Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPS drar mer ström än billaddare levererar?

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-12 09:29

Jag har en fråga till alla er kunniga användare.

I helgen var jag ute och körde och använde då GoogleMaps som jag brukar göra. Jag hade telefonen i min TomTom bilhållare, kopplad till laddaren i cigarrettuttaget, och hade samtidigt telefonen kopplad till mitt headset via Bluetooth så jag skulle slippa ta loss telefonen från hållaren ifall det ringde. Efter ett tag så märkte jag att batteriindikatorn visade på en minskning, den hade gått från 83% ner till 77% (!). Detta TROTS att jag hade telefonen i billaddaren. Jag testade att ta loss laddaren från cigarrettuttaget och sätta i den igen, det blingade till i telefonen så den började ladda igen men trots detta så blev det fortsatt minskning av batterikapaciteten.

Jag stängde då av navigeringen via GoogleMaps och använde då bara Bluetooth mot mitt headset och märkte att den började ladda, batterikapaciteten ökade stadigt.

Jag har aldrig sett detta innan, det är precis som om telefonen gör av med mer kräm än vad den får in från laddaren. Vad tror ni om detta? Har någon av er varit ute för detta tidigare? Vad göra?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-12 09:46

Min ökar men väldigt väldigt sakta när jag kör GPS, internetradio, samt bluetooth på i bilen...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-12 09:53

Mycket märkligt.

Detta måste vi ju lyckas få fram en lösning på, min MINSKAR ju i kapacitet...jag kan inte förstå det.

  • Medlem
  • 2010-07-12 10:14

Vad händer om du tar laddaren och flyttar över till en annan bil? Kan det va att bilen inte ger så mycket kräm?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-12 10:38
Ursprungligen av Spata:

Vad händer om du tar laddaren och flyttar över till en annan bil? Kan det va att bilen inte ger så mycket kräm?

Ja, det har slagit mig och jag ska testa det men uttaget är ju märkt med "12V" och ska således också mata ut 12V, vilket enligt mig är industristandard...?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-12 10:55
Ursprungligen av zinned:

Ja, det har slagit mig och jag ska testa det men uttaget är ju märkt med "12V" och ska således också mata ut 12V, vilket enligt mig är industristandard...?

Om intäkterna är mindre än utgifterna så kommer nettot att bli minus... Hur mycket drar alla tillbehör och applikationer vs. vad din laddare kan ge strömmässigt. Bara för att det står 12V behöver det inte betyda att det räcker. Jämför Apples ciggladdare till MacBook som bara driver datorn när den används men inte laddar. För att den ska ladda så krävs det att den är avstängd.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-12 11:14

Till saken hör, vilket gjorde att jag blev just så här förvånad, att jag har kört samma upplägg i en annan bil under längre tid och aldrig noterat samma sak där. Den bilens cigg-uttag matar också 12V, mig veterligen.

Tidigare bil : Volvo 850 från 1994.
Ny bil : Golf TDi 140 från 2005.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-12 11:47

Använde du samma cigg-kabel då? De billigare kan lämna för lite ström (mÅ).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-12 12:11

OT: Tack Mod för en bra rubrikeditering, själv lyckades jag inte komma på en så pass lämplig titel.

Ursprungligen av kenjon:

Använde du samma cigg-kabel då? De billigare kan lämna för lite ström (mÅ).

Ursprungligen av zappee:

Laddaren kan väl ge ut får dåligt med krut också?

Har för mig det finns bättre eller sämre, när jag köpte min laddare.

Ja, det är samma laddare som jag har använt i båda bilarna. Dessutom är det laddaren som följer med TomTom Car Kit, som är hållaren jag använder. Problemet noterade jag som sagt inte i Volvon men däremot nu i Golfen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-12 12:34
Ursprungligen av zinned:

OT: Tack Mod för en bra rubrikeditering, själv lyckades jag inte komma på en så pass lämplig titel.

Ja, det är samma laddare som jag har använt i båda bilarna. Dessutom är det laddaren som följer med TomTom Car Kit, som är hållaren jag använder. Problemet noterade jag som sagt inte i Volvon men däremot nu i Golfen.

