Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS4 gör att mobilnätverket förloras helt (3GS, Halebop, Gammal bootrom)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan allihop!

Satt igår och lite idag och testade uppdatera till iOS4. Men varenda gång telefonen startar upp med iOS4 så finns inget mobilnätverk alls. Och själva inställnings-sidan i Inställningar saknas också (den med APN och dylikt).

Jag har testat med både nedladdade custom ipsw's och egengjorda (med sn0wbreeze-V1.6.1, har ingen MAC). Har sett andra som haft samma problem på olika forum, bl.a. här, men ingen får hjälp verkar det som.

Jag har jailbreakat många gånger tidigare, så jag gör inte fel själv, men bara för att ni ska tro mig så gör jag såhär:
1. Fixa en custom ipsw.
2. Gör en SHIFT-åsterställ i iTunes med ipswn (testat både från DFU, Restore och normalt telefonläge)
3. Allt funkar fint, telefonen startar, jailbreakad och vacker. Men helt utan möjlighet att ansluta till mobilnätet.

Som tur är kunde jag nedgradera till 3.1.2 (custom ipsw) igen och då fungerar mobilen precis som den ska.

Har testat att få inställningar via Unlockit - APN Changer for your iPhone men det blir ingen skillnad (jag får inställningarna och de sparas som en profil, men det finns inget mobilnätverk för det)

Vågar inte uppdatera till iOS4 "officiellt" heller, ifall felet inte har med jailbreak att göra.

Nån som varit med om samma sak och lyckats fixa det?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-06-26 18:26

Telia och därmed Halebop har problem i stora delar av landet igår och idag. Kolla på deras sida för driftinformation.

För dom flesta orter är felmeddelandet: Det förekommer störningar på talsamtal via 3G samt videosamtal i området. Medför även reducerad hastighet för mobila datatjänster.

Och för att felsöka är det ju såklart bäst att inte köra jailbreakat. Använd det iOS 4 på det sätt som Apple tänkt att man ska använda.

Ok, tack för svaret Men det har nog inget med mitt problem att göra. Telefonen/täckningen är felfri så länge jag kör 3.1.2 och jag gissar att störningarna inte enbart påverkar folk med iPhone och iOS4.

Det jag skulle sakna mest om jag skulle köra utan jailbreak är SBSettings, WhoIsCalling, Five Icon Dock och OpenSSH (backgrounder och rotation inhibitor har ju Apple äntligen lyckats fixa själva ). Jag tycker om att ha full kontroll över mina datorer, inkl iPhonen. Så jag väljer nog att avvakta med uppdatering tills någon kommit på nått smart man kan testa

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-06-26 20:12

Upplevde samma problem som trådskaparen, men det har blivit bättre idag. Dock så tappar min 3GS täckning så fort jag tar den i handen, samma fenomen som sker hos iPhone 4.

Skall tilläggas att jag har iPhone 3GS med gammal bootrom, iOS 4 och Halebop som operatör.

Du fick alltså lite täckning ändå? För mig är det inget mobilnät överhuvudtaget med iOS4. Och alla menyer i inställningar som har med mobilnät att göra är borta...

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-06-26 23:16

När jag uppgraderade till iOS 4 fick jag inte heller ngn täckning alls. Telefonen sökte inte ens efter en operatör. Det verkade som om radiochipet var inaktiverat.

Detta löste jag genom att låsa upp telefonen med ultrasn0w via Cydia.

Helt klart värt ett försök, tack Zlatan funderade i dom banorna men testade aldrig att låsa upp telefonen då jag köpt den från Halebop. Hör av mig då jag testat.

edit: Såg ut att gå jättebra:) Undra om det är Halebops fel att telefonen blir låst efter uppdateringen... Fult att behöva låsa upp en telefon som var upplåst från början.

Senast redigerat 2010-06-27 12:02
1
Bevaka tråden