Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Artikel i DN om säkerheten i iPhone

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Snubblade över en artikel i DN om säkerheten i iPhone. Trevligt att en större tidning skriver om säkerhet, men jag ställer mig tvekande till hur de har skrivit om det. Jag fick åtminstone till en början intrycket att de menade att man kunde ladda ner program med spyware från iTunes. De är lite otydliga med hur de farliga programmen kommer in i maskinen och förmodligen kommer detta att skrämma upp gemene man en aning, precis som vanligt.

Någon mer som sett artikeln och reagerat på den?

Bristande säkerhet kan lura i din Iphone - DN.se

Sååååååååå dåligt. Ytterligare en tidning som avskrivs.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-16 18:59

Jo, jag läste artikeln, men det är som vanligt, det gäller hackade telefoner och det nämns inte förrän i slutet av artikeln.

Jag gillar slutklämmen också:

"DN.se har utan framgång sökt Apple för en kommentar."

Samma som förra gången en artikel om det här publicerades, med enda skillnaden att det då var aftonbladet.

Ursprungligen av Bluestreak:

Jag gillar slutklämmen också:

"DN.se har utan framgång sökt Apple för en kommentar."

Samma som förra gången en artikel om det här publicerades, med enda skillnaden att det då var aftonbladet.

Givetvis kommenterar inte Apple detta av den enkla anledningen att "journalisten" är en, i Apples ögon, idiot.

Om jag ringer upp Mercedes Sverige och berättar att "Jag har fulkopplat antisladdsystemet och nu kan Rezas bilmek & Pizza installera ett eget system i min Mercedes vilket gör den fullkomligt livsfarlig. Jag önskar en kommentar på detta".

Tro mig, dom skulle nog bara garva och lägga på luren. Precis som Apple nog gjorde när dom ringde.

Meeeen, det genererade nog mycket klick och pengar till DN och det var ju det som var det viktiga för artikelförfattaren.

Ursprungligen av gabbeman:

Givetvis kommenterar inte Apple detta av den enkla anledningen att "journalisten" är en, i Apples ögon, idiot.

Om jag ringer upp Mercedes Sverige och berättar att "Jag har fulkopplat antisladdsystemet och nu kan Rezas bilmek & Pizza installera ett eget system i min Mercedes vilket gör den fullkomligt livsfarlig. Jag önskar en kommentar på detta".

Tro mig, dom skulle nog bara garva och lägga på luren. Precis som Apple nog gjorde när dom ringde.

Meeeen, det genererade nog mycket klick och pengar till DN och det var ju det som var det viktiga för artikelförfattaren.

Det är väl snarare så att Apple nästan aldrig svarar på några frågor från journalister. Det har inte så mycket att göra med om de tycker att frågorna är idiotiska eller inte, utan på att man har en pr-plan som man följer.

Om inte Apple tjänar på att svara på frågan svarar man helt enkelt inte. Googlar du på Petter Arnstedt, som är Apples nordiske pr-chef och den som svarar på journalisters frågor (eller snarare inte svarar), får du upp en radda träffar. I princip alla uttalanden är "Apple kommenterar inte", "vill inte kommentera", "har inga kommentarer" och "har ingen mer information att ge".

Det står dem förstås helt fritt att göra, men man kan ju också tycka att de ibland borde svara på kritik som kan vara av allmänintresse. Ett exempel kan väl vara när folk hade problem med 3g-täckningen under 2008, Telia sade att de fått klagomål och hänvisade till Apple, men Apple ville inte kommentera.

När det kommer en kritisk fråga väljer man att inte svara alls, eftersom man troligtvis inte kan tjäna något på det. Säger man "Nej det är inget problem" när folk säger att de har problem kan det verka som att man ljuger. Svarar man att det finns problem bekräftar man något som inte låter bra och det vill man heller inte göra.

Alltså håller man tyst och effekten blir förhoppningsvis att frågan dör ut och man minimerar kritiken mot produkten. En text som innehåller raden "Apple vill inte kommentera" låter inte heller lika trovärdig, och det vet förstås Apple. Man väljer att bara öppna munnen när man har något positivt att säga.

