Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sortera filer och mappar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-13 15:28

Jag har ganska nyligen switchat till OS X från att ha kört Windows sedan jag föddes (eller nästan i varje fall). Är inte helt bekväm i Finder än, så därför undrar jag två saker.

Hur ställer jag in så att listvy är default i alla fönster?

Hur jag ska få Finder att visa mapparna först och filerna sedan i en listvy? Vill sortera efter namn, men som sagt mapparna först. Jag har kommit på att man kan skriva in mellanslag innan mappnamet, men det är ju jobbigt att sitta och ändra 1000 mappnamn. Finns det inte något enklare sätt?

Tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-08-13 15:40

Första frågan överlåter jag till någon annan att svara på.

Vill du att mappar ska ligga för sig och dokument för sig så väljer du att lägga listan efter typordning. Klicka på "typ" listen i fönstret. Ett klick till bestämmer om mappar eller dok. hamnar högst upp.

/Bauer

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-13 17:06

Tack för tipset, det löser dock tyvärr inte problemet.

I och för sig så sorterar den alla mappar för sig, men inte alltid överst. Endast om alla filerna i mappen har ett "typnamn" som är högre eller lägre M. Detta då den sorterar dem i bokstavsordning fast efter typnamn istället. T.ex. så hamnar Adobe-dokument före mapparna och Quick-time filmer efter.

/josef

för att findern komma ihåg fönsterstorlek och position så öppnar du ett nytt finderfönster, ställer in allt såsom du vill ha det, sen stänger du ner finder fönstret igen, utan att göra nått annat innan!
om du gör så fattar findern att du vill ställa in storlek+pos och sparar det.

vad gäller mapperna så fattar jag vad du menar, kör windoze på jobbet, och jag måste faktiskt erkänna att för vana datoranvändare som grejer mycket med många filer i olika kataloger, så föredrar jag nästan explorer med hela folder-trädet till höger.

men visst, man får tänka på att att findern och explorer presenterar två helt olika sätt att jobba med filer på, så det är väl helt enkelt en vanesak, numera så känner jag mig bekväm med findern igen (efter att varit van vid os9) även om jag tycker den fortfarende har ett par designmässiga fel.

Hej Josef,

Tror att du fixar det hela med hjälp av programmet Path Finder.

/Bosse

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-15 14:26

Tack!

Innehåller alla funktioner jag har efterfrågat. Trist bara att det inte var gratis...

/josef

1
Bevaka tråden