Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jakten på den försvunna grillsmaken...

Tråden skapades och har fått 221 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag vet att detta är ett datorforum men jag vet också att det finns ett antal passionerade grillkockar här.
Så jag måste fråga...

Jag har precis förberett Webern inför grillsäsongen, idag heter min Weber 57 cm Premium.

Jag tänder mina briketter/kol i ett tändrör.

Men av någon anledning tycker jag att grillsmaken försvunnit.
Visst köttet blir riktigt bra men det är ingen grillsmak på den.

Och det är inte rökträt jag vill åt nej nej utan den där vanliga grillsmaken.

Vad gör jag för fel?
Använder jag fel märke på kolen? Jag köper oftast ICAs svarta påsar.

Någon som har några tips?

  • Medlem
  • 2010-04-17 13:44

Häll liquid smoke på glöden...

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-04-17 14:32

Vi brukar grilla på julas egna grillkol (Kompisen köper på personalpris, billigt och bra)... det smakar iaf grillat!
Prova dessa. Vet ej om det är någon skillnad mot ICAs, låter konstigt men man vet aldrig

Weber säljer ju kol under eget märke också, det är kanske avsaknaden av detta som felar. Kolet är förmodligen inte certifierat för användning i Webergrill. Märkesminne till Apple - märkeskol till Weber?

  • Medlem
  • 2010-04-17 17:15
Ursprungligen av Snabeldrake:

Weber säljer ju kol under eget märke också, det är kanske avsaknaden av detta som felar. Kolet är förmodligen inte certifierat för användning i Webergrill. Märkesminne till Apple - märkeskol till Weber?

Klockrent.

  • Medlem
  • 2010-04-17 18:04

Om jag har fattat rätt så måste det bli tillräckligt varmt för att det ska smaka grillat. Man ska kunna få fram grillsmak bara genom att gå över köttet med en blåslampa om man vill (har jag sett på TV). Så, blir det tillräckligt varmt i din grill?

Ursprungligen av Giggs:

Om jag har fattat rätt så måste det bli tillräckligt varmt för att det ska smaka grillat. Man ska kunna få fram grillsmak bara genom att gå över köttet med en blåslampa om man vill (har jag sett på TV). Så, blir det tillräckligt varmt i din grill?

Frågan är då vad rätt temperatur är?
Jag misstänkte även detta, idag blev det med vanligt kol och det blev mer grillsmak men för lite enl frun.
Sedan gillar hon inte rökträ heller hur ska hon ha det egentligen?

Tror med tändvätskeduschar kommer jag nog närmre vad hon vill ha.

  • Medlem
  • 2010-04-18 10:04
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Frågan är då vad rätt temperatur är?
Jag misstänkte även detta, idag blev det med vanligt kol och det blev mer grillsmak men för lite enl frun.
Sedan gillar hon inte rökträ heller hur ska hon ha det egentligen?

Tror med tändvätskeduschar kommer jag nog närmre vad hon vill ha.

Tydligen ska köttytan bli minst 155 grader Celsius för att den s.k. Maillardreaktionen ska sätta i gång. Det är den som gör att ytan får färg och, inte minst viktigt, smak. Jag misstänker att smak och färg förändras ju högre temperatur man får på ytan, dvs ju högre temp desto mer grillsmak (men köttet får inte börja brinna så klart...). När man väl fått ytan att bli rejält grillad kan man gott lägga köttet åt sidan på grillen för att få en långsam uppvärmning av insidan av köttet, då behåller det saftigheten och blir mörare.

Riktig Grillsmak™ uppnås genom att slänga på billigt, okryddat, benigt fläskkött över en nytänd hög kol, duscha på lite extra tändvätska under grillningens gång ("råka" gärna stänka lite direkt på köttet). Halvt förkolnat kött med pikant bismak av tändvätska = äkta svenska sommar.

Ursprungligen av Hagelin:

Riktig Grillsmak™ uppnås genom att slänga på billigt, okryddat, benigt fläskkött över en nytänd hög kol, duscha på lite extra tändvätska under grillningens gång ("råka" gärna stänka lite direkt på köttet). Halvt förkolnat kött med pikant bismak av tändvätska = äkta svenska sommar.

Hahaha. Urk. Ofta är ju grillbädden som bäst när köttet är "klart".

Sök lite på "How to barbeque" (stavning?)
på nätet. Sett riktiga proffsgubbar som grillar med locket på, länge och på rätt låg temperatur. Hickoryflis hör till...

Måste finnas hela siter för sånt här.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-18 01:56

Sök på bbq i iPhone AppStore

Ursprungligen av kenjon:

Sök på bbq i iPhone AppStore

Borde finnas en app där du slänger in iPhonen på grillen med köttet och så piper telefonen till när det är klart.

En god marinad som får verka länge. Det där modet med "rub" är bara strunt, det blir mest smak av brända kryddor. Eller, om man skonar rubben så får köttet ingen grillyta. En näve hickoryspån som får ryka av sig under lock brukar göra susen.

