Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (April 2010)

Tråden skapades och har fått 844 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av staed:

Jag börjar vara övervänt nu... Beställde på releasedagen en 15" i5 med high-res antiglare på Grafit. Det skulle ta 3-4 veckor och nu har det gått tre veckor och två dagar. Hoppas på morgondagen!

Det verkar som alla som har beställt HIGH-RES-skärm har fått vänta (inkl mig själv). Jag beställde 16 april på MacForum och fick beskedet i torsdags att den förmodligen kommer att dyka upp nästa vecka. Fyra veckor efter att jag beställde. Är iof inte superluttrad, minns när jag beställde min Performa 5500 (den med TV) då tog det en hel sommar. Killen på MacForum skyllde naturligtvis(!) på askmolnet. Undra hur länge de kan skylla på det?

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-05-10 13:29
Ursprungligen av Machacker:

Det verkar som alla som har beställt HIGH-RES-skärm har fått vänta (inkl mig själv). Jag beställde 16 april på MacForum och fick beskedet i torsdags att den förmodligen kommer att dyka upp nästa vecka. Fyra veckor efter att jag beställde. Är iof inte superluttrad, minns när jag beställde min Performa 5500 (den med TV) då tog det en hel sommar. Killen på MacForum skyllde naturligtvis(!) på askmolnet. Undra hur länge de kan skylla på det?

Jag tycker det verkar konstigt. Jag beställde min 14e och väntar fortfarande. Macsupport vet än i dag inget om leveransen och har inte ens fått något preliminärt leveransdatum. Man börjar ju undra om dom över huvud taget ens har beställt maskinerna. Kullander fick in specialbeställda med hi-res skärmar efter ca 14 dagar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-10 13:59

Beställde den billigaste MBP igår, står att leverans beräknas 12-14 maj... Vilket jag inte tror på eftersom det är helgdagar i Sverige i veckan... Men det hade ju varit kul om den kom på fredag, så man kan pilla med den i helgen

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-08 16:13

Nej.. alla har inte fått vänta. Många har fått sina high-res och jag var sen ut ur startblocket eftersom jag inte riktigt bestämt mig, men när jag såg att Macoteket hade 4st (hade) anti-glare hemma, så slog jag till direkt. Så ledtiden för mig, från beställd till mottagen, var 2 arbetsdagar

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-09 13:02

Bröt ut diskussionen om batteri till denna tråd:
http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/277519-batterikapacitet-i-nya-macbook-pro.html

Ställ inte nya frågor i denna tråd, utan sök efter befintliga trådar eller starta en ny tråd istället.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-10 14:07

Fy vad dåligt!

Förstår inte varför de inte godtar postförskott

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-10 17:32

Är det ngn som har koll på frakttid? Alltså från det att datorn lämnat Apple till den år moder Svea? En snittid ungefär.

Har också beställt en 15" i7 med antiglare skärm, beställde direkt efter att den släpptes men har inte fått datorn ännu. Beställde hos min datorbutik i Helsingborg men väntar fortfarande, förhoppningsvis inte länge till dock..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-10 21:43

Hur är antiglare skärmen. Har den den kornighet i bilden som brukar känneteckna sådana skärmar?

Personligen klarar jag inte av det då det gör så vitt ser smutsigt ut men de flesta verkar vara helt OK med det. Hur upplever ni antiglare skärmen?

Ursprungligen av ztrafe:

Hur är antiglare skärmen. Har den den kornighet i bilden som brukar känneteckna sådana skärmar?

Personligen klarar jag inte av det då det gör så vitt ser smutsigt ut men de flesta verkar vara helt OK med det. Hur upplever ni antiglare skärmen?

Jag vet inte hur den nya ser ut men jag valde just den för att slippa den glansiga extremt reflekterande skärmen med glasytan som nötter mot tangenterna i ihopfällt läge.

Om ytan stör lite så är det ingenting jämfört med de störande effekterna från den blanka skärmen.

Personligen tycker jag att matta skärmar har en crisp bild som känns mycket skarpare och fräschare än blanka skärmar som man inte lika lätt kan se pixlarna på.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-10 22:18
Ursprungligen av ztrafe:

Hur är antiglare skärmen. Har den den kornighet i bilden som brukar känneteckna sådana skärmar?

