Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi gör ett panorama

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte prata lite kring Panoraman

Oj, tänker du, nu blir det stativ och special-huvuden på staivet för tusentals kronor.

Nepp!

Man behöver ett par saker.

1) En bra kamera, det behöver inte vara en DSLR för 15000, en bra pocket duger.

2) Autopano Pro

3) Cubicconverter (om man går in på steg II, göra Quicktime-VR.panoraman)

Börja med att hitta en plats, helst utan en massa folk som springer omkring!
Ta gärna stadens torg, men gör det 05:30 då...
En och annan människa gör inget, men brunnsparken i lunchrusning är inte bra...

Ställ in lågt ISO på din DSLR, håll upp ETT finger, knäpp på det. Klick.

Ställ dig och ta nu ett varv med bilder, kameran på högkant. Gärna med "brett" objektiv (Zooma ut på pocketen, kör med vidvinkel på DSLR'en)
Överlappa varje bild lite. Försök håll samma höjd! Metodiskt, klick klick klick.

Varvet runt klart? Ta fram ETT finger, fota det.

Varför dessa fingrar då? Jo, om du har 10 bilder på ett varv så är det lätt hitta i bildbehandlingsprogrammet - allt mellan två fingerbilder är dina bilder som skall limmas ihop.

För säkerhets skull, kör gärna ett eller två varv till - givetvis blir varv 2 med TVÅ fingrar innan och efter, varv TRE... ja du fattar.

Hemma.

Läs in bilderna i datorn.
Den ambittiöse kan göra lite här; maska bort en ölburk på en gräsmatta etc.
Har du LR3 kan du kanske brusreducera lite... men, du skall använda kanske 10 bilder, att "ljusa upp dem" innebär samma sak på alla inblandade bilder.

Exportera bilderna till ex mapp som 8bitars TIFF på skrivbordet "PanoData" brukar jag kalla min mapp.
Exportera dem inte som JPG då de blir sämre och sämre för varje omskrivning.

Starta nu AutoPano-programmet.

Ange att indata kommer från mappen "PanoData", markera dina bilder.
Väl inlästa måste du klicka på "playknappen", och datorn försöker pussla ihop dina bilder. När den hittar ett panorama i din bildsamling startar Renderaren.
Här ser du en (väldigt) lågupplöst bild som visar hur jobbet framskrider.
Enkelt uttryckt ser det ut som fan, bilderna lappar över, skillnad i ljusstyrka etc.
Lugn!
När väl bilderna passats ihop börjar "Blending" - datorn jämnar ut ljuset i den slutliga bilden. Datorn säger "ping" när det är klart.

Själv lägger jag resultatet på skrivbordet som "KlartPanorama.tiff". Döp GENAST om det eller flytta det till ngn annan mapp - nästa panorama du gör skriver gladeligen över den tidigare filen... kan ju bli lite jobbigt.

Vanliga saker som gör att det går åt pipan då:

1) Glapp i fotoföljden - saknas en bit kan du inget göra
2) För lite överlappning
3) För mkt överlappning - kan lösas genom beskära bilderna eller ta bort en eller flera ur "varvet"
4) Ngt har flyttat på sig. En BUSS täcker halva bilden, på nästa ingen buss? då blir det samma som vid för lite överlappning - för få data.
5) Du har pillat i "Preferences" i Autopano och ställt in för stränga regler för ihopkoppling av bilder mm.
6) Bilderna du försöker pussla ihop är delvis suddiga, Håll still!
7) du har inte hållt lika höjd på ditt varv runt.

Vad gör att det blir BRA?

1) En bra plats
2) Ingen bråte närmare än fem-sex meter (räcken, telefonstolpar etc)
Ju närmare desto större vinkelfel. Räcken blir gärna avklippta osv.
3) Få rörliga saker på nära håll. Folk som går 100m bort - inga problem.
4) Hela kedjan har hållit ihop
bra foton, bra miljö (motiv), bra bildbehandlade, ingen skakningsoskärpa osv

Bilderna nedan visar Operahuset i GBG, enbart 3 bilder ihopsatta.

