Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sidnummer i Pages (sidnummer 1 på 2:a sidan)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-09 22:17

Jag har ett litet men irriterande problem i Pages, som jag inte lyckas lösa.

Första sidan i mitt dokument är ett försättsblad, den skall alltså inte ha något sidnummer. Andra sidan är egentligen första sidan i själva dokumentet, och skall följaktligen ha sidnummer 1. Hur gör jag? Det närmaste jag lyckas komma är inget sidnummer på försättsbladet och sidnummer 2 på andra sidan ...

Tack!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-24 15:17
Ursprungligen av wicke:

Jag har ett litet men irriterande problem i Pages, som jag inte lyckas lösa.

Första sidan i mitt dokument är ett försättsblad, den skall alltså inte ha något sidnummer. Andra sidan är egentligen första sidan i själva dokumentet, och skall följaktligen ha sidnummer 1. Hur gör jag? Det närmaste jag lyckas komma är inget sidnummer på försättsbladet och sidnummer 2 på andra sidan ...

Tack!

Alla sidor har ett nummer så egentligen är det helt rätt att Pages ser sidan 2 som sidan 2. Jag har alltid sidräkning från omslaget och sedan skrivs inte alla sidnummer ut precis som du beskriver det.

Du kan infoga en avsnittsbrytning efter första sidan och ange (i avsnittspaletten) att inte ska fortsätta numrering från föregående avsnitt, samt att du ska börja från 1 (se bild nedan)

Hur ta bort sidnummer i Pages

Jag importerade ett dokument med sidnummer från Word 2008 till Pages 09.

Då hamnade sidnummer automatiskt nedtill på sidorna.

Hur tar man bort, flyttar eller formaterar man dessa nummer?

I menyn Innehåll-Layout-Granskare kan man under Layout-Avsnitt bestämma vilket nummer som den ska börja räkna på och lite annat. Men hur tar man bort numret! Eller hur ändrar man formatet?

Ett problem är att sidnumret klipps i högerkanten när numret kommit upp i tvåsiffriga tal. Fattar inte varför ...

Det verkar inte gå att klicka på talet för att markera det eller dra det till annan plats ... Hjälp!

1
Bevaka tråden