Personligen klarar jag inte av det då det gör så vitt ser smutsigt ut men de flesta verkar vara helt OK med det. Hur upplever ni antiglare skärmen?

Har inga problem med det. Faktum är att jag föredrar matt skärm. Tyckte det var jobbigt med min förra MacBook, om då hade en glansig skärm.

Jag upplever den matta skärmen väl så skarp, men det är klart. Jämför man stadardskärmen med highres anti-glare så är den ju skarpare, pga högre upplösning

Att vitt upplevs som smutsigt beror mer på att man är van vid alldeles för hög luminiscens på skärmen. Normal inställning bör vara runt 130 cdm eller ännu lägre, beroende på omgivningsljuset. Min NEC 2690 är hårdvarukalibrerad till 70 cdm pga att jag oftast jobbar i svag belysning.

De flesta kör ju max på skärmen som då är mer runt 250 cdm. Då är det klart att vitt blir vitt Problemet med det bara är att även det som inte riktigt är vitt, blir vitt också.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-05-11 11:33
Ursprungligen av Jeppe_E:

De flesta kör ju max på skärmen som då är mer runt 250 cdm. Då är det klart att vitt blir vitt Problemet med det bara är att även det som inte riktigt är vitt, blir vitt också.

Det där har jag funderat lite på. Jag köpte en Hires glossy och är sjukt nöjd. Har suttit på balkongen med den utan problem. Klart man inte kan sitta i direkt medljus.. men det är inte ofta jag skulle vilja göra det ändå
Men alltså det här med ljusstyrkan. Jag arbetar en hel del med foto och då vill jag ha ljusstyrkan inställd på så vis att när jag redigerar bilden så skall den visas så rättvist som möjligt. Jag vill ju inte att den bara skall se bra ut på min skärm Finns det något rekommenderat ljusstyrke-läge?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-05-11 14:46

Missade ett samtal som troligen var från UPS och ang. leveransen av min dator. Tror ni dem kommer förbi ändå/ringer igen? Det här var för typ 40 minuter sen. Dem sa igår på telefon att de skulle komma runt 2. Vilket vi har passerat nu..

Börjar bli lite trött på att vänta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-11 15:23
Ursprungligen av Jeppe_E:

Har inga problem med det. Faktum är att jag föredrar matt skärm. Tyckte det var jobbigt med min förra MacBook, om då hade en glansig skärm.

Jag upplever den matta skärmen väl så skarp, men det är klart. Jämför man stadardskärmen med highres anti-glare så är den ju skarpare, pga högre upplösning

Att vitt upplevs som smutsigt beror mer på att man är van vid alldeles för hög luminiscens på skärmen. Normal inställning bör vara runt 130 cdm eller ännu lägre, beroende på omgivningsljuset. Min NEC 2690 är hårdvarukalibrerad till 70 cdm pga att jag oftast jobbar i svag belysning.

De flesta kör ju max på skärmen som då är mer runt 250 cdm. Då är det klart att vitt blir vitt Problemet med det bara är att även det som inte riktigt är vitt, blir vitt också.

Tack för svaret. Får se vad det bli för någon skärm. Har Glossy på min late 2008 MBP 15" och den är riktigt bra. Men får se som sagt.

Ursprungligen av Hallon:

Det där har jag funderat lite på. Jag köpte en Hires glossy och är sjukt nöjd. Har suttit på balkongen med den utan problem. Klart man inte kan sitta i direkt medljus.. men det är inte ofta jag skulle vilja göra det ändå
Men alltså det här med ljusstyrkan. Jag arbetar en hel del med foto och då vill jag ha ljusstyrkan inställd på så vis att när jag redigerar bilden så skall den visas så rättvist som möjligt. Jag vill ju inte att den bara skall se bra ut på min skärm Finns det något rekommenderat ljusstyrke-läge?

Kommer att lägga en beställning en MBP 15 ikväll. Funderar på att köpa en High-res Glossy. Hur pass ljusstark är skärmen?