Du kan också "Skruva ihop" panoraman med Photoshop Elements (och stora PS med), men horisontlinjer blir ofta krokiga där. Autopano gör enligt mig ett bättre jobb.

Färdigt resultat av ett varv:

Fullscreen Gigapan Viewer: Gothenburg City Sweden; Opera house & The Wheel

Vad väntar ni på, ut och fota. Man behöver ju inte ta hela varv heller, fem bilder i bredd över den där fina utsikten kanske?

Återkommer med Cubicconverter.

Om ni vill läska er lite med hur det blir som Quicktime VR:

http://dl.dropbox.com/u/3250843/PanoHjulet.mov

Ladda ner, visa i Quicktime player.

Kul guide, tack!

Programmet PTGui som du tipsade om har jag laddat ner "trial Version av", hmmm.. verkar som om det blir det man använder framöver. Undras om de har studentrabatt?

Programmet verkar helgrymt och har flera användningsområden. En snabb blick säger att jag i framtiden inte behöver Autopano först och sedan CubicConverter (just CC är ett apedass till program).
PTGui var mer macigt än autopano (som ser ut som ngt från Win 3.11-tiden)....

Spännande tider!

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-06-30 19:12

Synd att Autopano ska vara så dyrt bara. Skulle vilja se något Aperture-plugin för att göra panoramas (fast det kanske det gör?)

Bra initiativ och guide dock!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-06-30 21:13

Jag har med hyfsad framgång använt panoramafunktionen i Photoshop Elements 8...

  • Medlem
  • 2010-06-30 22:29

Photoshop gör också ett bra jobb.
Jag skulle vilka råda folk att vara mer generös med överlappningen. Jag brukar låta bild 2 täcka halva bild 1, bild 3 täcker halva bild 2 osv, så att bild 1 och bild 3 ligger ungefär kant i kant. Det ger snyggare skarvar i över- och underkant, men blir fler bilder att behandla.

Sedan är det också bra om man inte har alltför vidvinkligt objektiv eftersom extrema hörnen aldrig går att tråckla ihop. På den gamla goda (analoga) tiden tror jag man rekommenderade 80 mm, dvs 50 mm med en vanlig DSLR med 1,5x cropfaktor idag.

AutoPano (och säkert andra också, dock ej Canons PhotoStitch) klarar av bilder både på höjden och bredden (matris), så om inte motivet går in på höjden kan man ju sprutmåla flera gånger...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2010-07-01 08:11

Trevlig tråd. Jag hoppas återkomma med en bild/VR-film så småningom.

Ursprungligen av Goflorp:


3) Cubicconverter (om man går in på steg II, göra Quicktime-VR.panoraman)

Jag passar på att ställa en fråga. Hoppas det är okej.

Går det i CubicConverter att ställa in ”stopp” i höjdled så att jag får en vanlig VR-film (inte sfärisk) då bilder saknas av hela marken respektive himlen? Jag vill alltså förhindra att man kan snurra till de svarta ytor som uppstår där bildmaterial saknas.

Ursprungligen av filuren:

Trevlig tråd. Jag hoppas återkomma med en bild/VR-film så småningom.

Jag passar på att ställa en fråga. Hoppas det är okej.

Går det i CubicConverter att ställa in ”stopp” i höjdled så att jag får en vanlig VR-film (inte sfärisk) då bilder saknas av hela marken respektive himlen? Jag vill alltså förhindra att man kan snurra till de svarta ytor som uppstår där bildmaterial saknas.

KLart det är OK.

Jo, man slänger ju stoooora 360-gradersbilden på CubicConvereter (CC) och den tuggar.
"Convert movie" sedan kommer man till sidan där den pusslar ihop varje sida, där ser man ju tydligt att "locket" och "botten" inte får så mkt - kanske bara lite i hörnen.

