Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alla bilder försvann efter uppdatering?!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-22 07:50

Hej.

Jag uppdaterade min iPhone 3G igår till iOS4. Jag gjorde en säkerhetskopia av telefonen innan, och hela uppdateringen gick smärtfritt (även om det tog oääändligt lång tid) ända till jag satte igång telefonen igen och skulle kolla på bilderna. Alla var borta! Spårlöst försvunna!

När iPhonen är inkopplad i datorn säger iTunes att det finns några 100 MB bilder på telefonen, och när jag är i kameraläget syns den senast tagna bilden (som jag tog innan uppdateringen till iOS4!) nere till vänster i prewiev-fönstret. Men när jag trycker på den, eller försöker gå in till bildalbumet den vanliga vägen står det bara att bildalbumet är tomt.

Någon som haft samma problem? Var kan dessa bilder tagit vägen? Det verkar ju uppenbarligen finnas spår av dem, men de verkar vara omöjliga att hitta. Att återställa telefonen till mjukvara 3.1.3 vet jag inte om det går längre efter som iTunes nu har säkerhetskopierat telefonen en gång med iOS4 på..

Hur ska jag bära mig åt för att få igen mina bilder?

Om du gör en soft reset hjälper inte det?
Om du återställer iPhonen och ställer in den efter senaste backupen sedan innan uppdateringen hjälper inte det?

Kör du Windows så kommer iPhone upp i "Den här datorn" och du kanske kan hämta de där, testa.

Kör du någon form av linux som har stöd för iPhone så kommer du åt hela telefonen via filhanteraren (iaf från mobile och neråt i trädstrukturen) och kan därmed hämta det som önskas.

Kör du Mac så vettetusan, då den bara ger tillgång till iPhone via bildinsamlaren (iPhoto), förutom iTunes då, men där kan man ju inte göra annat än att synka.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-22 14:38

Det här blir bara värre och värre...

En soft resert gjorde ingen skillnad alls. Provade då att ställa in den efter en tidigare backup innan uppdateringen i hopp om att det skulle gå att välja mellan några olika backuper. Dessvärre fanns bara den senaste backupen (den utan bilder). Jag valde den - och nu är både appar och bilder borta!!

Det enda som finns kvar är kontakter och kalender. Allt annat är spårlöst borta... Finns det något sätt att ställa tillbaka iPhonen till en backup från innan uppdateringen, dvs. när den fortfarande körde på 3.1.3 och allt fanns kvar?

Kör på Mac OS X Snow Leopard...

Mina bilder försvann oxå.. Försökte leta reda på backupen men hittade inget.. Nu var det inga viktiga bilder, men det är lite konstigt att allt annat har funkat smärtfritt..

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-22 15:59

Använd denna backup extractor:
iPhone / iPod Touch Backup Extractor

Sen tar du tillbaka "iPhone OS Files" bilderna ligger sen i Media -> DCIM

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-22 20:18

Säkert ett bra program, grejen är bara att alla tidigare backuper har försvunnit från datorn. i iTunes kan jag bara välja "senaste" backupen att synka mot, dvs. den med iOS 4, och samma sak i detta program. Den hittar inga backuper från tidigare OS, och i mappen ~/Library/Application Support/MobileSync/Backup/ finns också bara de backuper från iOS4.

Alla backuper från tidigare OS (så sent som igår alltså) verkar alltså ha försvunnit... Dock finns ju som sagt spår av bilderna på telefonen (senast tagna bild visas fortfarande i preview-fönstret i kameraläget)?

Läste ni varningen man fick innan uppdateringen som sa att man skall ladda ner sina bilder och inköpt musik ifrån sin iPhone innan uppdatering. Det varnades för att bilder man bara har i telefonen kommer att försvinna.

Nu är jag lite osäker på detta, men jag tror att bilder och musik inte tas i backup utan att de backas med iPhoto och iTunes musikbibliotek.
Om du återtar en backup till en ny telefon så saknar man även där bilderna man bara har tagit med kameran och bara har i telefonen.

Ursprungligen av nicke30:

Läste ni varningen man fick innan uppdateringen som sa att man skall ladda ner sina bilder och inköpt musik ifrån sin iPhone innan uppdatering. Det varnades för att bilder man bara har i telefonen kommer att försvinna.

Nu är jag lite osäker på detta, men jag tror att bilder och musik inte tas i backup utan att de backas med iPhoto och iTunes musikbibliotek.
Om du återtar en backup till en ny telefon så saknar man även där bilderna man bara har tagit med kameran och bara har i telefonen.

Står det en sådan varning innan uppdateringen? Och folk ändå gnäller om bilderna försvinner?