Ursprungligen av MiBook84:

Har också beställt en 15" i7 med antiglare skärm, beställde direkt efter att den släpptes men har inte fått datorn ännu. Beställde hos min datorbutik i Helsingborg men väntar fortfarande, förhoppningsvis inte länge till dock..

Jag sitter i samma båt (fast Umeå för min del). Vi håller tummarna för morgondagen, då har det gått prick fyra veckor!

UPS kommer väl lite när det passar dem, kan skilja timmar =). Jag ringde min datorbutik, Jansson data, i helsingborg precis för att fråga om de vet något mer och det visade sig att datorn skickades från shanghai igår, så den borde vara framme i helsingborg imorgon eller iaf tills på fredag! tjoho.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-05-11 15:08
Ursprungligen av MiBook84:

UPS kommer väl lite när det passar dem, kan skilja timmar =). Jag ringde min datorbutik, Jansson data, i helsingborg precis för att fråga om de vet något mer och det visade sig att datorn skickades från shanghai igår, så den borde vara framme i helsingborg imorgon eller iaf tills på fredag! tjoho.

Okej, men det är inte så att dem tänker "JAHA NAHEP, ingen svarade, då skiter vi i den adressen - tar en kaffe istället" ?

ledsen, men jag vill ha min dator och är lite paranoid nu. : P

Sen eftersom våran portkod inte fungerar och man måste ha nyckel så har jag sprungit ner varje 30e minut för att titta om min lilla pinne ligger kvar som håller dörren öppen... ^^_^

Ursprungligen av Oksar:

Okej, men det är inte så att dem tänker "JAHA NAHEP, ingen svarade, då skiter vi i den adressen - tar en kaffe istället" ?

ledsen, men jag vill ha min dator och är lite paranoid nu. : P

Sen eftersom våran portkod inte fungerar och man måste ha nyckel så har jag sprungit ner varje 30e minut för att titta om min lilla pinne ligger kvar som håller dörren öppen... ^^_^

Min erfarenhet av leveranser rent allmänt (vare sig UPS, Posten, DHL osv) är att dom ringer och svarar man inte så skippar dom en och tar en imorrn istället.

Ursprungligen av Oksar:

Okej, men det är inte så att dem tänker "JAHA NAHEP, ingen svarade, då skiter vi i den adressen - tar en kaffe istället" ?

ledsen, men jag vill ha min dator och är lite paranoid nu. : P

Sen eftersom våran portkod inte fungerar och man måste ha nyckel så har jag sprungit ner varje 30e minut för att titta om min lilla pinne ligger kvar som håller dörren öppen... ^^_^

Oksar jag förstår dig till fullo! Jag har många gånger tagit till eltejp och ett a4-papper där jag skriver typ "UPS, ring mig "mobilnummer" så kommer jag ner och hämtar direkt!" =). Tänk också på att du kan kolla trackingnumret på deras hemsida, eller ringa dem och tjata.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-05-11 15:38
Ursprungligen av MiBook84:

Oksar jag förstår dig till fullo! Jag har många gånger tagit till eltejp och ett a4-papper där jag skriver typ "UPS, ring mig "mobilnummer" så kommer jag ner och hämtar direkt!" =). Tänk också på att du kan kolla trackingnumret på deras hemsida, eller ringa dem och tjata.

Jag ringde till UPS och frågade vad som händer. Han säger att den varit där, men inte kom in, som igår, och har dragit. Jaha, men jag angav min portkod och extra telefonnummer igår till kuntjänsten på UPS. Så nu ska han snacka med deras trafikledning eller något och höra varför de inte kommit in och "så får ni bestämma något". Ska inte UPS vara SMIDIGT?? Jag sa att jag misstänkte att jag missat ett samtal från dem men nej, dem har inga telefoner. Vad i helvete?

Edit: Jag angav mitt telefonnummer igen så att de kunde ringa mig "så snabbt som möjligt". Detta var för 15 minuter sen.

Tar man ledigt en hel jävla eftermiddag för spana efter en UPS-buss? Det är ju för fan enklare att hämta skiten på något utlämning ställe..

