Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla 3g modem till Ipad Wifi?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 08:47

En annons på blocket sa att de tär inga problem koppla ihop ett 3g modem med Ipaden. Jag var lite skeptisk så mailade honom och sa att Ipaden inte har någon USB t ex.

Han svarade att jag borde hänga med mer. Kameraadaptern är ju usb så borde gå koppla in en "3G-dong" igenom den då.

Kan det funka? Fortfarande skeptisk men tänkte var bäst kolla med experterna här först!

Jag har inget svar på frågan, men jag kan i alla fall säga att bara för att en manick har en USB-kontakt inbyggd - och hanterar EN grej genom den kontakten - så betyder det INTE att alla grejer som går genom en USB-kontakt funkar. Kontakt är en sak - protokoll är en annan sak. Din skepsis är sund.

Satsa på något sådant här annars :

Mobilt bredband / Forum / Huawei e5830 MiFi specifikationer / information

Batteridriven 3G router med inbyggd WIFI.

Jag är övertygad om att det inte går i nuläget. Den adaptern lär bara fungera till det den är gjord för. Eller finns det drivrutiner till alla möjliga 3G-modem i iPhone OS? Nej. Bra att du frågade här innan du köpte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 09:17

Jo hade inte sprungit o köpt direkt.
Han var så otrevlig och idiotförklarade mig som sa att detta nog inte funkar. Så ville kolla här.
Om någon har en Ipad, kameraadapter och 3g modem får gärna testa.

Ursprungligen av mickys:

Jo hade inte sprungit o köpt direkt.
Han var så otrevlig och idiotförklarade mig som sa att detta nog inte funkar. Så ville kolla här.
Om någon har en Ipad, kameraadapter och 3g modem får gärna testa.

ett problem med att marknaden är som den är... han lär får sälja sin iPad trots att han uppför sig som en kork...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 09:50

Det låter inte rimligt, det känns som det skulle finnas information om det på nätet - vilket det inte verkar göra.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 10:22

Nä tycker också man borde ha hört något. nån borde ju testat tycker man.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-14 10:29

har iPad bluetooth da? så man kan internetdela via iPhone?

iPad har bluetooth, men varken iPad eller iPhone kan använda det för uppkoppling.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 10:31

Det går ju som sagts tidigare använda MyWi om man har en jailbreakad Iphone. Men 3G modem tror jag ej på.

Ursprungligen av mickys:

Det går ju som sagts tidigare använda MyWi om man har en jailbreakad Iphone. Men 3G modem tror jag ej på.

Nja, du kan använda din iphone som miwi om den är jailbreakad men finns ju miwi modem också och använder du ett sådant så behövs inget jailbreak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 11:12
Ursprungligen av poseidon84:

Nja, du kan använda din iphone som miwi om den är jailbreakad men finns ju miwi modem också och använder du ett sådant så behövs inget jailbreak.

Fast då behöver du en extra enhet och ändå extra sim. Smarta är om man kunde dela ut iPhones nät till iPaden ex.

En bekant till mig sitter och försöker bygga en minilinux client som använder iPhones sockel. Tar utdelningen av nätet och delar ut det via wifi (inga extra batterier eller så). Vet dock inte om han kommer lyckas men det vore smartast!

Ursprungligen av 20hz:

Fast då behöver du en extra enhet och ändå extra sim. Smarta är om man kunde dela ut iPhones nät till iPaden ex.

En bekant till mig sitter och försöker bygga en minilinux client som använder iPhones sockel. Tar utdelningen av nätet och delar ut det via wifi (inga extra batterier eller så). Vet dock inte om han kommer lyckas men det vore smartast!

Jo, men finns tvillingabb och dylikt isf.

Den lösningen som din bekant gör vore smidigt men gissar på att det kanske bara är hobbyprojekt? (som det mesta inom linuxvärlden)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 13:09
Ursprungligen av poseidon84:

Jo, men finns tvillingabb och dylikt isf.

Den lösningen som din bekant gör vore smidigt men gissar på att det kanske bara är hobbyprojekt? (som det mesta inom linuxvärlden)

Det är det men blir det bra så kanske något man kan börja sälja?

Ursprungligen av 20hz:

Det är det men blir det bra så kanske något man kan börja sälja?

Jo, men krävs mer än en bra idé samt prototyp för att man ska kunna producera och sälja. Men jag ska hålla tummarna!
Men annars så kan han ju opensourca projektet så andra kan hobby-bygga det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 11:28

med programmet MyWi kan du dela ut iPhones nät till iPaden ex.

Det går ju att köra tethering via bluetooth.
Så jag kan surfa från landet på min MBP via iPhone. Inga sladdar emellan.
Borde ju gå att låna iPhonens uppkoppling även via iPaden. Kanske inte än men efter någon uppdatering?

Eller så vill de bara att folk köper iPad 3G annars får det vara, trist isf.

Ursprungligen av demierre:

Det går ju att köra tethering via bluetooth.
Så jag kan surfa från landet på min MBP via iPhone. Inga sladdar emellan.
Borde ju gå att låna iPhonens uppkoppling även via iPaden. Kanske inte än men efter någon uppdatering?

Eller så vill de bara att folk köper iPad 3G annars får det vara, trist isf.

Jag har för mig att jag har läst någonstans att Apple har bestämt sig för att det bara ska gå att komma ut på nätet på 2 sätt med en iPad: 1) med WiFi via en internetansluten router eller 2) med 3G och en iPad med 3G. Allt annat skulle vara verboten by Apple.

