Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera från 3GS till iPhone 4 med Telia

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en iPhone 3GS som jag köpte från Telia i Juli/Augusti 2009.
Nu när den nya kommer så planerar jag att sälja den "gamla" och uppgradera mig till iPhone 4.
Min fråga är: När iPhone uppdaterades förra gången, erbjöd Telia någon form av uppgraderings alternativ till de som redan hade ett abonnemang men bara ville ha telefonen utan att teckna något nytt?

Mvh/ Robert

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-08 09:54

Well ring Telia och fråga?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-06-08 09:56

Man behöver nog inte ens ringa och tjata sönder deras kundtjänst. Det släpps förmodligen information på deras iPhone-blogg så fort dom vet.

http://www.teliaiphoneblog.se/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-08 13:33
Ursprungligen av Mija:

Man behöver nog inte ens ringa och tjata sönder deras kundtjänst. Det släpps förmodligen information på deras iPhone-blogg så fort dom vet.

…samt att de säkerligen snart skickar ut ett MMS om saken… O:-)

- Torkel

I och med att den lanserades igår så har inte telia så mycket info ännu, av förståeliga skäl. Det jag är ute efter är hur telia traditionellt sett har hanterat generations-skiftena vad gäller tidigare kunder. Sen är det säkerligen av allmänt intresse på forumet då jag högst troligt inte är den enda som planerar att byta upp mig.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-06-08 10:33

Undra om man kommer kunna förboka, eller om det blir att köa kanske

Ursprungligen av Pascoe:

Undra om man kommer kunna förboka, eller om det blir att köa kanske

Det var ju rätt kul sist vi köade ...

Så varför inte.

Skulle nästan kunna tänka mig att man kan förhandsboka. Jag hoppas dock att väntetiden inte blir lika lång som den blev för många då 3GS släpptes. Men det blir säkert ännu värre denna gång har jag en känsla av

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-06-08 13:22

Köa var riktigt trevligt! (4a i malmö, vid 3g release). Förhandsboka med 3gs med det tog jäkla tid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-08 13:37

Det gick precis iväg ett mail från Telia som hamnade i min inkorg. Fler lär fått den!

Ursprungligen av 20hz:

Det gick precis iväg ett mail från Telia som hamnade i min inkorg. Fler lär fått den!

Och vad stog det i mailet?

edit: Lanseringsdatum är 24 juni i USA och under juli ska den nå Sverige. Så fort vi vet mer meddelar vi dig.

Samma som förra året låter det som alltså.

Jag tar och köper en olåst utomlands istället..

Just nu så är jag obunden och fri så alla optioner finns:)

Men det blir en i år också...

Jag "måste" ha en olåst tyvärr då jag är utomlands ganska länge varje år och använder då inte samma SIM-kort som jag har i sverige. Annars skulle Telenor (som jag använder i sverige) få väldigt mycket pengar av mig och det vill jag inte.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-06-21 11:37

Jag frågade i min Telia butik här om dagen om det gick att köpa en iPhone 4 och tex:
1.Betala det resterande beloppet man har kvar på sin 3gs som man inte betalt.
2.Betala det resterande beloppet på sin 3gs + abonnemangs avgift för att avsluta abonnemanget i en klump summa.
3.Förlänga abonnemanget 2år utöver den tiden som redan är kvar.

Svaret jag fick var att det inte gick att betala någon klump summa överhuvudtaget. Så alternativ 1 och 2 skulle inte gå.
Och på 3an så sa dom att det är först när man bara har 3 månader kvar på din bindnings tid som man kan förlänga den.
Om man avslutar sitt abonnemang så kommer man fortfarande få sin räkning varje månad (eller var 3je beroende på avtal givetvis) tills dess att abonnemanget går ut.

Detta är vad han sa i butiken och han sa att han aldrig varit med om att Telia eller någon annan leverantör vad han visste hade gjort något speciellt erbjudande för att kunna betala av sin gamla lur vid köp av ny.