Se på bilden nedan, med tre pilar.

Överst, 1024 x 768 = storleken på Panoramafönstret, stort = Roligt

Mellan. Pan, Tilt och Zoom ställer in vart du tittar när panormamat öppnas innan du börjar åka omkring. Är man lite rälig så ställer man att ngt annat än huvudattraktionen skall visas.... lite "surprise-effekt"

Nedre pilen. (fäll ner Min/Max)

Jag kör så här, scrolla neråt med panoramat i fönstret till höger, till precis innan den svarta randen kommer fram. klicka på "Set" i VÄNSTERSPALTEN.
Vänta ett par sekunder.
Scrolla till övre gränsläget, precis innan det svarta kommer. Klicka på "SET" i högerspalten.

Zoom nedanför sätter max och Min för Zoomningen in i panoramat.
Gör en koll, zooma in och strax innan det blir för pixligt, sätt en gräns...

Jag har "panning quality" på "High" som default.

Det finns lite nnat man KAN pilla på, men jag brukar köra så mkt som möjligt på "Automatlåda" så blir det bäst...

  • Medlem
  • Finspång
  • 2010-07-01 08:35

Mycket bra guide. Nu blev man sugen på att foto lite panorama

Hmmm...märkte just att QTX inte lirar mina gamla fina QTVR panoramafilmer. Man behöver QT7 och eftersom bara vi gama pro-rävar besvärat oss om att behålla även QT7 så är ju det meningslöst att sprida dom. Man hoppas ju på att Apple bygger ut QTX snabbt - idag kan ju QTX nästan ingenting alls.

Ursprungligen av Zimmerman:

Hmmm...märkte just att QTX inte lirar mina gamla fina QTVR panoramafilmer. Man behöver QT7 och eftersom bara vi gama pro-rävar besvärat oss om att behålla även QT7 så är ju det meningslöst att sprida dom. Man hoppas ju på att Apple bygger ut QTX snabbt - idag kan ju QTX nästan ingenting alls.

Bra info.

Det funkar inte att bara slänga dem på Safari ens ?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2010-07-01 11:31

Jag lyfter på hatten åt Goflorps förklaring och ska ta mig en djupare titt i CubicConverter.

Här är en bild jag satte ihop i Photoshop nyss. Den består av 10 st delbilder och visar hur det såg ut i Versailles en morgon för ett par veckor sedan. Om jag väntat en halvtimma så hade ni fått se mindre slott, men desto fler japaner och skolklasser.

Edit: länk till bilden i full storlek = http://i49.tinypic.com/15nsvad.jpg

Schnyggtt!

Ang Japanerna...

rekordet i "waste of time" var ett jobb jag gjorde åt en stor biltillverkare på Hisingen i Göteborg...
Gjorde dussinet snygga 360-graders panoraman inne i fabriken.
Tänkte det är kul göra, en fräck grej att visa och det visar tydligt var saker är placerade...

De var hemskt nöjda, men de letar nog ännu efter en Corporate Machine från Dell som klarar av att visa det hela. Quicktime ingår liksom inte i vad de har i sina maskiner...

Så det är inte alltid det blir som man tänkt sig...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2010-07-01 13:14

Tackar

Hur mycket får man spama tråden med panoraman? Här kommer en till, sammansansatt av 12 bilder.
Plats: Tour Montparnasse. Det som vid horisonten ser ut som en grå sandstorm är i själva verket smog (är man i en storstad så får man lära sig njuta av sådan också).

Jag tänkte göra en svartvit canvas-version också och placera bakom soffan där hemma.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2010-07-01 15:17

Jag ger er Vik på Island:

Det är 11 st bilder tagna på fri hand i stående format, mergade i Photoshop. I PS har de fått lite puts, bland annat i form av skugga/efterbelys (kolsvart strand och sol rakt in i linsen på samma bild är svårexponerat) samt att jag lagat några skarvar då det var så få bilder. Trixigast är nog att bygga ihop bilden så den möter upp sig själv korrekt i skarven vänster–höger. Ett bra hjälpmedel för detta är Förflyttning (hittas under Filter > Annat) där man kan se hur skarven ser ut.

