Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (April 2010)

Tråden skapades och har fått 844 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-17 19:14

Fått min 15" i7 Hi-res Anti Glare nu. Är nöjd än så länge. Har inte börjat känna på den ordentligt riktigt än. Enda jag har är märkt är att den är varmare när man har den i knäet än tjejens Macbook Unibody iallafall. Ingen kokpunkt än. Men känner en betydlig värme mot benen. Fläkten hörs lite svagt.

Äntligen fick jag min med. Älskar verkligen Time Machine – top-notch!

Ang ljudkvaliten så tycker jag det du säger Jeppe låter mycket rimligt. Lite besviken är jag att min gamla 17" lät mycket bättre, den var bra på hotellrum och dylikt, medans jag misstänker att jag får sitta med hörlurar mer med den här nya.

Jag har också varit lite orolig för skärmen, det finns olika skärmar apple sätter i datorerna och jag har en skärm av modell 9CBB som jag tycker är bra(highres anti-glare). Vad har ni andra för erfarenhet av skärmarna på era nya MacBook Pro?

PS har någon provat minidisplayport till hdmi med ljud? Jag har en sådan adapter till min tv-mac mini men jag har ännu ej orkat testa att koppla in mbpn :).

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-05-18 09:23

Nu är äntligen min första mac beställd Blev en mbp 13" 2,4 GHz men satte i en 320gb hdd direkt, är inte så kunnig på datorer så kändes mest som att det skulle ha blivit strul om jag köpte en hdd separat.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-05-19 06:33

19 May 2010 06:11:31 Malmo Shipment Received At Destination Depot.
18 May 2010 17:11:51 Malmo Shipment Received At Destination Depot.
18 May 2010 14:56:34 Malmo Shipment Received At Destination Depot.
17 May 2010 22:42:00 Eindhoven Shipment In Transit.
17 May 2010 22:22:00 Helsingborg Hub Shipment In Transit.
17 May 2010 18:51:56 Arnhem Hub Shipment In Transit.
17 May 2010 18:50:21 Arnhem Hub Shipment Received At Transit Point.

Malmö 3 gånger? Får jag min MBP 17" i7 idag?!?! Blir första Mac Datorn jag använder så undrar om det finns något ersättningsprogram för MS Accesss?

Ursprungligen av Aroca:

Blir första Mac Datorn jag använder så undrar om det finns något ersättningsprogram för MS Accesss?

Välkommen hit! Det där är en fråga för en egen tråd.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-19 10:51
Ursprungligen av Aroca:

Blir första Mac Datorn jag använder så undrar om det finns något ersättningsprogram för MS Accesss?

Välkommen hit... och precis som Capeman svarat, så är det en annan fråga och de relativt stelbenta forumreglerna här tillåter inte utsvävningar, eller att man råkar starta en tråd om något som redan finns.

MS Office finns på OS X också, är det rätta svaret på din fråga och därmed återgår vi till trådens ursprungliga syfte... att berätta att man köpt en ny dator.

Ursprungligen av Jeppe_E:

MS Office finns på OS X också, är det rätta svaret på din fråga och därmed återgår vi till trådens ursprungliga syfte... att berätta att man köpt en ny dator.

Visst finns Office... Men Access finns inte till Mac. Office på Mac är Word, Excel, PowerPoint och Entourage.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-19 15:53
Ursprungligen av Capeman:

Visst finns Office... Men Access finns inte till Mac. Office på Mac är Word, Excel, PowerPoint och Entourage.

Oj.. skäms Tyckte det väl det var något som saknades i installationen

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-05-19 13:30

Tackar för svar och ber om ursäkt för att skrivit out of context.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-20 00:11

Sitter nu framför min första Mac, blev en 13" 2,4Ghz standardmodellen.
Måste säga att allt gott om Mac man hört och läst om i detta forum verkligen stämmer.
Är så nöjd så att jag med säkerhet vet att jag aldrig kommer hamna i PC-träsket igen.