Nu är ju detta givetvis en iPhone och är en ganska "stor händelse" så det kan ju givetvis ändra sig men risken är enormt liten.

Sen vet vi ju faktiskt inte än om iPhone kommer vara operatörslåst i Sverige eller inte.
Om vi har tur så blir den ju inte det.
Så det är bara att hoppas

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-06-22 21:34

Telia är alltid jobbiga... Men jag har fått för mig att alla operatörer måste erbjuda folk möjligheten att avsluta abonnemang och betala resterande månadskostnader i en klumpsumma. Men telia har väl sin egna lagstiftning, blev tvungen att skaffa telia när de var dom ända som hade iphone i Sverige.

Frågade EXAKT samma sak, om man kunde betala av hela summan. Men fick till svar:

Citat:

Hej!
Tack för din förfrågan.

Idag finns inte möjligheten att lösa ditt abonnemang i förtid. Det har under en längre period varit på tal om att man ska kunna lösa ut sitt abonnemang, men vi har i nuläget inte fått någon information när eller om detta kommer att ske. Du kommer troligtvis att kunna köpa Iphone 4 för kontantpris när vi släpper den.

Med vänlig hälsning

Det det handlar om egentligen är ju, i mitt fall iaf, att jag vill betala av telefonen, som kostar 200 kr / månad, abonnemanget kostar bara 29 kr så det kan ju ligga där om de inte vill avsluta det. Varför tillåter inte telia denna typ av slutbetalning, telefonen ska ju ändå betalas, aningen / månad, eller som klumpsumma, förstår inte skillnaden för dem.

Att betala av en telefon i klumpsumma var inget problem för Tele2 när jag ville göra det...

//Christoffer

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-06-28 06:55

Nej, det är obegripligt att Telia inte tillåter att man slutbetalar telefonen. De tjänar ju på det - samma summa pengar, men de får in den tidigare med allt vad det betyder i ränte- och administrationsvinster, och bindningstiden ligger dessutom kvar (iallafall för mig som inte vill köpa en iPhone 4, bara bli av med den irriterande delbetalningen).

Som sagt, för Tele2 är inte något av alternativen något problem (förutom de sista, där de har samma tremånadersregel).

Man kan säga att det är urdåligt. Jag skiter i att abonnemanget ligger kvar och kosta 29 kr / månad. Vill också bara bli av med delnetalnigen...

Så här fick jag göra..

Lite bump, men ändå aktuellt..

Pratade med kundtjänst, ang att betala bindningstiden i klump. Det var omöjligt och går emot deras policy, aldrig varit problem med tre, tele2 eller telenor för mig eller några av mina vänner..
Telefonen skulle inte säljas kontant i början, möjligtvis efter ett par månader enligt kundtjänst.

Letade på nätet och min enda väg ut ur telias abb. var att begära utportering.
Ringde upp igen, det var omöjligt att avsluta abbonemanget, omöjligt att flytta numret. Tills jag nämnde blankett om utportering till annan operatör, då var det plötsligt världens enklaste grej. Fick den mejlad, sedan faxade jag iväg den. Dagen efter fick jag ett sms att numret gick att flytta till annan operatör. Imorgon flyttas numret till kontantkort hos 3 för att sedan porteras till Telia igen för att teckna abb. till iPhone 4..

Är det rimligt att en operatör är så satans ovillig att hjälpa kunderna?
Tur att utportering är lagstadgat till konsumenternas fördel..

Ursprungligen av mattewik:

Lite bump, men ändå aktuellt..

Pratade med kundtjänst, ang att betala bindningstiden i klump. Det var omöjligt och går emot deras policy, aldrig varit problem med tre, tele2 eller telenor för mig eller några av mina vänner..
Telefonen skulle inte säljas kontant i början, möjligtvis efter ett par månader enligt kundtjänst.

