Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försämrad batteritid i Windows 7

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har precis skaffat ett nytt batteri till min Macbook Pro2,2 eftersom det gamla var lite dåligt. Jag använder mig både av mac os X och windows 7 och upplevde med förra batteriet att efter jag använt windows 7 att hälsan försämrades radikalt (kan ju också vara så att batteriet har för lång tid på nacken) men det gick ner från 75 till 48% i hälsa ganska snabbt.

Vilket leder mig till frågan. Är det någon annan som upplevt att batteriets hälsa blivit dåligt efter användning av Windows 7?

Har som sagt nu två batteri. I värsta fall får man ju använda det gamla när man ska använda sig av Windows 7 för att inte förstöra det nya.

Tack på förhand Andreas

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-07 19:43

En battericell har ingen aning om vilket operativsystem, dator etc som den sitter i. Hälsan försämras beroende på hur många laddningscykler som batterier har. Lär mer här.

Däremot kan Windows utnyttjande av batterisparfunktioner och liknande vara sämre än MacOSX.
Vi har noterat på forumet här att fläktar går gärna mer, datorn går gärna mera på full fräs osv.

Så, batteriet kan gå åt snabbare, du får kortare batteritid.

Men inte ens jag som ogillar skräpet från Redmond kan säga att Windows på ngt sätt skulle förstöra batteriet. Hoppar det från 75 till 48 kan du snarare ha celler som är knas i den batteripacken.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-05-07 22:41

Hade också läst inlägget på IDG men det hade ju också varit trevligt ifall det skrivit om den artikeln som engadget skrev om. Gillar W7 så nu kommer jag använda det igen.

Gissar också att det var mitt förra batteri som var lite dåligt. Har ju trots allt haft det sedan jag skaffade datorn.

Tack för svaren =D

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-05-10 00:50
Ursprungligen av SoulBlazt:

Hade också läst inlägget på IDG men det hade ju också varit trevligt ifall det skrivit om den artikeln som engadget skrev om. Gillar W7 så nu kommer jag använda det igen.

Gissar också att det var mitt förra batteri som var lite dåligt. Har ju trots allt haft det sedan jag skaffade datorn.

Tack för svaren =D

Jag gillar också W7, som är ett rejält lyft från XP/Vista. Jag kör det på jobbet i en nu tre år bärbar HP, men konstaterar att den har en usel batteritid (ca 30-40 minuter max).
Min Macbook (vit plast) som är 3,5 år har närmare två timmar fortfarande.

Nu är det väl tveksamt om detta beror på W7. Tror snarare på billiga komponenter i HP-batteriet.

/M

Ursprungligen av Micke F:

Jag gillar också W7, som är ett rejält lyft från XP/Vista. Jag kör det på jobbet i en nu tre år bärbar HP, men konstaterar att den har en usel batteritid (ca 30-40 minuter max).
Min Macbook (vit plast) som är 3,5 år har närmare två timmar fortfarande.

Nu är det väl tveksamt om detta beror på W7. Tror snarare på billiga komponenter i HP-batteriet.

/M

Hur många gånger har du laddat din jobb-laptop jämfört med din Macbook? Hur många celler har de olika batteripacken?
Ett batteri klarar ju bara X antal laddningar innan det blir sämre.

The Windows 7 battery life issue: What's making notebook batteries die? | Tech Gear News - Betanews

längst ner på sidan :

"....Essentially the battery was degrading but it was not evident to the customer until Windows 7 made this information available. We recognize that this has the appearance of Windows 7 'causing' the change in performance, but in reality all Windows 7 did was report what was already the case."

Senast redigerat 2010-05-10 11:40
1
Bevaka tråden