Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (April 2010)

Tråden skapades och har fått 844 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2010-04-28 15:02

Då var SSD-disken installerad! Dags att installera SL

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-28 15:37
Ursprungligen av Iphone77:

Då var SSD-disken installerad! Dags att installera SL

Behövdes det några specialmejslar för detta handgrepp eller räcker det med en vanlig liten stjärna?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-28 15:48
Ursprungligen av Hallon:

Behövdes det några specialmejslar för detta handgrepp eller räcker det med en vanlig liten stjärna?

När jag slängde in en SSD-disk i min dator så använde jag mig endast av liten stjärnmejsel för att få av undersidan, sedan en liten sexkantig skruvmejsel (torx? kommer inte ihåg vad den heter, de brukar finnas med i lådor med precisionsmejslar mm) för att ta loss och skruva fast de "stag" som fäster hårddisken i datorn.

Senast redigerat 2010-04-28 16:25
  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-28 16:21
Ursprungligen av Hallon:

Behövdes det några specialmejslar för detta handgrepp eller räcker det med en vanlig liten stjärna?

Man behöver en Torx T6 mejesel för att skruva fast plipparna på sidan av disken.

Och en vanlig stjärnmejel för att öppna själva skalet förstås, men det antar jag att de flesta har.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-28 16:25
Ursprungligen av h_e:

Man behöver en Torx T6 mejesel för att skruva fast plipparna på sidan av disken.

Och en vanlig stjärnmejel för att öppna själva skalet förstås, men det antar jag att de flesta har.

Ok, då skall jag införskaffa mig en sådan.

Har haft följande status sedan igår kl. 17: "På väg till slutlig ort – budfirmans information uppdateras inom kort"

Vad innebär det? Hur många dagar bör jag räkna med? Beställt en 13 vanilla, men ska hämta mus och fodral i Holland. Frågan är om leverensen har lämnat Holland, eller Kina?

Wieeee min kom också nu

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-28 18:33

Vi verkar vara många som sätter it SSD själva. Är det ingen som köper färdigt från Apple?

Ursprungligen av h_e:

Vi verkar vara många som sätter it SSD själva. Är det ingen som köper färdigt från Apple?

Det beror nog på att 256GB SSD från Apple är lite långsammare och lite dyrare än att montera själv (eller låta återförsäljaren montera).

Se test här: MacBook Pro drive roundup

  • Oregistrerad
  • 2010-04-28 18:40

Japp en T6 torx är det som behövs utöver en liten philipsmejsel för att få loss bottenskalet.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-04-28 22:36

Hmm.. inte T8 då?

Det är ivf vad apple använde i min MacBook

Ursprungligen av Jeppe_E:

Hmm.. inte T8 då?

Det är ivf vad apple använde i min MacBook

nepp. hade en sådan hemma och den ville inte funka, 6 är rätt.

Framme på fredag säger UPS nu, hoppas hoppas, hatar att post inte kommer på helger

Haha! Och nu är datorn sedan 2 timmar tillbaka i Tyskland med beräknad leverans idag! Jippi!

Ringde o frågade apple igår varför statusen på min order inte uppdaterats sedan i lördags. Fick prata med en väldigt otrevlig tjej. Jag berättade vad det stod för status osv och hon försökte då säga att nej det gör det inte... helskumt. Ser väl själv att det står ett visst datum på mitt konto men det skulle hon motbevisa plus att hon säger att "det tar ju 2-3 veckor att skicka ifrån asien"... vadå med häst och vagn eller? Blev lite smålack på det dåliga bemötandet om jag säger så... fortfarande inget trackingnummer heller.

Ursprungligen av c-man_blurayking:

Ringde o frågade apple igår varför statusen på min order inte uppdaterats sedan i lördags. Fick prata med en väldigt otrevlig tjej. Jag berättade vad det stod för status osv och hon försökte då säga att nej det gör det inte... helskumt. Ser väl själv att det står ett visst datum på mitt konto men det skulle hon motbevisa plus att hon säger att "det tar ju 2-3 veckor att skicka ifrån asien"... vadå med häst och vagn eller? Blev lite smålack på det dåliga bemötandet om jag säger så... fortfarande inget trackingnummer heller.

I tisdags var min dator i Kina, idag är den i Sverige ute för leverans. Verkligen 2 3 veckor :S

Ursprungligen av Ollebro:

I tisdags var min dator i Kina, idag är den i Sverige ute för leverans. Verkligen 2 3 veckor :S

har du en tidsmaskin? om du har, får jag låna??