För de som fortfarande väntar in sina beställningar så kan jag meddela att för min del så beställde jag den 22 April och fick den levererad den 7 Maj. Jag beställde även fodral och fjärrkontroll och jag misstänker att det var därför det tog lite längre tid än för de som endast beställde basmodellen utan tillbehör. Paketet skickades ca 4 dagar efter beställning och jag fick tracking nummer ca 4-5 dagar efter att den skickats. Fick den levererad av DHL som var otroligt hjälpsamma att flytta fram leveransdatumet en dag då jag inte kunde ta emot den den dagen de hade planerat.

Nu återstår bara att lära sig allt nytt hos denna skönhet.

Ps. Har följt tråden som ryktade om ny macbook pro sedan i November förra året (precis som många andra). Måste säga att det var många missnöjda tisdagar där ett tag.. Väntade med att köpa då men nu är det äntligen här!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-20 18:32
Ursprungligen av iPilot:

Sitter nu framför min första Mac, blev en 13" 2,4Ghz standardmodellen.
Måste säga att allt gott om Mac man hört och läst om i detta forum verkligen stämmer.
Är så nöjd så att jag med säkerhet vet att jag aldrig kommer hamna i PC-träsket igen.

För de som fortfarande väntar in sina beställningar så kan jag meddela att för min del så beställde jag den 22 April och fick den levererad den 7 Maj. Jag beställde även fodral och fjärrkontroll och jag misstänker att det var därför det tog lite längre tid än för de som endast beställde basmodellen utan tillbehör. Paketet skickades ca 4 dagar efter beställning och jag fick tracking nummer ca 4-5 dagar efter att den skickats. Fick den levererad av DHL som var otroligt hjälpsamma att flytta fram leveransdatumet en dag då jag inte kunde ta emot den den dagen de hade planerat.

Nu återstår bara att lära sig allt nytt hos denna skönhet.

Ps. Har följt tråden som ryktade om ny macbook pro sedan i November förra året (precis som många andra). Måste säga att det var många missnöjda tisdagar där ett tag.. Väntade med att köpa då men nu är det äntligen här!

Grattis till en bra dator och välkommen in i Mac världen!

Köpt min första Mac, 13" standard

Lite missnöjd då jag får screen tear när jag scrollar i Firefox, någon som har samma problem? Jag måste få löst detta :/ extremt störigt

Ursprungligen av Howlin000:

Köpt min första Mac, 13" standard

Lite missnöjd då jag får screen tear när jag scrollar i Firefox, någon som har samma problem? Jag måste få löst detta :/ extremt störigt

Grattis! Min enda rekommendation är att du provar Safari eller Chrome istället. Firefox är lite efter på Mac-sidan tyvärr.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-22 20:20
Ursprungligen av MiBook84:

Grattis! Min enda rekommendation är att du provar Safari eller Chrome istället. Firefox är lite efter på Mac-sidan tyvärr.

Vad baserar du det på? Både Firefox 3.6.3 och Beta 3.6.4build4 finns till OS X.

Ursprungligen av Jetwash:

Vad baserar du det på? Både Firefox 3.6.3 och Beta 3.6.4build4 finns till OS X.

Det är inte så jag menar, min personliga erfarenhet av Firefox på Mac är inte toppen. Interfacet är inte särskilt fräscht, buggar och andra trista saker.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-24 08:46
Ursprungligen av MiBook84:

Det är inte så jag menar, min personliga erfarenhet av Firefox på Mac är inte toppen. Interfacet är inte särskilt fräscht, buggar och andra trista saker.

Kör FF i Windows på jobbet och FF i OSX hemma, har aldrig upplevt några som helst problem/skillnader mellan FF oberoende på om jag kör det i Win eller OSX. Vad baserar du din "kritik" på?

Ursprungligen av NBK:

Kör FF i Windows på jobbet och FF i OSX hemma, har aldrig upplevt några som helst problem/skillnader mellan FF oberoende på om jag kör det i Win eller OSX. Vad baserar du din "kritik" på?

Som sagt, på min personliga erfarenhet. Jag förstår inte varför man alltid ska behöva bli så utsatt så fort man uttrycker sin egen erfarenhet av en produkt.

Jag kör Firefox både på mina OS X och windows-maskiner och tycker att både Chrome och Safari är betydligt bättre och snabbare på OS X. Jag skrev även vad jag inte gillade, det verkar dock ha undgått dig..

