller gamla versioner av dokument. Det finns såklart program för det till PC också, men inget som följer med vid installation och inte i närheten så bra och enkelt.

* Smartare upplägg - allt är logiskt placerat. När jag på PC försökte dela ut mitt internet via WiFi satt jag i timmar och klickade i avancerade tcp-ip inställningar, skapade ad-hoc's (jag vet inte heller vad det är ), kollade inställningar i registryt, gjorde säkert 10 omstarter och så vidare. Och det tog lika länge att få det att återställa det när jag ville ha tillbax mitt valiga WiFi. Jag testade samma sak på Mac, då valde man Sharing, klickade i "internet sharing" och valde "share from: 3g modem" samt "share to: wifi". Klart. För att slå av kryssade man ur rutan igen. Alla inställningar är på samma nivå - väldigt enkelt, väldigt självklart.

* Program - arbetar med datorer mest hela dagarna, och alla program jag satt med på PC finns till Mac. Undantaget är en texteditor jag gillar (finns såklart liknande till mac, men det är svårt att släppa gamla vanor ibland).. Så de kör jag via VMWare. Inga problem att ställa in så att om du t ex dubbelklickar på en doc-fil så öppnas VMWare och dokumentet öppnas i Word i windows istället. Med andra ord är det enkelt fixat om man saknar några program som bara finns på PC.

* Byggkvalitet - kanske inte är ett jättebra argument, men kvalitén på macbooks, imacs osv är helt underbar. Man märker hur varenda detalj tänkts igenom noga. Det känns lyxigt helt enkelt.

Är man kreativ (musik, video, web, photo) så finns ju inget Win-alternativ till en Mac med iLife. För en spottstyvel får man alltså med sanslöst kraftfulla och spöklikt lättanvända program för att skapa.
Är man inte kretaiv och mest diggar spel och chattande så kan man köpa en Win-PC lika väl. Om man står ut med fulhet vill säga.

För proffs är saken biff: Köper man Mac så har man tillgång till marknadens billigaste (kraftigt subventionerade) superba proffsprogram för video, rörlig grafik och ljud/musik. Allt funkar i allmänhet på ett sätt som det differentierade klustret Win-världen bara kan drömma om.

Som proffs är det mycket god ekonomi i Macintosh. Många stora bolag (mediabolag etc) har börjat fatta det och köper in pallvagnar med Mac-maskiner - stationära och bärbara - och Final Cut Studio-licenser. Dom sparar massor av slantar.

om man har mac så är man antingen wannabee, idiot eller proffs i olika former.
...eller bara livsnjutare...

Många roliga åsikter, sundheter och idéer. Roligt att läsa.

kalle94, jag är ingen wannabee, idiot eller lever på min dator, knappast ngn livsnjutare heller.
men jag älskar min mac, den funkar, gör jobbet utan att vara i vägen och bjuder bara på en massa skoj.

LCR och Eva, sexighet är en egenskap hos saker som inte egentligen har med sex att göra.
Ingen skulle väl fundera på att ta med sig datorn för sexuellt umgänge.
Däremot är det ett utttryck för en egenskap; när något är designat, snyggt, genomtänkt några gånger om; då äger föremålet sexighet.
En ferrari är sexigare än en Trabant.
iPhone är sexigare än en nokia 3310 ...

Ursprungligen av Goflorp:

kalle94, jag är ingen wannabee, idiot eller lever på min dator, knappast ngn livsnjutare heller.
men jag älskar min mac, den funkar, gör jobbet utan att vara i vägen och bjuder bara på en massa skoj.

helt sant, det kanske bara funkar att säga så (brist på ett bättre ord) i pc kretsar

Ursprungligen av Goflorp:

Ingen skulle väl fundera på att ta med sig datorn för sexuellt umgänge.

Tyvärr så finns det folk med den läggningen...
Nöjesparken är fantastisk dock kanske inte som nedan beskrivs...

Amy Wolfe has fallen in love with fairground ride | The Sun |News

själv är jag rätt ny i macvärlden men jag tycker att priset på att uppgradera från Leopard till Snow Leopard var rätt billigt (tack vare att Apple då både gör OS och plockar ihop datorn). Microsoft tar ju nästan 1300 kr för en uppgradering från XP/Vista till Windows 7 och då fungerar det dåligt att bara uppgradera utan det är näst intill nödvändigt att formatera och efter det installera om WIndows från grunden.

Ytterliggare en sak är att det finns en serverversion och en användarversion av osX. Windows 7 har starter (för netbook-skräp), home premium, proffessional och ultimate (lite färre versioner än de vista hade). Men det är ju galet mycket enklare med en version där man faktiskt får byta språk tex utan vidare (om sånt är viktigt) än att behöva köpa en windows 7 ultimate-liens för att ha samma möjlighet.

Ursprungligen av sirsnurre:

själv är jag rätt ny i macvärlden men jag tycker att priset på att uppgradera från Leopard till Snow Leopard var rätt billigt (tack vare att Apple då både gör OS och plockar ihop datorn).

Mac OS X brukar också kosta lite över tusenlappen. Och komma oftare än windows.

Anledningen till att Snow Leopard är så billigt är att det inte tillför särskilt mycket funktionalitet, utan mest renoverar det som redan finns i systemet. Som användare märker man inte jättestor skillnad, så fullpris hade känts som ett rån.

Fast Exchange får man ju med, vilket man måste köpa till om man har windows.

En uppsjö med gratisprogram som är väldigt kompetenta, jag har alltid lyckats hitta gratisprogram när jag behöver det. tex Cyberduck , Neooffice , Handbrake . Listan kan göras lång kort sagt.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-01-16 13:13

Men din kompis kanske borde ha en Win-PC? Varför ska han "omvändas" för? Jag ser inte poängen...

Ursprungligen av tomcat:

Men din kompis kanske borde ha en Win-PC? Varför ska han "omvändas" för? Jag ser inte poängen...

Han är genuint intresserad, han vill byta, men han säger att det skulle vara kul ha det "på papper" vad det är som alla anser vara bättre.

Han är väl som alla andra, har man åtskilliga tusenlappar investerade i pc, tusentals timmar ihop med Windows, och det mesta av ens kunnande rör registry, Office, outlook osv osv
Så vill det väl till att samla en bra spann med såväl mod som pengar och tid för att genomföra bytet.

Filosofiska hörnan:
Alltid sett upp till dessa Switchers. De är ju som folk som bryter upp ur dåliga förhållanden. De gör något åt sin situation. De säger, nä, nu blir det fan inte mer. Jag måste byta det här mot ngt annat, bättre.
De som bara vaggar på, väntar på nästa win-release och sitter med motorhuven av...
Ja, de får väl sitta där.

1
Bevaka tråden