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-29 10:05
Ursprungligen av c-man_blurayking:

Ringde o frågade apple igår varför statusen på min order inte uppdaterats sedan i lördags. Fick prata med en väldigt otrevlig tjej. Jag berättade vad det stod för status osv och hon försökte då säga att nej det gör det inte... helskumt. Ser väl själv att det står ett visst datum på mitt konto men det skulle hon motbevisa plus att hon säger att "det tar ju 2-3 veckor att skicka ifrån asien"... vadå med häst och vagn eller? Blev lite smålack på det dåliga bemötandet om jag säger så... fortfarande inget trackingnummer heller.

Jag pratade också med Apple igår. Berättade att beställningsstatusen inte har ändrats sedan i lördags då datorn skickades. Berättade vad det står för info när jag går in och klickar på "spåra"-knappen osv osv.. Hennes svar var "Ok.. det du kan testa är att gå in på store.apple.com/se/orderstatus och se om du finner någon information där"...

NÄHÄ?!!

Ursprungligen av Hallon:

Jag pratade också med Apple igår. Berättade att beställningsstatusen inte har ändrats sedan i lördags då datorn skickades. Berättade vad det står för info när jag går in och klickar på "spåra"-knappen osv osv.. Hennes svar var "Ok.. det du kan testa är att gå in på store.apple.com/se/orderstatus och se om du finner någon information där"...

NÄHÄ?!!

men vafan är det frågan om?! finns många idioter på deras support iaf... så illa att DEM inte ens kan se var datorn är. ok att kunden inte kan se allt men det måste ju dem kunna göra...

Hör att nu min hårddisk som är 500GB 7200 RPM låter som en gammal 3.5", alltså den rasslar och knakar mycket endast när jag lyfter datan.

Ska ringa Apple nu !

Ursprungligen av Unbalanced:

Hör att nu min hårddisk som är 500GB 7200 RPM låter som en gammal 3.5", alltså den rasslar och knakar mycket endast när jag lyfter datan.

Ska ringa Apple nu !

Pratade med Apple och de sa direkt att vi skickar ut en ny Macbook Pro med prio 1 och TNT kommer att hämta den gamla inom 2 dagar.

Väldigt bra bemötande av Apple store måste jag säga, men tråkigt att det blev så. Nu får jag vänta tills den nya kommer inom 2-3 dagar.

Är det någon som beställt en MBP HI-RES i7 runt 15-16 april som redan fått den levererad? Jag fick precis beskedet från MacForum att det kommer att ta 10 dagar till tills den kommer. SUCK!

Ursprungligen av Machacker:

Är det någon som beställt en MBP HI-RES i7 runt 15-16 april som redan fått den levererad? Jag fick precis beskedet från MacForum att det kommer att ta 10 dagar till tills den kommer. SUCK!

i5 hi-res för min del... men samma tidsspann. 10 maj... har du fått trackingnummer.

i7 hi-res antiglare beställde 23:e skickades 26:e och fick den 28:e. Nu ska den på retur och får en ny inom 2-3 dagar. *suck*

Ursprungligen av Unbalanced:

i7 hi-res antiglare beställde 23:e skickades 26:e och fick den 28:e. Nu ska den på retur och får en ny inom 2-3 dagar. *suck*

förstår ju att de sätter prio på det. men fasiken vad fort det gick första gången för dig att få den även när den är specialbeställd.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-29 14:24

Min är på utkörning sen kvart i sju i morse.

Jag börjar tvivla på hela det här hemkörningssystemet. En hel jävla dag går åt för att sitta och vara redo att ta emot paketet.

Ursprungligen av h_e:

Min är på utkörning sen kvart i sju i morse.

Jag börjar tvivla på hela det här hemkörningssystemet. En hel jävla dag går åt för att sitta och vara redo att ta emot paketet.

vad hade du beställt för setup på burken? special eller standard??

Senast redigerat 2010-04-29 15:05
  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-29 15:26
Ursprungligen av c-man_blurayking:

vad hade du beställt för setup på burken? special eller standard??

13" 2.4GHz med 8 GB RAM och US tangentbord. Kom för 30 minuter sen. Ska just till och skruva SSD.

Ursprungligen av h_e:

13" 2.4GHz med 8 GB RAM och US tangentbord. Kom för 30 minuter sen. Ska just till och skruva SSD.

är de så duktiga i holland att de kan byta ram eller gjordes det i kina?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-29 16:57
Ursprungligen av c-man_blurayking:

är de så duktiga i holland att de kan byta ram eller gjordes det i kina?

Det gjordes i Kina.

Bevaka tråden