Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3GS - Tele2 - Kan inte skicka mail.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er.

Har letat efter svar men utan lycka så jag startar en ny tråd.

Tele2 erbjöd mig en iPhone 3GS när jag ringde för att säga upp mitt abonnemang. Den kom nu i veckan och är klockren. Inget jailbreak eller så utan bara olåst. Funkar hur bra som helst förutom ett problem. Jag kan inte skicka mail genom 3G nätet. När jag har wifi uppkopplat funkar det utan problem.

Tele2 har inte en aning om vad problemet är när jag ringer dom....

Någon som vet vad jag behöver göra för att få igång detta?

MVH - Anders

Se till att du inte använder okrypterad SMTP på port 25 i och med att den nästan alltid är blockerad av operatören.

Gå in i mailinställningarna, och aktivera SSL på den SMTP-server du använder.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-23 13:57

vilken mailleverantör använder du dig av?

Om det är någon annan än Tele2 (Swipnet) så måste du använda dig av din mobilleverantörs utgående adress.

Dvs smtp.swipnet.net (tror jag, osäker, kolla först)

Om jag inte minns fel (har ej tele2) så kör dom med säker inloggning? Port 995 eller nått liknande?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Se till att du inte använder okrypterad SMTP på port 25 i och med att den nästan alltid är blockerad av operatören.

Gå in i mailinställningarna, och aktivera SSL på den SMTP-server du använder.

Tyvärr förstår jag inte vad du menar. Ska det räcka att pricka för SSL? I så fall fungerar det inte.

Ursprungligen av Cokey:

vilken mailleverantör använder du dig av?

Om det är någon annan än Tele2 (Swipnet) så måste du använda dig av din mobilleverantörs utgående adress.

Dvs smtp.swipnet.net (tror jag, osäker, kolla först)

Om jag inte minns fel (har ej tele2) så kör dom med säker inloggning? Port 995 eller nått liknande?

Jag skaffade mig ett Tele2 mail precis för att endast ha tillgång till deras server men det är utan lycka. Port 995 fungerar inte och smtp.swipnet.net inte heller.

Hopplöst!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-23 23:18

Prövat det som står i denna tråd? Iofs lite äldre men det kan ju vara värt att pröva..

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/234889-tele2-skicka-mail.html
mail.tele2.se

Skumt detta.

Jag skaffade som sagt ett Tele2 mailkonto och då fick jag mail att skicka i iPhone. Dock har jag haft problem med push, alla kontakter synkades inte. Efter en nyinstallation är jag tillbaka på ruta ett, kan inte skicka epost.

Förstod aldrig riktigt varför det började fungera från början....

Det måste ju finnas ett enkelt och klart sätt att ställa in smtp för Tele2!

Frustrerad. Tacksam för hjälp.

Anders

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-18 07:52
Ursprungligen av anders gbg:

Skumt detta.

Jag skaffade som sagt ett Tele2 mailkonto och då fick jag mail att skicka i iPhone. Dock har jag haft problem med push, alla kontakter synkades inte. Efter en nyinstallation är jag tillbaka på ruta ett, kan inte skicka epost.

Förstod aldrig riktigt varför det började fungera från början....

Det måste ju finnas ett enkelt och klart sätt att ställa in smtp för Tele2!

Frustrerad. Tacksam för hjälp.

Anders

SMTP får du ställa in beroende på vilken operatörs nät du använder. Kör du på Tele2 är det deras, kör du sedan wifi genom ett internetabonnemang som är Telia så är det deras.

Detta vet jag men det fungerar inte. Enligt Tele2 så är det mail.tele2.se, har provat detta utan lycka.

Någon här som har iPhone 3GS med Tele2 som har fått det att fungera?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-18 20:36
Ursprungligen av anders gbg:

Detta vet jag men det fungerar inte. Enligt Tele2 så är det mail.tele2.se, har provat detta utan lycka.

Någon här som har iPhone 3GS med Tele2 som har fått det att fungera?

Har du Tele2 som operatör?
Är det när du använder Edge/3G som du har problemet?

Säker på att du ställt in som nedan:

Ett vanligt fel om du inte kan skicka och ta emot e-post är felaktigt ifyllda uppgifter för inkommande och utgående servrar för e-post. De uppgifter du skall använda är:

  • Inkommande e-post (POP3): mail.tele2.se

  • Utgående e-post (SMTP): mail.tele2.se

  • Port för utgående e-post: 587

För att skydda dig mot oönskad e-post (spam) och virus har Tele2 infört så kallad SMTP autentisering. Detta kräver att du bockat för rutan för "Servern kräver autentisering"/"My server Requires Authentication" i ditt e-postprogram. Du ska också ange port för utgående e-post till 587

Jag har fått det att funka men...

Jag har tele2.se-mailkonto och ett mac.se-mailkonto i Mail på min mac och installerade dessa i min iPhone 3GS via iTunes när luren var ny för typ två-tre veckor sedan och fick mailen att funka direkt. Har visserligen haft problem med mac.se-kontot i Mail på macen när jag mailat till vissa, men inte till alla. Kan till exempel skicka till mig själv från och till båda adresserna.
Men plötsligt blev det ngt fel med iPhone och jag fick meddelandet om att "Avsändarens adress var ogiltig" när jag försökte maila via luren. Att ta emot epost var inga problem. Men sedan började skiten funka igen dagen efter, vet inte riktigt vad som hände, men det ordnade sig.
Men nu är jag tillbaks till samma problem igen. Kan inte skicka. Har synkat från kontona på Mail i macen men de funkar inte i luren. En sak som är lite konstig är att inställningarna i iPhone anger andra portar för smtp än de portar som är inställda i iMacen, men de borde väl vara desamma eftersom jag synkat från macen till iPhone? Ska dubbelkolla så jag inte blandar ihop en massa portar.
Just nu orkar jag inte peta mer i skiten men jag återkommer om jag hittar en lösning.

/andreas

Ok, fixat. Hade port 587 (smtp) inställd i iPhone och port 110 i Mail på macen (konstigt att portarna inte synkade via iTunes). Så jag angav port 110 i iPhone oxå så att det blev lika och nu funkar det igen. Lurigt, lurigt.

/andreas

Kan inte läsa inkommande mail i iPhone 3GS

Kan inte läsa mailen i min iPhone 3GS, jag får in mailen men det finns varken ämne eller någon text i mailet, jag vet VEM jag får ifrån men det står inget? Har Telia som operatör men Comhem som mailkonto. Någon som vet vad man ska göra? Mailen kommer in i min iMac med ämne och text.

Kan inte läsa mail i min iPhone

Fick ett bra tips som fungerade när jag inte kunde läsa mailen i min Phone. Jag hade aldrig rensat i papperskorgen eller i skickat, gjorde det och startade om iPhone, nu fungerar det klockrent igen!

  • Medlem
  • 2011-06-09 16:20

Vill bara komma med lite uppdaterad info:

smtpserver: mail.tele2.se
port:287
ingen ssl

MEN: du måste ha ett användarnamn och lösenord från tele2.
Ring supporten så skickar de ett sms med kod, de kan då verifiera att du är du och kan skapa dessa.

Fråga: Varför använder du Tele2 som mailleverantör? Gmail kan du köra via Exchange och på så vis alltid ha mail, kalender och kontakter synkade. Var du än befinner dig. Finns Google Apps för din egen domän om du har det. Hojta till så kan jag hjälpa dig med konfigen.

  • Medlem
  • 2011-07-01 15:42

Fel av mig: porten är 587.

Detta är riktad till alla som läser på Tele2s hemsida och ändå inte får det att funka...

1
Bevaka tråden