Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4, skör konstruktion?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2010-06-24 09:19

Två svandyk i asfalten verkar kunna vara tillräckligt för att iPhone 4 ska kasta in handduken:

This Is What'll Happen When You Drop Your iPhone 4

  • Medlem
  • 2010-06-24 09:32

Jaha. Skulle det va nått nytt? Jag vet mycke elektronik som inte pallar två kast i backen..
Vill man använda telefonen som hockypuck föreslår jag en Sonim eller varför inte en gammal Ericson-Haj!

  • Oregistrerad
  • 2010-06-24 09:42
Ursprungligen av Spata:

Jaha. Skulle det va nått nytt? Jag vet mycke elektronik som inte pallar två kast i backen..
Vill man använda telefonen som hockypuck föreslår jag en Sonim eller varför inte en gammal Ericson-Haj!

Absolut men hur många har _aldrig_ tappat en mobiltelefon någon gång? Att den helt slutar fungera efter två dropp är väl ändå rätt anmärkningsvärt? Jag anser mig vara rätt försiktig med mina grejer men även jag har råkat tappat mina mobiltelefoner ett par gånger.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-06-24 11:02
Ursprungligen av Iphone77:

Absolut men hur många har _aldrig_ tappat en mobiltelefon någon gång? Att den helt slutar fungera efter två dropp är väl ändå rätt anmärkningsvärt? Jag anser mig vara rätt försiktig med mina grejer men även jag har råkat tappat mina mobiltelefoner ett par gånger.

Dagens smartphone-mobiler är mer att klassa som datorer.
Vilken HP, Dell, Lenovo eller MacBook Pro klarar två kast i backen utan reparationer?

  • Oregistrerad
  • 2010-06-24 11:04
Ursprungligen av zMac:

Dagens smartphone-mobiler är mer att klassa som datorer.
Vilken HP, Dell, Lenovo eller MacBook Pro klarar två kast i backen utan reparationer?

Absolut men det är väl mindre vanligt att man tappar en laptop i gatan än en mobiltelefon? Det är sällan man knallar runt med en laptop i handen när man är ute och går

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-06-24 09:35

Lite intressant att sådana här "test" aldrig, eller sällan, verkar göras med några andra telefoner än iPhone. Eller så sprids inte de filmerna/bilderna lika väl som när det gäller iPhone. (jag kan givetvis ha missat en uppsjö av sådana test iof).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-24 10:02
Ursprungligen av Drakfot:

Lite intressant att sådana här "test" aldrig, eller sällan, verkar göras med några andra telefoner än iPhone. Eller så sprids inte de filmerna/bilderna lika väl som när det gäller iPhone. (jag kan givetvis ha missat en uppsjö av sådana test iof).

Kollade upp lite, hittade inget test av Nexus One men hittade detta "test" av Droid Eris YouTube - Droid Eris Scratch/Drop Test

Asroligt, han försöker repa den med ett kreditkort och sen sätter han på ett silikonfodral och tappar den från 15 cm ner på ett skrivbord och den håller. Fantastisk kvalitet.

iPhone tycks få utstå hårdare test.

Tycker det är ganska självklart att den inte skulle tåla något sådant... Vilken lur, som inte är speciellt tillverkad för att användas i tuffa miljöer, klarar det? Speciellt en smartphone med touchskärm?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-24 09:50

Klart att den inte ska sluta fungera efter ett par tapp i backen. Att skärmen går sönder är en sak, men om den verkligen dog...

Nu är det ju ett helt ovetenskapligt test som egentligen inte säger någonting. Måndagsexemplar? Ramlade den extremt olyckligt?

Ska man dra några som helst slutsatser får man ta i alla fall tio telefoner och kolla medelvärdet, tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-24 09:58

Jag håller med om att man ska vara försiktig med att dra några slutsatser utifrån enskilda fall (*fniss*), vi får väl avvakta fler rapporter helt enkelt!

  • Oregistrerad
  • 2010-06-24 10:09
Senast redigerat 2010-06-24 10:39
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-24 10:49

Tycker den klarar sig rätt hyfsat. Det krävs 5 fall rakt mot asfalten för att glaset ska spricka. Tidigare modeller har ofta spruckit på första fallet.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-24 10:52
Ursprungligen av vanilj:

Tycker den klarar sig rätt hyfsat. Det krävs 5 fall rakt mot asfalten för att glaset ska spricka. Tidigare modeller har ofta spruckit på första fallet.

