Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videokonferenssystem

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jo, men för Windows XP.

Undrar vad bandbredden blir för HD strömning. Många av våra kollegor har problem nog med iChat. HD är nog helt omöjligt.

Ursprungligen av bjelkeman:

Jo, men för Windows XP.

Undrar vad bandbredden blir för HD strömning. Många av våra kollegor har problem nog med iChat. HD är nog helt omöjligt.

Ja, sitter inte alla på fiber med bra avtal så blir det svårt med HD.

Jag har fått klartecken att införskaffa och installera Mac minivarianten ovan. Jag ska genomföra ett test med en maskin vi har idag, ska använda följande för testet:

* Mac mini
* Logitech C500 webbkamera
* Zoom H2 mikrofon
* 24" LCD-skärm (full HD)

Ursprungligen av William WM:

Jag har fått klartecken att införskaffa och installera Mac minivarianten ovan. Jag ska genomföra ett test med en maskin vi har idag, ska använda följande för testet:

* Mac mini
* Logitech C500 webbkamera
* Zoom H2 mikrofon
* 24" LCD-skärm (full HD)

Jag har genomfört testet nu och det gick över förväntan:

* Ljudkvalitén från Zoom H2:orna är riktigt bra
* Hyfsat låg bandbredd krävs, ungefär 640 Kb går åt vid tvåvägskommunikation
* En Mac mini från 2007 med 1 GB RAM klarar utmärkt att hantera åtminstone tvåväg i fullskärm
* Bilden från C500-kamerorna är helt ok. Inget att hurra för, men duger.

Att köra igång systemet med följande kommer att bli klockrent (per krona investerad i alla fall):

* Mac mini (late 2009) med 2 GB RAM
* 46" skärmar
* Zoom H2 som mikrofon
* Något 2.1-system för högtalare
* Vogels PB-150 som stativ - Vogels PB 150 Trolley, silver » 3500:- hos www.digitaltvexperten.se

Ska bara få iChat server att prata med vårt AD först.

Skulle vara intresant med en lite update av läget här.

Resultat: succé!

Lärdomar:

1) Testa att allt fungerar som det ska innan du släpper det skarpt. Vi hade bland annat problem med fullskärmsvideo innan vi listade ut vad som var fel. Felet var punkt 2 och att vi inte använde kameror som har riktiga Macdrivrutiner.

2) Använd trådbundet nätverk, det blir mycket tandagnissel med trådlös uppkoppling. Punkt.

3) Alla webbkameror från Logitech verkar fungera med Mac, men tänk på att de flesta kameror använder sig av en standarddrivrutin kallad UVC (USB Video Codec), se: UVC Webcam support for Mac OS 10.4.9 and above och USB video device class - Wikipedia, the free encyclopedia. Men endast ett fåtal kameror har riktiga Mac-drivrutiner som gör att de fungerar felfritt på Mac - därav den dyrare Mac-kompatibla kameran.

4) Skriv instruktionsguider, hur enkelt du än tycker att det är så finns det en eller flera som tycker att videokonferenssystem är skrämmande och fyllda av svart magi så länge de inte har en kort instruktionsguide till hands.

Senast redigerat 2010-09-26 22:34

Vill man fläska på med bättre bildkvalitet kan man kolla in: Mobile Video Conferencing | Movi is Mobility | TANDBERG

Bevaka tråden