Ursprungligen av Oksar:

Tar man ledigt en hel jävla eftermiddag för spana efter en UPS-buss? Det är ju för fan enklare att hämta skiten på något utlämning ställe..

Mm, det håller jag med om. Jag har en icabutik runt hörnet, alltid lätt att hämta paketen där och de kommer alltid vid tre-tiden, inte mellan 3 och 7. Men gör som jag, sätt upp en lapp på dörren om att de ska ringa dig, de har alltid gjort det när jag gjort så!

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2010-05-12 12:13

Ska hämta min 15" i7-älskling idag! Har förberett med SSD och superdrive-hårddisk-lösningen! Men har för mig jag läste någonstans att det är någon wifi-liknande sladdgrej som är fastklistrat på superdriven??? Om det nu är så, kan man ta bort det utan att garantin tar skada???

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-12 12:29

min 17" "i7-älskling" är på väg från Gbg till Jönköping. Den lämnade terminalen 10:04 så jag hyser stort hopp om att nästa inlägg skrivs på en feting. Tills dess: trevlig lunch!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-12 13:47

Står på UPS sida att den är Ute för leverans Har dock inte varit någon hemma mellan 10-12:30 men det har inte heller suttit någon lapp eller liknande på dörren eller legat någon i brevlådan, så förhoppningsvis har de inte varit där än Så det blir att hämta ut 640 GB disken i morgon och sen köra igång.

Edit 15:40.

Kollade på UPS hemsida och då står det:

12/05/2010 14:58 KUNDEN VAR EJ TILLGÄNGLIG VID DET 1:A FÖRSÖKET. ETT 2:A FÖRSÖK KOMMER ATT GÖRAS

Konstigt när det har varit någon hemma sedan 12.30 samt ingen lapp på dörren eller i brevlådan.

Sen att damen/tjejen/kvinnan på UPS inte är speciellt trevlig är väl en annan femma... Dock va tjejen från UPS i Göteborg väldigt glad och trevlig.

Senast redigerat 2010-05-12 15:53
  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2010-05-12 16:16

Får man svära på forumet?? Aja, jag låter bli att skriva det iaf. Beställde en mbp genom ett företag som skicka via Posten efter att dom fick den levererad av UPS, och självklart demolerar posten hela kartongen och gör en stor buckla i datorn! Plus att den blev lite sne. Har returnerat den i vanlig ordning, och kommer antagligen få vänta en månad till........... Uppgiven, bitter och hatisk!

Får ändå ge cred till Digitalinn som har en superb service, och gör allt dom kan för att lösa problemet! Tummen upp!!

Hur lång leveranstid är det på MBP 15" Antiglare och 7200 hdd nu?? på denna datorn fick jag vänta i 3 veckor :,(

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-12 16:40

Mac Forums - View Single Post - Macbook Pro 15" Panel Lottery

Hoppas man får en bra lott nu så man får en bra skärm. Verkar vara lite av ett lotteri det här med skärmar. Men fick bästa skärmen på min Late 2008 15" så oddsen lär ju inte vara på min sida precis. hatar skärmlotteriet. Varje gång man ska köpa en skärm eller något som har en skärm i sig så blir det det. Inte Apples fel.

Undrar vilken skämttyp (Glosy HR glosy HR mate) som man har störst chans att få en bra skärm på. Beställde den HR Glosy.

Om man får en dålig skärm. Kan man skicka tillbaka datorn utan kostnad då? Och vad händer om man får en till dålig. Tänker nämligen skicka tillbaka min tills jag får en bra skärm. Annars kan man väl kanske byta ut late 2008 skärmen till 2010?

Hur är era skärmar? Hoppas dem är bra. Kanske oroar mig i onödan

Senast redigerat 2010-05-12 16:51
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-12 18:45

Då så ... Kul det här. Äntligen!

Ursprungligen av Ricard:

Då så ... Kul det här. Äntligen!

Grattis! min är för tillfället i köln, ska komma på fredag.:cool:
Känns det bra?

Senast redigerat 2010-05-14 09:23
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-13 00:43

Det känns oerhört bra.

Bevaka tråden