Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (April 2010)

Tråden skapades och har fått 844 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Spontant verkar det som om 13" kommer med TNT

och 15" kommer med UPS

Nån som avviker från min teori?

Ursprungligen av Mr Joakim:

Spontant verkar det som om 13" kommer med TNT

och 15" kommer med UPS

Nån som avviker från min teori?

Ja. Det beror väl på var man bor? Jag har aldrig fått en leverans med UPS. Jetpak, DHL och Postens företagsservice däremot. Bor på "landet".

Ursprungligen av Snabeldrake:

Ja. Det beror väl på var man bor? Jag har aldrig fått en leverans med UPS. Jetpak, DHL och Postens företagsservice däremot. Bor på "landet".

Stämmer. Bodde på "Landet" innan och då stod det leverans med TNT, men det var alltid Posten som kom ut. Sen jag flyttat in till stan så har jag inte beställt på Apple Store, men UPS kör ju omkring här jämt...

Givetvis menar jag inte att alla 15" MacBook Pro alltid skickas med UPS.

Jag menar den här modellen, beställda från apple store mellan 13-19 april. Det är ju det tråden handlar om.

Och det är möjligt att posten lämnar paketet till din dörr, lantbrevbärare kanske? Men det är garanterat inte dom som fraktar paketet från fabrik i Kina till Sverige.

Ursprungligen av Mr Joakim:

.../

Och det är möjligt att posten lämnar paketet till din dörr, lantbrevbärare kanske? Men det är garanterat inte dom som fraktar paketet från fabrik i Kina till Sverige.

Det känns som om det är en lantbrevbärare som är inblandad i detta. Kör just nu min nya MBP med moppe genom Uralbergen.

Ursprungligen av newcastle:

Det känns som om det är en lantbrevbärare som är inblandad i detta. Kör just nu min nya MBP med moppe genom Uralbergen.

Hoppas du beställt en med SSD då, annars har disken förmodligen skakat sönder vid det här laget.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-04-22 00:20

kommer man få grejjerna innan helgen?

Någon som har lust att hjälpa till att tolka denna status?
beställde macbook pro 13" 2.4 den 13/4.

KOELN (COLOGNE), DE 18/04/2010 21:11 PAKETDATA BEHANDLADE AV FÖRTULLNING. VÄNTAR PÅ KLARERING / FRISLÄPPT AV FÖRTULLNINGSKONTOR. NU I TRANSIT FÖR LEVERANS

18/04/2010 21:11 PAKETET EJ FRISLÄPPT GENOM KLARERING -DOKUMENTINSPEKTION KRÄVS / FRISLÄPPT AV FÖRTULLNINGSKONTOR. NU I TRANSIT FÖR LEVERANS

18/04/2010 15:30 PAKETET EJ FRISLÄPPT GENOM KLARERING -DOKUMENTINSPEKTION KRÄVS

18/04/2010 15:25 PAKETDATA BEHANDLADE AV FÖRTULLNING. VÄNTAR PÅ KLARERING
SHANGHAI, CN 18/04/2010 5:55 NATURKATASTROF

18/04/2010 5:21 AVGÅNGSSKANNING

18/04/2010 4:32 EXPORTSKANNING

SHANGHAI, CN 17/04/2010 11:03 URSPRUNGSSKANNING
CN 17/04/2010 3:13 FAKTURERINGSINFORMATION MOTTAGEN

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-04-22 00:52
Ursprungligen av qms85:

Någon som har lust att hjälpa till att tolka denna status?
beställde macbook pro 13" 2.4 den 13/4.

Din sökningsinformation är ganska lik min leverans, bortsett från snurrandet med tullklareringen. Mailade UPS under onsdagen och fick svaret att paketet inte lämnat Shanghai än, så det föreligger nog viss risk att du inte får datorn före helgen.
Personligen ser jag mina egna chanser till leverans före månadsskiftet som minimala.

Ursprungligen av qms85:

Någon som har lust att hjälpa till att tolka denna status?
beställde macbook pro 13" 2.4 den 13/4.