Ursprungligen av theplague:

Står det en sådan varning innan uppdateringen? Och folk ändå gnäller om bilderna försvinner?

hahaha.. Det är fantastiskt isåfall

Priceless.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-23 22:54

Nope, hade en sån varning dykt upp hade det ju inte varit svårt att spåra problemet. Grejen var att ingen sådan varning visades, men jag gjorde en vanlig backup som jag alltid gör vi liknande uppdateringar vilket har varit tillräckligt förr. Någon backup av bilder på iPhoto har jag aldrig gjort då jag inte ens har iPhoto på datorn, men bilderna har ändå alltid funnits kvar efter tidigare uppdateringar.

Dessutom finns det ju som sagt "spår" av de tidigare bilderna i te.x "senast tagna bild-fönstret" i kameraläget. Det, i samband med att den raderade alla appar efter nästa backup, känns snarare som att något inte står rätt till i dator/mobil/syncning...

Ursprungligen av araberg:

Nope, hade en sån varning dykt upp hade det ju inte varit svårt att spåra problemet. Grejen var att ingen sådan varning visades, men jag gjorde en vanlig backup som jag alltid gör vi liknande uppdateringar vilket har varit tillräckligt förr. Någon backup av bilder på iPhoto har jag aldrig gjort då jag inte ens har iPhoto på datorn, men bilderna har ändå alltid funnits kvar efter tidigare uppdateringar.

Dessutom finns det ju som sagt "spår" av de tidigare bilderna i te.x "senast tagna bild-fönstret" i kameraläget. Det, i samband med att den raderade alla appar efter nästa backup, känns snarare som att något inte står rätt till i dator/mobil/syncning...

Ja då är det nåt skumt när det finns spår kvar. Jag testade gjorde ett par restore igår och la tillbaka backup, bilderna som fanns på telefonen innan restore fanns också efter en restore.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-24 16:58

Jag förlorade alla mina drygt 500 bilder förutom 5st. Till synes helt slumpmässigt valda eftersom alla fem är från helt olika tidpunkter, vissa från när telefonen var ny och vissa från förra veckan... Skumt... Jävligt synd på drygt ett års dokumentation av mitt liv

Ursprungligen av foccus:

Jag förlorade alla mina drygt 500 bilder förutom 5st. Till synes helt slumpmässigt valda eftersom alla fem är från helt olika tidpunkter, vissa från när telefonen var ny och vissa från förra veckan... Skumt... Jävligt synd på drygt ett års dokumentation av mitt liv

Mycket trist! Räknar med att du synkar foton separat i fortsättningen och inte litar på iTunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-24 22:15

Med iPhone Explorer kan man hämta alla försvunna bilder ur luren.

Programmet är freeware och tankas ner här: iPhone Explorer - A USB iPhone browser for Mac and PC
(Länken ovan blir lite snurrig om man använder Safari, men det går att komma rätt om man klickar på den första ifåne-länken och på den nya sidan som dyker upp klickar downloads och sen klickar sig vidare, men bäst lirar Firefox.)

Finns för både Mac & Windows. Funkade perfekt för mig och räddade alla försvunna bilder.

Senast redigerat 2010-06-28 20:20
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-25 09:38

fogeman - Tack!!! Programmet fungerade utmärkt, bilderna låg där som de aldrig hade försvunnit! Helt underbart. Kanske även är något som kan hjälpa dig foccus?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-27 15:11
Ursprungligen av araberg:

fogeman - Tack!!! Programmet fungerade utmärkt, bilderna låg där som de aldrig hade försvunnit! Helt underbart. Kanske även är något som kan hjälpa dig foccus?

Nu är man hemma efter midsommar. Skall pröva nu innan matchen

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-26 15:59

Snygg bugg, märkte att mina också var borta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-26 16:22

Mina bilder försvann inte men däremot försvann all musik och film jag hade. Jag har ju allt i min dator hemma men tyvärr är jag på semester nu och det skulle vara trevligt att få tillbaka det nu så jag slipper vänta.
Prövade iPhone backup extractor men det verkar inte som den backar upp musik och bilder i en säkerhetsbackup?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-06-26 19:48
Ursprungligen av boinnk:

Mina bilder försvann inte men däremot försvann all musik och film jag hade. Jag har ju allt i min dator hemma men tyvärr är jag på semester nu och det skulle vara trevligt att få tillbaka det nu så jag slipper vänta.
Prövade iPhone backup extractor men det verkar inte som den backar upp musik och bilder i en säkerhetsbackup?

Det står ju också i varningsrutan innan du uppdaterar telefonen, at om du uppdaterar telefonen på en annan dator än den du normalt synkar din telefon mot, så försvinner alla media, såsom musik, film etc. och att SMS, kontakter och kalendrar inte kommer att raderas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-29 10:14

Funkade Lätt som en plätt, tack för tipset!

1
Bevaka tråden