Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Amerikanskt & svenskt konto funkar bra på iPad

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-04-11 22:13

Jag fick min iPad i tisdags då jag var på besök hos min dotter i Stockholm. Jag hade köpt ett amerikanskt GiftCard till iTunes och skapat en falsk USA-identitet så att jag skulle kunna handla program, filmer och böcker på amerikanska iTunes. Allt gick jättebra och min enda oro var hur det skulle gå att synka med min egna dator, och min svenska identitet, när jag kom hem till Sundsvall igen.

Nu har jag kommit hem och det har gått så himla bra Den film och de böcker som jag hade handlat överfördes helt automatiskt när jag kopplade in min iPad till datorn. När det gällde de program jag köpt fick jag manuellt välja "Överför inköp från Evas iPad" från Arkiv-menyn för att de skulle överföras.

Så nu samsas alla program och filmer hur bra som helst, oavsett om de kommer från amerikanska Appstore eller från svenska Appstore

Dock har jag förlorat de fotoalbum jag lagt till från min dotters dator. Vet inte om jag kunnat undvika det. Men jag svarade JA på frågan om jag ville ersätta bilderna i ipadden med mina egna bilder. Vet ju att jag lätt kan få igen de bilder jag raderat.

Jag är så himla glad över att allt gått bra

Senast redigerat 2010-04-12 06:30
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-04-11 22:24

OH!
Jag trodde inte det gick att blanda sånt som köpts på USA-storen med de svenska inköpen!
DÅ blir det kanske att ordna ett amerikanskt konto också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-11 22:25

Dock kan du inte uppdatera svenska program i amrikanska itunes på ipaden.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-04-11 22:28
Ursprungligen av 20hz:

Dock kan du inte uppdatera svenska program i amrikanska itunes på ipaden.

Hur menar du då?
Att det jag köpt med mitt svenska (ordinarie) konto inte längre finns kvar när jag synkar program som köps via det amerikanska kontot?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-11 22:36
Ursprungligen av Micke F:

Hur menar du då?
Att det jag köpt med mitt svenska (ordinarie) konto inte längre finns kvar när jag synkar program som köps via det amerikanska kontot?

Att jag måste synka mina uppdateringar via datorn > ipaden för försöker jag uppdatera en svenskköpt app så ställs shoppen om till svenska och man kastas ur för svenska storen inte stöds ännu på ipaden. Så får man logga om tillbaka till amerkanska för att ens komma in igen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-04-12 06:28
Ursprungligen av 20hz:

Att jag måste synka mina uppdateringar via datorn > ipaden för försöker jag uppdatera en svenskköpt app så ställs shoppen om till svenska och man kastas ur för svenska storen inte stöds ännu på ipaden. Så får man logga om tillbaka till amerkanska för att ens komma in igen.

Så rätt du har (tyvärr:tveksam:) Nu på morgonen när jag gick in på min Appstore på min iPad så hade jag en uppdatering av programmet "Converter". Jag klickade dumt nog på "Uppdatera" och fick meddelandena "Your request could not be completed" och sen "Cannot Connect to the App Store - The App Store is not supported in this country"

Nu har jag uppdaterat "Converter" på datorn och synkat med iPad. Problemet med att jag inte kommer in på Appstore kvarstår dock. Jag får samma meddelanden som ovan.

Nu testade jag att logga ut från Store via "Inställningar" på iPad och sen logga in igen. Med min amerikanska identitet alltså. Jag får då meddelandet "Your account is only valid for purchases in the US iTunes Store" Klickar OK och försöker komma in till Appstore igen.

Nu fungerar det igen, jag är inne på amerikanska Appstore med min iPad

För att förenkla tillvaron så verkar det alltså vara bra om man någorlunda ofta letar efter uppdateringar till sina program via datorn!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-04-11 22:35
Ursprungligen av 20hz:

Dock kan du inte uppdatera svenska program i amrikanska itunes på ipaden.

Hmm, jag tänker mig att jag loggar in omväxlande med mina två "jag"

Uppdaterar mina svenska inköp med den svenska Eva:n och sen loggar in som den amerikanska och handlar/uppdaterar de amerikanska programmen. Måste testa - i morgon . . .

Halvt OT - En fråga om iTuneStore
Kan man ha två olika konto (svensk & amerikanskt) på samma användarkonto på datorn?
Jag ha dem olika "datoranvändare" men det vore betydligt enklare att slippa logga in och ut på själva datorn

Ursprungligen av macwitty:

Halvt OT - En fråga om iTuneStore
Kan man ha två olika konto (svensk & amerikanskt) på samma användarkonto på datorn?
Jag ha dem olika "datoranvändare" men det vore betydligt enklare att slippa logga in och ut på själva datorn

Ja, om jag förstod dig rätt, du ändrar bara inloggningen (en mailadress) för att hoppa mellan de olika kontona. Så det funkar perfekt att ha dem i samma iTunes under en användare.

Tack J THOMAS E!
Jag tyckte mig förstå det av tidigare inlägg men jag ville vara helt säker - mitt amerikanska konto med mycket innehåll vill jag inte riskera.

Ursprungligen av macwitty:

Tack J THOMAS E!
Jag tyckte mig förstå det av tidigare inlägg men jag ville vara helt säker - mitt amerikanska konto med mycket innehåll vill jag inte riskera.

Det kan vara struligt att lägga ihop olika konton, har gjort det några ggr.. Gör backuper av alla filer (iTunes mappen) så det inte försvinner något..

Tack för påminnelsen!

Nu när man kan köpa svenska appar i appstore kan man på något sätt överföra de amerikanska inköpen man gjorde till det svenska kontot?

Ursprungligen av sirandrew:

Nu när man kan köpa svenska appar i appstore kan man på något sätt överföra de amerikanska inköpen man gjorde till det svenska kontot?

Jag får det inte att fungera i varje fall. Måste byta konto när jag uppdaterar, etc.

Ursprungligen av sirandrew;:

Nu när man kan köpa svenska appar i appstore kan man på något sätt överföra de amerikanska inköpen man gjorde till det svenska kontot?

Nej, inte så vitt som jag vet.

  • Medlem
  • 2010-07-08 02:06

Jag har samma problem med ipad inköpt i USA och jag har dessutom ett riktigt bankkonto kopplade till min amerikanska itunes-konto, Vad gäller itunes eller ibook i ipad så kan jag inte handla annat än apps då jag ser inte vare sig musik, video eller böcker. jag ringde apple care och fick veta att detta är enbart möjligt om jag kopplar mig till itunes store m.h.a. VPN. jag frågade därefter hur amerikaner utomlands kan handla på itunes men han hade inget svar. det låte inte särskilt väl genomtänkt av apple. och för övrigt undrar jag varför vi i Sverige inte får köpa filmer i itunes.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-07-08 08:35
Ursprungligen av Sia:

Jag har samma problem med ipad inköpt i USA och jag har dessutom ett riktigt bankkonto kopplade till min amerikanska itunes-konto, Vad gäller itunes eller ibook i ipad så kan jag inte handla annat än apps då jag ser inte vare sig musik, video eller

Konstigt. När jag loggar in med mitt amerikanska iTunes-konto så kan jag handla filmer, tv-serier och böcker. Jag har bland annat hämtat några pilotavsnitt av tv-serier då dessa är gratis.

Loggar jag in med mitt svenska konto kan jag, precis som du, bara köpa appar.

Filmer i itunes beror på att Apple inte har rättigheter att sälja dessa i Sverige

1
Bevaka tråden