Letade på nätet och min enda väg ut ur telias abb. var att begära utportering.
Ringde upp igen, det var omöjligt att avsluta abbonemanget, omöjligt att flytta numret. Tills jag nämnde blankett om utportering till annan operatör, då var det plötsligt världens enklaste grej. Fick den mejlad, sedan faxade jag iväg den. Dagen efter fick jag ett sms att numret gick att flytta till annan operatör. Imorgon flyttas numret till kontantkort hos 3 för att sedan porteras till Telia igen för att teckna abb. till iPhone 4..

Är det rimligt att en operatör är så satans ovillig att hjälpa kunderna?
Tur att utportering är lagstadgat till konsumenternas fördel..

Inte ett dugg rimligt. Idioti.

Är det rimligt att en operatör är så satans ovillig att hjälpa kunderna att upphöra att vara kunder så att dom inte längre kan tjäna pengar på kunden och dessutom minskar sin marknadsandel? Är det rimligt att en operatör maskar kunders urträde ur deras system?
Svar: Tja...rimligt och rimligt...Detta är bizniz...marknad...kapitalism. Det är i alla fall logiskt i den världen att bete sig så. Allt är normalt kan man säga. Att någon blir förvånad förvånar mig. Det är inga myndigheter det här. Inga seviceinrättningar. Inga offentiliga organisationer. Att bli förvånad över detta i hela världen normala beteende är en mycket, mycket svensk reaktion.

Ursprungligen av mattewik:

Är det rimligt att en operatör är så satans ovillig att hjälpa kunderna?

Ursprungligen av Zimmerman:

Är det rimligt att en operatör är så satans ovillig att hjälpa kunderna att upphöra att vara kunder så att dom inte längre kan tjäna pengar på kunden och dessutom minskar sin marknadsandel? Är det rimligt att en operatör maskar kunders urträde ur deras system?
Svar: Tja...rimligt och rimligt...Detta är bizniz...marknad...kapitalism. Det är i alla fall logiskt i den världen att bete sig så. Allt är normalt kan man säga. Att någon blir förvånad förvånar mig. Det är inga myndigheter det här. Inga seviceinrättningar. Inga offentiliga organisationer. Att bli förvånad över detta i hela världen normala beteende är en mycket, mycket svensk reaktion.

+1

Dessutom så har ni ju faktiskt skrivit under på en överenskommelse (avtal) att ni ska betala samma summa under hela avtalstiden.
Jag tycker det är rätt självklart att Telia håller på det avtalet. Allt annat är ren goodwill (förutom lagstadgade undantag).

Ursprungligen av Zimmerman:

Är det rimligt att en operatör är så satans ovillig att hjälpa kunderna att upphöra att vara kunder så att dom inte längre kan tjäna pengar på kunden och dessutom minskar sin marknadsandel? Är det rimligt att en operatör maskar kunders urträde ur deras system?
Svar: Tja...rimligt och rimligt...Detta är bizniz...marknad...kapitalism. Det är i alla fall logiskt i den världen att bete sig så. Allt är normalt kan man säga. Att någon blir förvånad förvånar mig. Det är inga myndigheter det här. Inga seviceinrättningar. Inga offentiliga organisationer. Att bli förvånad över detta i hela världen normala beteende är en mycket, mycket svensk reaktion.

Ursprungligen av poqapontus:

+1

Dessutom så har ni ju faktiskt skrivit under på en överenskommelse (avtal) att ni ska betala samma summa under hela avtalstiden.
Jag tycker det är rätt självklart att Telia håller på det avtalet. Allt annat är ren goodwill (förutom lagstadgade undantag).

Jo, men när det handlar om att man vill vara kvar hos Telia och förlänga avtalet/betala av det i förväg/teckna nytt avtal är det ändå märkligt.
Skönt att det finns ett hyfsat enkelt alternativ som beskrivs här ovan.
Det som är idioti är att Telia är så sjukt dåliga på goodwill och kundvård.