KOELN (COLOGNE), DE 18/04/2010 21:11 PAKETDATA BEHANDLADE AV FÖRTULLNING. VÄNTAR PÅ KLARERING / FRISLÄPPT AV FÖRTULLNINGSKONTOR. NU I TRANSIT FÖR LEVERANS...

Efter att ha hängt i denna tråden hela tiden i flera dagar jag kan nog tolka den nu...

Det innebär nog att den har gått igenom den kinesiska tullen och befinner sig i transithallen för avgående gods. Den är fortfarande i Shanghai och står och väntar på första lediga plats på ett plan till Köln. (Man lämnar ju ett land när man går igenom tullen) Beroende på hur mycket gods som står före i kön så kan det ta från 12 timmar till flera dagar innan den är i Tyskland på riktigt. Nästa gång den scannas (och du får ny status på ups.com) borde den vara i Köln. Efter det kan man tänka sig att det tar en eller max två dagar innan den levereras hem till dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-21 22:21
Ursprungligen av Capeman:

Stämmer. Bodde på "Landet" innan och då stod det leverans med TNT, men det var alltid Posten som kom ut. Sen jag flyttat in till stan så har jag inte beställt på Apple Store, men UPS kör ju omkring här jämt...

Bor mitt i stan (Norrmalm Stockholm) och har alltid fått TNT från Apple.

Uppdatering från UPS i går onsdag. Beroende hur man ligger till i kön så finns det chans att några 99mac-datorer är på väg till Europa nu i natt. Är det så finns det en liten möjlighet att man får en trevlig helg. Blir spännande att kolla UPS i morgon när man vaknar. (och varannan minut under resten av dagen... )

"Kunduppdatering 21 april, 2010, 14.00
Vi är glada att kunna meddela att restriktionerna för europeiskt luftrum nu lyfts och det är möjligt för oss att återuppta operationen på vår europeiska flyghub i Köln, Tyskland.

Förutsatt att dessa förhållanden kvarstår så räknar vi med att återuppta full flygoperation till, från och inom Europa inatt. "

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-22 01:59

Kan rapportera att min MBP som precis som så många andra legat still i shanghai nyss fick en ny "DEPARTURE SCAN" och alltså verkar vara på väg!

Min sökning hos UPS visar fortfarande detta överst:

SHANGHAI, CN 20/04/2010 11:24 NATURKATASTROF

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-22 06:54

INCHEON, KR 22/04/2010 9:01 ANKOMSTSKANNING
SHANGHAI, CN 22/04/2010 7:13 AVGÅNGSSKANNING
KOELN (COLOGNE), DE 18/04/2010 15:25 PAKETDATA BEHANDLADE AV FÖRTULLNING. VÄNTAR PÅ KLARERING / FRISLÄPPT AV FÖRTULLNINGSKONTOR. NU I TRANSIT FÖR LEVERANS

Äntligen rör det på sig! Men varför mellanlanda i Sydkorea?

Äntligen!!!!

Efter ett kort stopp i Korea verkar den nu vara på väg mot Europa!

  • Oregistrerad
  • 2010-04-22 07:37

Fortfarande inget trackingnummer

Ursprungligen av Iphone77:

Fortfarande inget trackingnummer

Samma här, händer inte ett smack. Fått två mail om att datorn skickats men det kanske är mellan våningarna någonstans på ett lager i Asien

Min är också i Incheon. Honolulu nästa?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-22 09:30
Ursprungligen av newcastle:

Min är också i Incheon. Honolulu nästa?

Yay, min i Incheon också, avgångsskanning. Tänk om man skulle kunna få den innan helgen. Men det är kanske att hoppas på lite mycket.

Ursprungligen av trey:

Yay, min i Incheon också, avgångsskanning. Tänk om man skulle kunna få den innan helgen. Men det är kanske att hoppas på lite mycket.