Om andra tycker annorlunda så kan ni väl istället hjälpa killen som hade problem med "screen tearing" istället för att bara ta ett enkelt tillfälle att slå ner någon i forumvärlden?

Jag förstår faktiskt inte vad det tillför diskussionen. Jag försökte iallafall hjälpa till genom att rekommendera att testa en annan webläsare, om det hjälpte vet jag dock ej.

Köpte en 13" 2,66 ghz Mycket nöjd är jag och har inte hittat nått dåligt än!

Imorgon köper jag en hos den lokala mac återförsäljaren Blir en MBP 13" , längtat länge nu

Fick min igår! 15" 2.4 GHz i5 med high-res antiglare. Vilken skärm! Datorn är inte speciellt slö den heller...

Så...nu har jag varit och hämtat min MBP 13" , så jävla nöjd. Tar nog ett tag att vänja sig vid multi touch plattan men annars är jag så jävla nöjd. Ska installera lite program och spel nu tänkte jag. Se om grafikkortet håller upp standaden för COD4.

Hur lång tid brukar det ta innan man får trackingnummer och så? Min MBP skickades den 29:e men fortfarande inget nytt om vart i hela friden den är och jag är otålig som en ko som väntar på vårutsläpp.

15" MBP i7, 4GB, 500GB@7200rpm, Anti-glare beställd.

Om 10 dagar ska den tydligen komma...

En liten reflektion. Jag köpte den nya i7/anti-glare och fick den för cirka två veckor sedan. Jag tycker kanterna är jättevassa på den och tycker faktiskt de är vassare än tidigare.

Jag äger också en 13" mbp(2009) och när jag jämför så är kanterna mycket lenare på den. 13" har en slipning i cirka 45 graders vinkel som mjukar ut kanten. Hur är era datorer?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-02 11:16
Ursprungligen av MiBook84:

En liten reflektion. Jag köpte den nya i7/anti-glare och fick den för cirka två veckor sedan. Jag tycker kanterna är jättevassa på den och tycker faktiskt de är vassare än tidigare.

Jag äger också en 13" mbp(2009) och när jag jämför så är kanterna mycket lenare på den. 13" har en slipning i cirka 45 graders vinkel som mjukar ut kanten. Hur är era datorer?

Har en 13" av den senaste versionen. Har precis som du 90 graders slipning på kanterna. Personligen upplever jag inte detta som något problem utan gillar mest renheten i utförandet. Dock har flickvännen stört sig något på att kanterna är något vassa. Antar att det är en smaksak helt enkelt. Beror säkerligen mycket på vad man använt tidigare med etc.

Mjo, men när man ligger i soffan så får man emomärken på armarna och det gör rätt ont :). Får leta upp wristbanden antar jag

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-06-03 09:35
Ursprungligen av MiBook84:

Mjo, men när man ligger i soffan så får man emomärken på armarna och det gör rätt ont :). Får leta upp wristbanden antar jag

Håller med!
Visst är det snyggare, men jag kan tycka att det kan ses som en liten designmiss eftersom så många stör sig på det. I princip alla i min närhet som har testat min dator eller köpt en egen har klagat på den vassa kanten. Inget jätteproblem kanske.. men ändå en försämring.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-03 10:25
Ursprungligen av Hallon:

Håller med!
Visst är det snyggare, men jag kan tycka att det kan ses som en liten designmiss eftersom så många stör sig på det. I princip alla i min närhet som har testat min dator eller köpt en egen har klagat på den vassa kanten. Inget jätteproblem kanske.. men ändå en försämring.

Då är det bara vinkelslipen som återstår alternativt ett finare sandpapper

Skämt och sido, så ni menar att den äldre generationens Macbook Pro hade kanterna slipade i 45 graders lutning? Vad kan ändringen berott på? Bara en designförändring för att piffa upp eller kan det även ha nått att göra med att det är mer praktiskt dels för produktion men även för att utrymmet inuti datorn blir större - om väldigt marginellt.

skitnöjd med kanterna på macbook pron, tycker det är skönt att den är vass, ger ett intryck om att den är stabil. inte ranglig som en HP Envy.

Bevaka tråden