Ursprungligen av demierre:

Det går ju att köra tethering via bluetooth.
Så jag kan surfa från landet på min MBP via iPhone. Inga sladdar emellan.
Borde ju gå att låna iPhonens uppkoppling även via iPaden. Kanske inte än men efter någon uppdatering?

Eller så vill de bara att folk köper iPad 3G annars får det vara, trist isf.

Tyvärr är det som du skriver längst ner. Steve har själv bekräftat att det inte går att köra tethering.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-15 17:30

men de borde komma jailbreak till iPad så man kan använda tethering ifrån iPhone till den.. men som sagt de enklaste är ju att köpa ipad 3G , men den kommer inte ha vanliga SIM kort va? så man kan använda sitt tvilling kort?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-15 18:40
Ursprungligen av Esa:

men de borde komma jailbreak till iPad så man kan använda tethering ifrån iPhone till den.. men som sagt de enklaste är ju att köpa ipad 3G , men den kommer inte ha vanliga SIM kort va? så man kan använda sitt tvilling kort?

Microsims är de som sitter i iPaden. Tela samt Telenor har redan gått ut och sagt att de ska lansera dem annars så går det klippa till själv.

Huawei e5830 funkar bra för mig. Det är ju inget annat än ett litet batteridrivet WiFi nät. iPadden har inga problem med den.

/Ford

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-15 19:27
Ursprungligen av FordTheWord:

Huawei e5830 funkar bra för mig. Det är ju inget annat än ett litet batteridrivet WiFi nät. iPadden har inga problem med den.

/Ford

Klart att den lösningen fungerar. Den delar ju ut WIFI.

Ursprungligen av 20hz:

Klart att den lösningen fungerar. Den delar ju ut WIFI.

Precis, det fina är dessutom att den inte är större än en vanlig dongle. Skulle nån kompis behöva detsamma kan de ju använda samma nät. Har för mig att den klarar fem enheter.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-01 08:45
Ursprungligen av FordTheWord:

Huawei e5830 funkar bra för mig. Det är ju inget annat än ett litet batteridrivet WiFi nät. iPadden har inga problem med den.

/Ford

Jag tycker Huawei 5830 är strulig med sina tre knappar, man vet ofta inte var man är i knapptryckandet, och sedan stänger den av sig själv titt som tätt. Ska skaffa Novatel 2352 mifi istället.

Men idén som sådan är bra. Verkar helkoko att skaffa ett separat 3G abbonnemang för iPad. de flesta av oss lär behålla iphonen ändå. Och jag har ingen lust att köra ned batteriet i iphonen för att den ska funka som router åt ipad.

Senast redigerat 2010-05-02 13:17
Ursprungligen av jonasolof:

Jag tycker Huawei 5830 är strulig med sina tre kanppar, man vet ofta inte avr man är i knapptryckandet, och sedan stänger den av sig själv titt som tätt. Ska skaffa Novatel 2352 mifi istället.

Men i´den som sådan är bra. Verkar helkoko att skaffa ett separat 3G abbonnemang för iPad. xde flesta av oss lär behålla iphonen ändå.

Ja, den är lite si och så med knapparna, men jag har inte haft några problem hittills med avstängningar. Ska kolla upp Novatellen jag med.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-02 13:32

Tvillingkort erbjuds ej i mitt hemland som ej är Sverige.

Både Huawei och Novatel mifis har den nackdelen att man inte kan ansluta yttre antenn - men Novatel har diversitymottagning med två antenner vilket är bättre än Huawei. Det är i drömmarnas värld som man har bra 3G täckning överallt där man vill sitta med en iphone eller ipad. Under en vecka i lånat hus på Rivieran under påsken körde jag med franskt prepaid kort i ett HSPA usb modem E169 från huawei till en Dovado UMR wifi-router. Mottagningen blev mycket bättre när jag dessutom kopplade in en yttre antenn till modemet. Med den lösningen kunde man sedan använda wifi var som helst i stenhuset, utan att bry sig om 3G täckningen. Funkade utmärkt för étt par iphones och laptops, funkar för ipad med.

Edit: under första påskveckan körde två familjer i fyra rum sju datorer o iphones över samma arrangemang med ett italienskt prepaid 3G kort. 40 timmar för 24 euro med TIM., Sedan 13 euro för 40 timmar till.

Antennen i fråga säljs av telia till routern E960 för 349 kronor. Den är ca 25 cm hög och har magnetfot.

Men det är klart, man kan ju lägga kulorna på en Luis Vutton-väska till ipad istället. det beror på vad som är syftet med ipaden.

Ursprungligen av Esa:

men de borde komma jailbreak till iPad så man kan använda tethering ifrån iPhone till den.. men som sagt de enklaste är ju att köpa ipad 3G , men den kommer inte ha vanliga SIM kort va? så man kan använda sitt tvilling kort?

Men jailbreak på din ipad behövs inte för det. Det enda du behöver är jailbreak för din iphone som delar ut sin uppkoppling. Ipaden ansluter bara som till ett normalt nätverk då.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-15 23:28
Ursprungligen av poseidon84:

Men jailbreak på din ipad behövs inte för det. Det enda du behöver är jailbreak för din iphone som delar ut sin uppkoppling. Ipaden ansluter bara som till ett normalt nätverk då.

jaha du menar då att iPhone skickar ut signal via WIFI ? eller bluetooth?

Bevaka tråden