Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac pro hänger sig vid stora filer

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-05-14 21:02

Hej

Börjar känna mig otursförföljd med mina macar

Min mac pro låser sig när jag laddar ner, packar upp eller installerar stora filer t. ex samplingsbanker jag köpt och laddar ner direkt från tillverkaren för att installera.

Den låser sig också när jag för över större material från DVD-skivor, däremot inte CD och det funkar fram till ungefär 1.5 gB

Den hänger sig också om jag streamar film eller bränner DVD-skivor med material över 1 - 1,5 gB

Det är en Mac Pro 2,66 quad-core med 8 gB minne,

Då jag arbetar mycket med samplingar och stora zippade projekt så funkar detta såklart inte, enda sättet som jag kan få in samplingsbanker eller programfiler till min mac pro är att packa upp dem/ladda ner dem från tillverkaren till min laptop, lägga över det på extern disk och sedan föra över det till min mac pro.

Är det program som ska installeras så får jag installera programmet 3 - 4 ggr utan att den hänger sig och startar om datorn.

Har någon av er hört om liknande innan? Ska jag ringa apple care direkt? eller ska jag försöka göra något själv?

tack på förhand

Börja lite snabbt med att prova det man oftast ska prova först: Kör en skivkontroll och reparera skivbehörigheter i programmet Skivverktyg och starta sedan om datorn. Bara något sådant enkelt kan hjälpa ibland, själva reparationen av skivbehörigheter alltså.

Ursprungligen av apple4ever:

Börja lite snabbt med att prova det man oftast ska prova först: Kör en skivkontroll och reparera skivbehörigheter i programmet Skivverktyg och starta sedan om datorn. Bara något sådant enkelt kan hjälpa ibland, själva reparationen av skivbehörigheter alltså.

Har reparation av skivbehörighet någonsin gjort någon nytta?
Jo, i Mac OS X's glansdagar behövdes det då de ofta blev felaktiga på systemnivå, men sen ett par Mac OS X-versioner tillbaka (Panther?) är det oftast mest voodoo: Daring Fireball: Seriously, 'Repair Permissions' Is Voodoo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-15 00:26

Om det fortfarande hänger sig skulle jag kolla in loggfilerna med "Systemmeddelanden" när det skiter sig. Finns det något där som kan ge någon ledtråd. Det kan vara svårt att se nått om datorn bara hänger sig, men det är värt ett försök.

Har du någonsin problem med att köra program som gör av med mycket minne, Photoshop t.ex.? Kanske har du minnesproblem. Nån krets som inte funkar som den skall. Ligger den högt upp i minnet så kanske den inte används så ofta...

Funkar inte något av det skall du givetvis ringa AppleCare och lämna in den på service.

  • Medlem
  • 2010-05-15 10:04

Hej

Jag kör inte photoshop, men Ableton har hängt sig när den har arbetat med större samplingsbanker eller med stora ljudprojekt.

Ska kolla loggfilerna, tack för tipset. Ska också testa skivrepareraren igen.

Borde nog lämna in den, svårt att vara utan dator bara när det finns jobb som kräver att den är hemma

Ursprungligen av gazt:

Hej

Jag kör inte photoshop, men Ableton har hängt sig när den har arbetat med större samplingsbanker eller med stora ljudprojekt.

Ska kolla loggfilerna, tack för tipset. Ska också testa skivrepareraren igen.

Borde nog lämna in den, svårt att vara utan dator bara när det finns jobb som kräver att den är hemma

- Hur har det gått, har du fått ordning på problemet?
Apropå otursförföljd - Du är inte ensam. Först händer detta:
http://www.99.se/power-macintosh-mac-pro/254346-mac-pro-haveri.html
För knappt 2 månader sedan kraschade 4 RAM-moduler av 8 när jag satte på datorn (tvivlar starkt på att minnet var kasst).
Och nu dör mitt Nvidia 8800GT.
Är det bara otur eller allmänt kass kvalitet. Sök runt här på forumet och man hittar mängder med folk som har fel med sina Mac Pro maskiner...

Att du ser så många med problem beror ju till stor del att det är hit man vänder sig med problem.

Trådskaparens problem luktar trasig minneskrets en bit upp igenom - felet kommer när minnet fyllts på en bit.

Om du håller nere D under uppstart så körs ett diagnos program, där kanske du får fram något.

1
Bevaka tråden