Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MFT record unreadable

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2010-06-08 18:08

Hej!

Min externa hårddisk (WD Elements) har de senaste dagarna blivit fruktansvärt tjurig. Vissa mappar tar grymt lång tid att öppna och dessa mapparna visar sig då oftast sedan innehålla undermappar som blivit förstörda på något sätt. De går inte att öppna, ta bort eller på något sätt ändra utan att idel felmeddelanden kommer upp (felkod -43 resp 36 om jag minns fel)

Om jag kontrollerar och reparerar hårddisken i skivverktyg kommer ett antal fel upp där det står t.ex MFT Record 0x31 Unreadable. Dessa klarar inte programmet att reparera.

Hur skall jag fixa detta problemet? Det är väldigt påfrestande att behöva vänta mycket längre på allting, det går inte ens att spela musik från hårddisken just nu.

Tack På Förhand.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-08 18:16

Om du har backup kan du ju pröva att formatera om den. Annars försök att backa upp så mycket som möjligt ifall det blir värre.

Det finns ett antal andra diskverktyg som brukar nämnas, jag är inte så hemma på dem men någon annan kommer säkert dyka upp och nämna något.

Felkoderna är i alla fall: File not found och I/O error

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2010-06-09 13:21
Ursprungligen av Fred!:

Om du har backup kan du ju pröva att formatera om den. Annars försök att backa upp så mycket som möjligt ifall det blir värre.

Det finns ett antal andra diskverktyg som brukar nämnas, jag är inte så hemma på dem men någon annan kommer säkert dyka upp och nämna något.

Felkoderna är i alla fall: File not found och I/O error

Exakt, det är File Not Found och I/O Error som kommer upp.

Vad gäller diskverktyg så skulle jag uppskatta det väldigt om någon kunnig människa kunde tipsa om något vettigt program.

Ursprungligen av Gambon:

... tipsa om något vettigt program.

DiskWarrior och TechTool Pro är nog de bästa och vanligaste

Men se även Drive Genius och Data Rescue

DiskWarrior räddade mig för bara några dagar sedan, när någon katalogfil på en av mina diskar blev korrupt, och datorn inte ens ville mounta disken. Några sekunder med DiskWarrior så var disken hel igen, och alla filer var kvar.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2010-06-09 15:15
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

DiskWarrior och TechTool Pro är nog de bästa och vanligaste

Men se även Drive Genius och Data Rescue

DiskWarrior räddade mig för bara några dagar sedan, när någon katalogfil på en av mina diskar blev korrupt, och datorn inte ens ville mounta disken. Några sekunder med DiskWarrior så var disken hel igen, och alla filer var kvar.

Det är definitivt värt ett försök. Jag provar med DiskWarrior så får vi se vad som händer.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2010-06-09 15:39

Det går inte att reparera hårddisken med DiskWarrior eftersom disken använder NTFS. Finns det något annat program som fungerar med NTFS måhända?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-09 19:22

Förmodligen har du störst chans på Windows, eftersom det är ett Windows filsystem.

1
Bevaka tråden