Japp jag håller med om att glaset klarar sig rätt bra, det är väl att telefonen verkar dö efter andra fallet som är mest oroväckande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-24 10:58
Ursprungligen av Iphone77:

Japp jag håller med om att glaset klarar sig rätt bra, det är väl att telefonen verkar dö efter andra fallet som är mest oroväckande.

Men dog den? Testade de att sätta på den igen? Den kanske bara stängde av sig.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-24 11:07
Ursprungligen av vajone:

Men dog den? Testade de att sätta på den igen? Den kanske bara stängde av sig.

Om du tittar på hans vänstra hand efter fall nr 2 så ser du att han håller ner power knappen flera gånger utan resultat.

  • Medlem
  • 2010-06-24 21:42
Ursprungligen av Iphone77:

Japp jag håller med om att glaset klarar sig rätt bra, det är väl att telefonen verkar dö efter andra fallet som är mest oroväckande.

Tycker fortfarande att det är helt locco att se detta som "bevis" att det är en dålig konstruktion. Elektronik går sönder om du tappar den. Om det tar illa kan det hända första gången ibland klarar den sig flera gånger.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-06-24 21:49
Ursprungligen av Iphone77:

Två svandyk i asfalten verkar kunna vara tillräckligt för att iPhone 4 ska kasta in handduken:

This Is What'll Happen When You Drop Your iPhone 4

1992 tappade jag min Ericsson NH99 i golvet, från midjehöjd. Batteriet lossnade men jag kunde inte se några andra skador. En stund senare lade jag den på ett bord och då pep den till och var död. Kostade 6k att repa. Slutsats: Ericsson telefoner är en skör konstruktion.

Jag hade en NMT Motorola som jag drog i väggen tre gånger och tappade i ett grogglas samma kväll.
Den telefonen gick att ringa med dagen efter även om den dog just då.
Helt sjukt.

Hade en Ericsson GH198 som jag slog allt vad jag orkade i huvet på en kille inne på en krog - öh, han skulle sticka ner folk med kniv. Han somnade, telefonen höll. Så tre korvars grejer från 1997 - det var grejer det....

Själv har jag tappat min iPhone ett par gånger i asfalt, golv etc. Jag har haft turen att den inte gått sönder ännu peppar peppar.

Det här beror ju helt på vinkel, höjd, hastighet osv. Det förstår de flesta att man inte enhälligt kan säga att efter två "tapp" så går den sönder. Jag har tappat min 3GS säkert 30-40 gånger i golvet och den har inte en repa på skärm osv. (Peppar peppar) men som sagt, yttre omständigheter spelar alltid in.

Ursprungligen av Thompy:

Det här beror ju helt på vinkel, höjd, hastighet osv. Det förstår de flesta att man inte enhälligt kan säga att efter två "tapp" så går den sönder. Jag har tappat min 3GS säkert 30-40 gånger i golvet och den har inte en repa på skärm osv. (Peppar peppar) men som sagt, yttre omständigheter spelar alltid in.

Jag sänkte min iPhone 3G i golv, berg, betong osv. flertalet gånger utan några större skavanker på telefonen. Sedan föll den från ett lågt nattduksbord inomhus och skärmen fylldes med sprickor. Känns som att det kan vara hyfsat slumpartat.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-25 18:34

Det enda sättet att jämföra drop tests är att ha en konstruktion som tappar från samma höjd på samma ställe i samma vinkel. Annars går det inte att jämföra. Några har tappat sin iphone flera gånger i marken utan att det har hänt något. Andra tappar den en gång och skärmen eller den går helt sönder. Jag tror att Apple vet om det och därför gjorde de ett eget skal som skyddar iPhonen.

//Rob

Senast redigerat 2010-06-26 00:47

FAst den gamla 3GS var stark, med gummifodral tappade en av våra chaufförer ut den ur sin scania hytt (hög) i asfalten utan att märka detta och efter kommer en Citroen Jumper och kör rakt över. Den stänger av sig och får en mindre spricka men användes än idag dagligen!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 13:16

Med bumper skydd klarar nog iPhone 4 sig bättre än en iPhone 3GS. Eftersom den är så flat så kan man nog köra över den med en traktor utan att man märker något.

//Rob

1
Bevaka tråden