Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med kontoinställningar i Mail (Telia)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Detta blir mitt första inlägg här så snälla ha överseende om jag postar det i fel kategori eller om ni tycker att svaret redan finns på forumet, jag har sökt men inte hittat!

Har precis gått från PC till Mac och har fått problem med mail-inställningarna. Jag har senaste versionen av Snow Leopard och Telia som internetleverantör. På deras guide Guider - Konfigurera e-postkonto Apple Mail (Mac) står det exempelvis att man skall välja kontotyp POP men det alternativet fanns inte på min dator den ställde in allt själv i en kontotyp som heter Telia SE IMAP.

Det verkar inte riktigt som om den funkar som den ska, det går exempelvis inte att skapa brevlådor/undermappar i Inkorgen, när man försöker göra det så vill den bara skapa dem under en mapp/brevlåda som heter TELIA SE . Jag vill ha mina undermappar under Inkorgen. Har en importmapp med över 6000 mail i olika undermappar som jag väntar på att föra över till undermappar under Inkorgen där jag är van att ha dem.

Jag misstänker som sagt att det är något med POP och IMAP som ställer till det för mig men jag förstår inte hur man skall kunna ändra kontot som nu alltså är IMAP till POP istället?

Kan tillägga att jag satt och väntade över en timme igår kväll på Telias supportchatt bara för att få beskedet att jag måste ringa deras Premiumsupport för 19 kr/h om jag ville ha hjälp med detta! Så kan någon vänlig själ här på forumet hjälpa mig blir jag hemskt tacksam!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-06 13:27

Det är möjligt att din tidigare epostklient (Outlook?) kunde blanda mailserverns inboxar med undermappar, men i Mail så kommer dessa under "TELIA SE". Att du blev föreslagen IMAP berodde på att Mail:s automatik vid inställning upptäckte att det gick att köra IMAP (vilket den nog föredrar framför POP). Du kan importera dina 6000+ mail utan problem till "TELIA SE" vilket i praktiken innebär att dom är synkade med IMAP-servern hos Telia. Det är alltså bara var i din klient som dom hamnar som kanske känns bakvänt.

Hej igen och tack för svaret frazze!

Jag tolkar ditt svar som att allt är i sin ordning och att man skapar undermapparna under brevlådan TELIA SE istället för under inkorgen som det var i Outlook Express då!

Har ytterligare en fundering, när jag loggar in på mailkontot via Telias webmail och raderar ett mail så raderas det även i datorn, det ska väl säkert vara så men det känns lite oroligt att ha en massa viktiga mail som ifall servern går sönder försvinner för gott! Kan det hända och behöver man oroa sig för det?

Finns det någon inställning som gör att mail stannar kvar i datorn även om det raderas på servern?

Undrar också hur mycket det får plats på mailservern? Du skriver att det inte är några problem med 6000 mail på servern! Har för mig att jag en gång tidigare har fått rensa inkorgen via webmail för att den var full och då hade jag ändå inga arkiverade mail som låg på servern.

Ursprungligen av nikkotikko:

Har ytterligare en fundering, när jag loggar in på mailkontot via Telias webmail och raderar ett mail så raderas det även i datorn, det ska väl säkert vara så men det känns lite oroligt att ha en massa viktiga mail som ifall servern går sönder försvinner för gott! Kan det hända och behöver man oroa sig för det?

IMAP (som du använder) hämtar din e-post direkt från servern. Detta gör att om du tar bort ett mail från servern så försvinner det också ur ditt program för e-post. Du får därför se till att spara de mail du anser är viktiga.

Om du däremot hade valt POP som protokoll så skulle dina mail ha sparats i Apple Mail även om du raderat dessa på servern.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-06 16:13

Angående 6000+ så kan du inte ha mer på servern nu än du hade på servern under Windows-tiden. För jag förstod dig som så att du hade redan 6000+ på servern från förut.

Ordna med POP-server hos Telia

Jag läste din beskrivning och kände igen mig fullständigt. Konverterade till Mac för 2 veckor sedan och är i princip jättenöjd, men det var detta med mejl.

Apple-support hjälpte mig med steg 1:
När man skapar nytt konto och anger sin mejladress så måste man hålla ner vänster alt samtidigt som man klickar på Fortsätt - för då får man i nästa dialogruta möjligheten att välja POP-server.

Varken Telia eller Apple kunde hjälpa mig ur steg två, men det kunde en vän som också har Telia. Man skall nämligen inte följa Telias rekommendation i deras guider på nätet och inte heller de förval som Macen föreslår (port 110) utan man skall fylla i port 995 i Avancerat-fliken bredvid kontoinformation. Då vips - så kommer alla mejl hem till datorn!

Lycka till om det inte redan löst sig!

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-07-08 20:31

Ego Nike! Stort tack! Jag ändrade till 995 och fick alla mail jag skickat till mig själv i frustration. Supertack!

Robban

Utgående mail (telia)

Hej!
Jag har letat och letat, hittat saker och testat. Utan resultat! Jag behöver hjälp!

Jag kan inte skicka mail, men ta emot. Jag har telia som leverantör men en egen domän med tillhörande mail.

Jag skulle behöva hjälp med vad jag ska skriva i alla fält. Nu har jag skrivit som följer:

Under fliken kontoinformation anger jag: smtprelay1.telia.com som servernamn
Under fliken avancerat har jag förvalda portar ikryssat, samt SSL och ingen autensiering.

Vad är fel?

Jag har provat att klicka i och ur det mesta.

Uppgiven!
/Emma

Ursprungligen av emsoli:

Hej!
Jag har letat och letat, hittat saker och testat. Utan resultat! Jag behöver hjälp!
Jag kan inte skicka mail, men ta emot. Jag har telia som leverantör men en egen domän med tillhörande mail.
Jag skulle behöva hjälp med vad jag ska skriva i alla fält. Nu har jag skrivit som följer:
Under fliken kontoinformation anger jag: smtprelay1.telia.com som servernamn
Under fliken avancerat har jag förvalda portar ikryssat, samt SSL och ingen autensiering.
Vad är fel?
Jag har provat att klicka i och ur det mesta.
Uppgiven!
/Emma

Har du kollat så att de förvalda portarna är de som Telia har angett i sina instruktioner? Har inte din domän några egna SMTP-servrar som du kan använda?

1
Bevaka tråden