Hm... grilla lammburgare till lunch idag?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-18 10:07

Hickoryspån har jag aldrig testat men det verkar coolt.
Jag brukar pensla med marinad före, under OCH efter grillningen. Det blir gott

Yes!!

@Gloforp: Då är jag en proffsgubbe... låga temperaturer med rökspån håller jag på med. I år blir det med spån från pecannötsträdet. Självklart även hickory en gammal klassiker.

@kenjon: Webers app har jag redan, enda skälet för mig att skaffa USA konto på iTunes Store.

@Giggs: Min vän! Du verkar ha kollen jag söker efter. Hmmm nog förstod jag att temperaturen är viktigt men det förklarar också det som frun vill åt. Gammal klassik grillning med kol och tändvätska. Det lär väl vara ett par tusen grader när man kastar på köttet för tidigt.

Finns ju en tv-serie som heter "License to grill". Kanske kan vara något för TS?

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-04-19 10:12
Ursprungligen av Snabeldrake:

Finns ju en tv-serie som heter "License to grill". Kanske kan vara något för TS?

Det har man ju sett några avsnitt av. Blir alltid så sjuuuuukt sugen på att grilla efteråt!

Kan starkt rekommendera Webers briketter, framförallt om man ska grilla en större köttbit. De glöder längre och ger jämnare temperatur än de "billigare" som man kan köpa på t.ex. ICA.

Tummen upp!

//Stefan

Jag är intresserad av juridik och såg på någon site rubriken "tillstånd för grillkåta"

I min hjärna gick för ett ögonblick tanken på människor som längtar extremt mycket efter att grilla, tills jag insåg att det handlade om byggnad av en kåta avsedd för grillning.

Synd att jag hade fel, den första tanken var roligare

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag är intresserad av juridik och såg på någon site rubriken "tillstånd för grillkåta"

I min hjärna gick för ett ögonblick tanken på människor som längtar extremt mycket efter att grilla, tills jag insåg att det handlade om byggnad av en kåta avsedd för grillning.

Synd att jag hade fel, den första tanken var roligare

Haha, klockrent namn för en svensk grill-TV-serie.

Väcker liv i den här tråden igen, har beställt en ny grill nu när min Weber blåste bort. (Damn you Dagmar!)

Det blev en BBQ Scout Smoking Star 90 kg grill med offset firebox. I sommar blir det BBQ i stora mått! Synd att Weber inte har något liknande i sitt sortiment..

Har beställt rökträ och röktorv också, löjligt laddad inför grillsäsongen.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

... Det blev en BBQ Scout Smoking Star 90 kg grill med offset firebox...

Oh boy, nu är jag riktigt avis! Var köpte du den? Tror att vårstormarna kanske tar mina webrar snart.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Oh boy, nu är jag riktigt avis! Var köpte du den? Tror att vårstormarna kanske tar mina webrar snart.

Hehe bra där!

Köpte den här. BBQ Scout gänget är tyska grillentusiaster som tävlar i grill-vm. De har nu börjat sälja egna grillar, finns en genomgång av deras grillsortiment på YouTube. Underhållande film, man ser att det inte är ett gäng nyexaminerade marknadsmänniskor direkt..

Löjligt taggad på en fyratimmars grillning av ribs till veckan!

Tack! Ska seriöst överväga en uppgradering av "grillparken".

Har varit en Weber anhängare länge, men jag vill inte ha en separat smoker och en grill. Skönt att ha allt i ett så att säga, ska bli kul att se hur den ser ut IRL. Har fått ett kollinummer som jag kollar ca 100 gånger om dagen, 108 kg med kartong och packmaterial..

Beställde lite "Smoking kits", har du testat dem?

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Nä men det ska jag göra. Beställer bums!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-18 15:35

Själv föll jag för enkelheten och beställde nyss en Weber Genesis S-330 från Lindarn.se. Gasol vinner på enkelhet och med flavorizers och lite rökspån får jag nog en hel del smak på köttet, på landet slabbar jag gärna med kol, sot och allt det där men i stan vill jag ha ngt enkelt.

Förövrigt hade jag kontakt med en kille i Skåne som säljer dessa Blocket för 10.000, troligen US-import och ombyggda för Europeiskt gasoltryck men jag kunde inte riktigt se att livet var värt en besparing på 2500:-... Är det någon här som modifierat en Weber för egen maskin?

Inget fel med en gasolgrill, men det är inget för mig. Det jag gillar är "hantverket" kring en kol/brikettgrill, och att ha en offset smoker blir perfekt för mig! Har redan tingat äpple/körsbärsträ från grannar och vänner som ska bli rökträ till sommaren. Bara doften av briketterna gör (nästan) hela sommaren..

Kanske skulle vi haft en tråd med grillrecept?

Olika tips på rub, mops och annat gott.

Vad tror ni?

Bevaka tråden