Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omöjligt att ta en skärmbild på extern USB-skärm

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2010-07-07 14:01

Hej,

Jag har upptäckt något konstigt och tänkte kolla om någon av Er har samma problem under samma förutsättningar.

Använder en extern skärm kopplad itll en USB-VGA adapter (En extern docka), displaylink. När jag har ett fönster på den externa skärmen så går det inte att ta en skärmbild av den, oavsett hur jag gör, Flyttar jag fönstret till den interna skärmen går det alldeles utmärkt dock.

Någon av er som använder en extern "USB skärm" som kan testa om samma sak händer för er?

Jag har städat bort ett litet sidospår.

Att ha varit medlem länge är ingen ursäkt för att få idiotförklara någon som faktiskt vill hjälpa till med frågan.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-07 16:00

Det stämmer.

Jag tror att det är något utav ett skydd dom har. Jag kan tex inte använda dvd.app och spela upp film på min externa skärm som går via vivo och usb.
Andra dvd program och video går men inte QT och DVD.app

//T

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-07-07 18:32

Utan att ha provat själv (äger ingen USB-skärmadapter) så tror jag att det beror på att Quartz Extreme hanterar skärmavbildningen, och QE är inte inblandat i de individuella grafiska elementen som visas via USB-skärmen. Vad jag förstår är det en färdigrenderad bild som skickas via USB, och inte en bestående av OpenGL-lager, QT och övriga QE-element som renderas i realtid indivuduellt via Quartz Composer. Den videosignal som skickas via USB blir heller inte hårdvaruaccelererad och det är därför bara videouppspelningsprogram som inte använder grafikkortet för hårdvaruacceleration kan spela upp på den skärmen. Exempelvis VLC är inte GPU-accelererad via QE och funkar därför på USB-skärmen.

Ett liknande fenomen är att man inte kan ta en skärmdump på en film som spelas upp i programmet DVD-spelare eftersom filmen då avkodas och spelas upp av själva hårdvaran i DVD-spelaren.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-07-17 23:06

Nu har jag köpt en ViBook+ USB ➔ DVI och gjort lite tester. Det är, precis som jag trodde, så att det inte finns något OpenGL-stöd i den, vilket gör att det inte går att ta skärmdumpar med systemets inbyggda verktyg.

Däremot går det att använda tredjepartsverktyg som till exempel Layers (kostar 20 €). Ett för övrigt superbra program om man tar många avbilder och vill kunna redigera dem enkelt.

1
Bevaka tråden