Telia är riktiga jävla idioter om ni frågar mig, dock sitter jag fortfarande med förnyat Telia Digital TV, bredbandstelefoni och Abb.
Jag köpte mig en olåst iPhone 4 och tvingades nästan till 24 mån bindning med prata på ändå, inte fan vill jag binda mig för 24 mån när man har en olåst telefon, då kunde jag ju likväl köpt telefonen med Telia Abb.
Så jag hittade till vänner obundet i väntan på ngt bättre!
Bank ID som man hade på SIM kortet försvinner om man vill ha Micro SIM, men klipper jag ner mitt vanliga SIM ja då har jag kvar det.. öh?

Jag har lärt mig en sak och det är bind aldrig upp dig hos Telia, för när det är kampanjer, höjning av datamängd och alla andra förbättrade saker dem gör ibland så gäller det till 99% aldrig de som redan är kunder eller sitter med feta Abb... utan endast nya kunder!
Dem värnar inte om de kunder dem har tyvärr.

Ursprungligen av @ndreas:

Telia är riktiga jävla idioter om ni frågar mig, dock sitter jag fortfarande med förnyat Telia Digital TV, bredbandstelefoni och Abb.
Jag köpte mig en olåst iPhone 4 och tvingades nästan till 24 mån bindning med prata på ändå, inte fan vill jag binda mig för 24 mån när man har en olåst telefon, då kunde jag ju likväl köpt telefonen med Telia Abb.
Så jag hittade till vänner obundet i väntan på ngt bättre!
Bank ID som man hade på SIM kortet försvinner om man vill ha Micro SIM, men klipper jag ner mitt vanliga SIM ja då har jag kvar det.. öh?

Jag har lärt mig en sak och det är bind aldrig upp dig hos Telia, för när det är kampanjer, höjning av datamängd och alla andra förbättrade saker dem gör ibland så gäller det till 99% aldrig de som redan är kunder eller sitter med feta Abb... utan endast nya kunder!
Dem värnar inte om de kunder dem har tyvärr.

Hade du fått behålla BankId på ditt SIMkort om du hade bytt till ett nytt (normalt) SIMkort? Jag har inte BankId på SIMkort så jag vet inte hur det fungerar men skulle misstänka att problemet var väl att du bytte SIM-kort, inte att det är ett micro SIM kort?

Sedan så förstår jag inte. Ville inte butiken sälja ett löst Till Vänner abbonemang utan bindningstid? Du hade ju redan en telefon och skulle inte köpa något paket... Det kändes ganska så påstridigt av dem. Det måste vara den specifika butiken eller säljaren, jag har aldrig upplevt sådana problem med min butik i Luleå.

Allt dravel om att Telia inte är välgörenhets-institution... har inte med faktum att göra, nämligen att Telia tar sämre hand om sina kunder än sina kopieringsapparater.

Är helt med på att det är ett vinstdrivande företag.. problemet är snarare att märkliga policys styr Telia. Enkel matematik: har en kund 5 månaders bindningstid, men är villig att betala in resterande månadskostnader + att binda upp sig i 12-24 månader till för att köpa en iPhone 4, så borde det ge bättre intäkter än att gå bindningstiden ut och riskera att kunden byter operatör... så egentligen förlorar nog Telia ganska mycket på att vara alltför fyrkantiga.

poqapontus: Om du tex. flyttar och inte har ngn mottagning med din operatör vid ditt nya hem. Då är jag helt övertygad om att du kommer att omvärdera...

Det finns knappast några ursäkter för företag som beter sig illa mot konsumenter...

Innan ni kastar alltför mycket elände över Telia så kan det vara värt att titta på detta inlägg

http://www.99.se/1910838-post352.html

Hihi!

Där ser man vad lite påtryckningar kan göra! Underbart!

Ang. microsim, så finns det tyvärr inte möjlighet att ha Bank-id på det, ännu enligt vad jag hört, men jag kan ha fel!'

1
Bevaka tråden