Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder i Excel blir för stora

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Inte för stora i cm, utan i Mb. Säg att jag har en jpg.-bild som är 200 kb, infogar den i ett Excel-ark så växer den till 1,1 Mb. Har testat med flertalet bilder, alla blir bra mycket större i Excel-dokumentet.

Jag hittar ingenstans i Excel där man kan påverka detta själv. Microsoft-supporten ryckte mest på axlarna och hade ingen förklaring mer än att "det bara är så"

Någon som kan bekräfta att "det bara är så" eller kanske har en work around eller annan lösning?

I excel för windows kan man högerklicka på bilder och förminska dom till önskad upplösning/storlek. Motsvarande funktion finns inte i mac-versionen.

Jag testade lite (Snow Leopard + senaste Excel 2008) och det verkar som endast den första bilden gör att dokumentet växer mer än förväntat. När man lägger till ytterligare bilder verkar det stämma ganska bra mellan bildens storlek och ökningen i exceldokumentets storlek.

En lustig sak är att om man lägger till samma bild flera gånger påverkas inte filstorleken utan Excel verkar vara smart nog att hålla sig med en intern kopia.

Dessutom verkar filstorleken vara lite variabel, kan minska även om man gör dokumentet mer komplext. Verkar som om Excel optimerar filen vartefter?

Men när jag provade att kryssa ur rutorna "spara bild för förhandsvisning..." och "spara info för återskapning..." (under Alternativ/Spara) blev allt lite mer förutsägbart. Då blir filstorleken stabilare, generellt mindre och filstorleken blir den förväntade när man infogar en bild.

Obs! mina observationer grundar sig på .xlsx

1
Bevaka tråden