Just artikeln som startade denna tråd var kanske inte särskilt spännande i mina ögon, men jag kan ändå störa mig på att stora bolag som pumpar ut produkter som folk då och då får problem med väljer att göra sig onåbara och inte kommentera. Ibland kan det vara frågor som man känner att de borde svara på.

För övrigt tror jag inte att artikelförfattaren bryr sig om hur många klick artikeln genererar, utan snarare att Symantec har en skicklig pr-kille i Per Hellqvist som dyker upp i olika riksmedier ett par gånger i månaden som "it-expert" och skrämmer folk lite lagom för att de ska köpa Symantecs produkter. Det kan man kritisera medierna för att de hänger på väldigt lättvindigt.

Max

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-16 20:47
Citat:

Om man "hackar" något, riskerar man att skjuta sig själv i foten, ungefär som att skala av isolering på kablarna hemma

–Kommentar från en av DN´s läsare, tyckte den var passande

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-16 22:01
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-03-17 15:14

Fast när det gäller Apple så är ju sanningen att knappt någon utanför den absoluta kretsen som programmerat den aktuella funktionen och deras direkta överordnade (om de bryr sig) vet nått.
Försök få information om buggar i OSX. Allt förnekas (de vet inget) tills de kommer fixar. Fråga vem sjutton du vill på Apple europa och de vet, ärligen, ingenting om nästan någonting. Tystare och mer förnekande företag än Apple har jag nog inte stött på. Kanske inte gör något om man är privatkund, men ofantligt irriterande för företag som vill ha support... eller jo, Apple har sån support också, men prislappen har så många nollor att jag inte ens förstår den

Ursprungligen av bollman:

Fast när det gäller Apple så är ju sanningen att knappt någon utanför den absoluta kretsen som programmerat den aktuella funktionen och deras direkta överordnade (om de bryr sig) vet nått.
Försök få information om buggar i OSX. Allt förnekas (de vet inget) tills de kommer fixar. Fråga vem sjutton du vill på Apple europa och de vet, ärligen, ingenting om nästan någonting. Tystare och mer förnekande företag än Apple har jag nog inte stött på. Kanske inte gör något om man är privatkund, men ofantligt irriterande för företag som vill ha support... eller jo, Apple har sån support också, men prislappen har så många nollor att jag inte ens förstår den

Nej det är verkligen ingen som vet något och så vill Steve ha det så det är ju bara att acceptera det oavsett vad man tycker. Trist men sant. Men jag vidhåller att om nu en "Teknikjournalist" (som borde veta om hur Apple fungerar) dristat sig att ställa denna idiotfråga och bett om en kommentar så borde han ju fatta att Apple bara suckar i den andra änden.

Vad gäller supportavtalen så kostar ju Alliance-avtalet 570 tusen spänn. DET kallar jag Apple care!

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2010-03-19 20:41

Jag instämmer i sign maxcarlgrens synpunkter.

Ett bolag med massor av användare kan inte gömma sig bakom "inga kommentarer". Det är gamla sovjet-fasoner och jag är rädd för att fasaderna rämnar den dag man stöter på verkliga problem. Då bränner man lojaliteten med många trogna användare.

DN-frågorna torde ha varit harmlösa och enkla att svara på, ungefär som kommentaren om skalade kablar.

  • Medlem
  • 2010-03-19 20:45

Mussleapproachen är en del av Apples mytbygge. Det är en del av vad som gör Apple till Apple. Jag försvarar den inte men kan inte se några som helst likheter med Sovjet?!

DN-artikeln kom säkert till på initiativ av nån som inte visste bättre. Det är svagt av DN.

Även om Apple inte körde med tystnadspolicyn; vad skulle dom säga om det här? En tidning från Schwei...nej, Sverige var det visst - ringer och undrar vad vi har att säga om hackade iPhones säkerhet? Att om man installerar trojaner så får man trojaner i luren? Dessa trojanprogram finns inte hos er på iTunes AppStore och går inte att installera på en ohackad iPhone - vad har ni att säga?
Jezez. :-D.

Nu tror jag väl inte att DN har försökt att kontakta Infinite Loop utan Applekontoret i Sverige och de har nog koll på vilken tidning det är som försöker få kontakt.

Däremot tycker vi nog alla att artikeln hörde mer i Expressen eller Aftonbladet än DN. Det fanns inte så mycket att kommentera i den...

1
Bevaka tråden