CubicConverter skötte sedan VR-monteringen.

Senast redigerat 2010-07-01 17:05

Snyggt jobbat. Vi har nog plats för såväl klara panoraman som hur de snickras ihop.

Själv är jag intresserad hur man får till t ex "taket", inte fått det funka än ...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2010-07-01 16:50
Ursprungligen av Goflorp:

Snyggt jobbat. Vi har nog plats för såväl klara panoraman som hur de snickras ihop.

Själv är jag intresserad hur man får till t ex "taket", inte fått det funka än ...

Tackar.

Menar du toppen på en sfärisk VR då du säger ”taket”?

Senast redigerat 2010-07-01 17:18
Ursprungligen av filuren:

Tackar.

Menar du toppen på en sfärisk VR då du säger ”taket”?

Precis, toppen på kuben....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-01 16:47

Problemet med att göra Panorama i PS är att dom väger så mycket....

Denna väger över 500MB men fin bild på min vän vart det iaf...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2010-07-01 16:51
Ursprungligen av atomlab:

Problemet med att göra Panorama i PS är att dom väger så mycket....

Denna väger över 500MB men fin bild på min vän vart det iaf...
[ATTACH]25789[/ATTACH]

Härlig bild! Vilka sköna färger.

Tja, man kan ju jobba i 16BIT TIFF tills det är dags för "final Export", då duger ju ofta JPG.

Jag brukar spara resultaten som högupplösta, men det spelar ju ingen roll för FlickR till exempel skalar ju ändå ner dem. Gigapan.org funkar rätt bra att lägga upp på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-01 20:55

Jag brukar ta bilderna i porträttformat, det blir mindre känsligt för att man inte håller samma höjd tycker jag. Bra tips med fingret på bilderna.
DoubleTake är programmet jag använder.

Ursprungligen av oskard:

Jag brukar ta bilderna i porträttformat, det blir mindre känsligt för att man inte håller samma höjd tycker jag. Bra tips med fingret på bilderna.
DoubleTake är programmet jag använder.

Missade jag nämna det? Kameran på högkant, självklart.

skall kolla in det programmet.

Den som gillar panoraman skall nog köpa senaste "DigitalFoto", här pratas om flera metoder och tekniker. Läser den just nu... "göttigt"

Brukar använda programmet Hugin, men har inte gjort några särskilt seriösa panoraman utan bara några semesterbilder. Resultatet blir förvånansvärt bra dock.

Bra guide! Gjorde några försök i helgen, här är mitt första alster

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-06 11:59

Du glömde en viktig punkt!
Om du är novis, fota först automatiskt, gå in på den bilden och se vad kameran valde för inställningar. Ställ in identiska inställnignar på manuellt läge. Börja fota!

Blir mycket lättare att hantera i datorn senare, och bilden får en jämn och rättvis exponering!

Ursprungligen av elca:

Du glömde en viktig punkt!
Om du är novis, fota först automatiskt, gå in på den bilden och se vad kameran valde för inställningar. Ställ in identiska inställnignar på manuellt läge. Börja fota!

Blir mycket lättare att hantera i datorn senare, och bilden får en jämn och rättvis exponering!

Ja, förr var det viktigt med absolut likadana inställningar rakt igenom hela panoramat.
Med Autopano är det till stor del onödigt. "Blending" fixar det hela.
Jag har enbart behövt ta hänsyn till detta när jag haft saker dränkta i sol med stora skuggpartier.

Man kan också fuska genom att trycka på "Auto Tone Control" i programmen.
De justerar då efter ngn 18%grå-regel, blir resultatet bättre efter än innan? Kör så.

Bevaka tråden