Avgångsscanning lite innan 11 lokal tid. (Dvs 5 på morgonen svensk tid.) Om flyget gick direkt efter det kan det vara framme i Europa vid 15-tiden idag. Och då är det inte alls omöjligt att den kan vara framme på fredag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-22 09:55
Ursprungligen av newcastle:

Avgångsscanning lite innan 11 lokal tid. (Dvs 5 på morgonen svensk tid.) Om flyget gick direkt efter det kan det vara framme i Europa vid 15-tiden idag. Och då är det inte alls omöjligt att den kan vara framme på fredag.

Låter väldigt bra. Hoppas hoppas. De sa nu dock på nyheterna att vissa flygplatser stänger ner på grund av att åskmolnet åter kommer över Sverige.

EDIT:

Ursprungligen av UPS:

[...]dock kan vi fortfarande inte ge något leveransdatum då flera flygplatser återigen stängdes nu under morgonen i Sverige.

Vi beklagar detta men tyvärr kan vi bara avvakta ännu sålänge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-22 10:17
Ursprungligen av newcastle:

Avgångsscanning lite innan 11 lokal tid. (Dvs 5 på morgonen svensk tid.) Om flyget gick direkt efter det kan det vara framme i Europa vid 15-tiden idag. Och då är det inte alls omöjligt att den kan vara framme på fredag.

Jag tror att planet landar vid 18.30 i Köln efter en eller två mellanlandningar i bl.a. Warsawa. Sen så kommer den skickas till Svedala i natt.
Förutsatt att alla flygplatser inte stänger idag, vilket kan hända..

Ursprungligen av makzik:

Jag tror att planet landar vid 18.30 i Köln efter en eller två mellanlandningar i bl.a. Warsawa. Sen så kommer den skickas till Svedala i natt.
Förutsatt att alla flygplatser inte stänger idag, vilket kan hända..

Jobbar du på UPS eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-22 11:45
Ursprungligen av newcastle:

Jobbar du på UPS eller?

haha, nej det gör jag inte! Jag har bara studerat en vecka gammal trackinginfo från UPS. Den skulle dock till Spanien, men man kan i alla fall se hur den kom till Köln

Ursprungligen av makzik:

haha, nej det gör jag inte! Jag har bara studerat en vecka gammal trackinginfo från UPS. Den skulle dock till Spanien, men man kan i alla fall se hur den kom till Köln

Men Warzawa och ett stopp till har du själv hittat på?

Då gissar jag på Köln direkt 18:30, Köpenhamn 03:44 och Landvetter 07:29. Leverans hos mej 14:14.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-22 13:00
Ursprungligen av newcastle:

Men Warzawa och ett stopp till har du själv hittat på?

Då gissar jag på Köln direkt 18:30, Köpenhamn 03:44 och Landvetter 07:29. Leverans hos mej 14:14.

haha, då hoppas jag på något sånt också
Nej, jag läste i en tråd på MacRumors att planen från Korea mellanlandar på två ställen, kommer bara ihåg Warzawa dock.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-04-22 10:02

Förstår att det är jobbigt för er att se att era maskiner sitter fast i Korea, Kina osv. Jag som beställt från en Premium Dealer får inga besked alls. Om jag har tur får jag den denna månad, är vad jag fått som besked. Det läget är också rätt ... frustrerande.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-22 10:58

Jippiiie! Fick just min 13", beställd timmen efter lanseringen, levererad till dörren av TNT!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-04-22 11:20
Ursprungligen av Jånte:

Jippiiie! Fick just min 13", beställd timmen efter lanseringen, levererad till dörren av TNT!

de e fan att de kan skilja så mycket på TNT och UPS..... jag beställde och en 13" en timme ungefär efter att butiken öppnat igen..... de e ytterst märkligt....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-22 11:27

Min 13" beställd tolv timmar efter lanseringen ska också dyka upp snart... Problemet är att jag vaknade vid elva och kom på att jag inte hade mitt namn på dörrklockan. Så har jag otur så är UPS-gubben redan varit här. men 2h/10h = 20% så alltför dåliga odds är det ju inte!

Bevaka tråden