Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag gillar spel. iMac+PC?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag gillar att spela datorspel,men de flesta spelen kan man ej köra på Mac och jag gissar att det blir sisådär om man kör dualboot, inte minst pga begränsande grafikkort.

Kanske skulle man köra iMac och en spel-pc. Spel-pc'n skulle då ha iMacen som skärm.

Funkar det?

Ja det funkar, de nya 27"-macarna har en dispayport-ingång
en PC är fortfarande way bättre när det kommer till spel, då macarna fortfarande inte har speciellt häftiga grafikkort i sig

Jo att macen har funktionaliteten som extern skärm visste jag men i övrigt, är det något man måste tänka på annat än att man lär ha dubbla t-bord plus mus plus stor plånbok?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-08 11:21

Om jag inte minns fel så är adaptern du behöver för att kunna koppla in PCn i displayporten ganska dyr.

Nu beror det kanske lite på vad du kommer ha för utgångar på PCn VGA/DVI/HDMI.

Det borde räcka med samma som jag har mellan mini-macen till tv'n dvs mini-display -> dvi. Den kostade mig ett par hundringar max.

Vet dock inte om det innebär några begränsningar i bildkvalla/uppdateringsfrekvens eller liknande.

Ursprungligen av kenta777:

Det borde räcka med samma som jag har mellan mini-macen till tv'n dvs mini-display -> dvi. Den kostade mig ett par hundringar max.

Nej, det funkar inte.

Om din PC inte har Displayport måste du köpa en rätt dyr adapterbox.
http://www.gefen.com/kvm/dproduct.jsp?prod_id=8913

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Nej, det funkar inte.

Om din PC inte har Displayport måste du köpa en rätt dyr adapterbox.
Gefen Inc. - DVI to Mini DisplayPort Converter

Såvida man inte har ett nyinköpt, påkostat grafikkort så är det nog i många fall bättre att lägga pengarna på ett nytt grafikkort med DisplayPort än den adaptern.

Ursprungligen av Hagelin:

Såvida man inte har ett nyinköpt, påkostat grafikkort så är det nog i många fall bättre att lägga pengarna på ett nytt grafikkort med DisplayPort än den adaptern.

Kan vara.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Nej, det funkar inte.

Om din PC inte har Displayport måste du köpa en rätt dyr adapterbox.
Gefen Inc. - DVI to Mini DisplayPort Converter

Varför inte? Det funkar ju mellan mac mini och tv. Skärm som skärm?

Angående ditt svar om grafikkort.
Jag hade pc för ett par år sedan med 4850 och det var rätt långsamt redan då och då körde jag på 24" med 1600 nånting i upplösning vilket är avsevärt mycket mindre än imacen med 27".
Oavsett så funkar de flesta spel inte på mac och då är det väl bootcamp som gäller antar jag?

Ursprungligen av kenta777:

Varför inte? Det funkar ju mellan mac mini och tv. Skärm som skärm?

Såhär är det; "adaptern" som du köper är i själva verket inte en adapter.

Mini Displayport och DVI är olika gränssnitt, som är svåra att konvertera mellan. Man kan göra det exempelvis med en sån där box som jag länkade till.

Grafikkortet i din iMac däremot, kan skicka ut antingen en MDP-signal eller en DVI-signal. När du kopplar in en MDP-sladd skickar det givetvis en sådan signal, men när det känner av MDP-DVI-adaptern skickar det istället ut en DVI-signal, och adaptern ser till att pinnarna i kontakten får rätt signalvärden.

Men konverteringen från MDP till DVI görs helt och håller i grafikkortet, inte i adaptern. Eller rättare sagt; grafikkortet bryr sig inte ens om att skapa en MDP-signal, utan gör DVI med en gång.

På andra håller går det inte. När du ska köra Target Display Mode lyssnar grafiken efter MDP, inte DVI eller något annat.

Ursprungligen av kenta777:

Jag gillar att spela datorspel,men de flesta spelen kan man ej köra på Mac och jag gissar att det blir sisådär om man kör dualboot, inte minst pga begränsande grafikkort.

Det beror på vad du ska spela. Har du tänkt köpa iMacen med 9400M (integrerad) eller Radeon-grafik?

Om du funderar på att använda iMacen som skärm måste du köpa 27-tummaren, och då har du Radeon 4670 eller 4850 vilket borde räcka till det mesta.

Här kan du följa med lite vad du behöver för hårdvara för att över huvud taget kunna koppla din pc till en 27 iMac, http://hardforum.com/showthread.php?t=1462524&highlight=5970+imac , sedan kanske det finns någon mirakel adapter som kan göra jobbet som gör att du kan koppla ett standard grafikkort till din iMac, det finns i alla fall en adapter från kanex som möjliggör att du kan koppla en spelkonsol till iMac:en

Får tacka för all info!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-17 09:14

Kan det funka på min iMac 24" från hösten 08?

Ursprungligen av Xinor:

Kan det funka på min iMac 24" från hösten 08?

Vad ska fungera? Att använda den som skärm till en annan dator?

Om det är detta du menar, så är svaret nej.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-17 09:40

Ja, det var det jag menade. Ok synd. Har funderat på att skaffa en spel-pc, men blir jobbigt att ha plats för två datorer/skärmar osv.

Jag har en iMac 27" i7 och lirar via bootcamp, CoD MW2, crysis, Farcry 2 osv allting funkar hur bra som helst.

Ursprungligen av TehMeister:

Jag har en iMac 27" i7 och lirar via bootcamp, CoD MW2, crysis, Farcry 2 osv allting funkar hur bra som helst.

Vilka inställningar kör du då?
Jag hade för ganska precis ett par år sedan ett 4850-kort och en kraftfull maskin i övrigt (spelar ju mindre roll) och det gick inte att spela Crysis på höga inställningar och då lirade jag i mindre än hälften i upplösning mot Macens native.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-07-09 12:26

hej hej ny här och spelar inte fasligt mycket men av nyfikenhet prövade jag att installer windows 7 genom bootcamp ocg dra igång crysis , funkade bättre än vad jag sett på många PC med bättre grafikkort ingen aning om varför blev lite förvånad själv.

körde upplösning 2560 x 1440 och ungefär 50/50 på very high och high ... inget hackade nånstans .

coolt!

1
Bevaka tråden