Kolla med TomTom.

  • Medlem
  • 2010-07-12 13:54
Ursprungligen av zinned:

OT: Tack Mod för en bra rubrikeditering, själv lyckades jag inte komma på en så pass lämplig titel.

OT: Det är mitt jobb i verkliga livet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-12 11:59
Ursprungligen av zinned:

Jag har en fråga till alla er kunniga användare.

I helgen var jag ute och körde och använde då GoogleMaps som jag brukar göra. Jag hade telefonen i min TomTom bilhållare, kopplad till laddaren i cigarrettuttaget, och hade samtidigt telefonen kopplad till mitt headset via Bluetooth så jag skulle slippa ta loss telefonen från hållaren ifall det ringde. Efter ett tag så märkte jag att batteriindikatorn visade på en minskning, den hade gått från 83% ner till 77% (!). Detta TROTS att jag hade telefonen i billaddaren. Jag testade att ta loss laddaren från cigarrettuttaget och sätta i den igen, det blingade till i telefonen så den började ladda igen men trots detta så blev det fortsatt minskning av batterikapaciteten.

Jag stängde då av navigeringen via GoogleMaps och använde då bara Bluetooth mot mitt headset och märkte att den började ladda, batterikapaciteten ökade stadigt.

Jag har aldrig sett detta innan, det är precis som om telefonen gör av med mer kräm än vad den får in från laddaren. Vad tror ni om detta? Har någon av er varit ute för detta tidigare? Vad göra?

Laddaren kan väl ge ut får dåligt med krut också?

Har för mig det finns bättre eller sämre, när jag köpte min laddare.

Cigg-uttaget måste kunna leverera tillräckligt med ström i Ampere också. Inte bara 12 V spänning. Jag har också haft detta problemet. Körde från Lund till Göteborg med TomTom igång och TomToms hållare. Kom fram med mindre batteri än när jag startade. Och detta både med BMW och Toyota. Båda bilarna av nyare årsmodell.

Ursprungligen av pmarriott:

Cigg-uttaget måste kunna leverera tillräckligt med ström i Ampere också. Inte bara 12 V spänning. Jag har också haft detta problemet. Körde från Lund till Göteborg med TomTom igång och TomToms hållare. Kom fram med mindre batteri än när jag startade. Och detta både med BMW och Toyota. Båda bilarna av nyare årsmodell.

Gissar att det sitter ngn strömbegränsning i uttaget. Troligen för att korkade amerikaner inte skall försöka driva husets värme, rakapparater och Stanford-acceleratorn på ett cigg-uttag.

Se om du kan slå upp ngt i bilens instruktionsbok.
det står säkert ngt om "12V, maximalt 500mA" eller liknande.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-12 13:32

Tror inte det, det är ju gjort för en cigarrettändare, och de drar betydligt mer än 500 mÅ. De brukar vara avsäkrade med 8-10 A...
Mät spänningen så den verkligen ligger på över 12 V, helst vid belastning. Är det dålig kontakt någonstans kan spänningen sjunka när något är inkopplat. Men det borde vara ovanligt....

Skaffa fram en mätare. Börja med att spänningsmäta uttaget, sen spänningsmäta med laddaren inkopplad... Om de båda ligger på 12V är det dags att fundera på om det är laddaren som är kaiko.
Jag tror defintivt inte att det är strömmen som är för låg, men du kan ju kolla säkringarna om du vill vara helt säker på det...

Cigg-uttagen brukar vara hyfsat strömstarka. De flesta kan ju driva en kylbox som drar flera ampere.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-12 16:42

Samma sak händer mig med telefonen (3G) i TomTom-hållaren. Både i ny och äldre bil

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-12 17:04

Jag ska se om jag får möjlighet att testa vad för spänning och strömstyrka som kommer ur de båda bilarnas cigg-uttag, dock tycker jag inte att det borde kunna vara så att strömstyrkan är för låg.

Kanske ska tillägga att jag har en 3GS.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-12 17:29
Ursprungligen av zinned:

Jag ska se om jag får möjlighet att testa vad för spänning och strömstyrka som kommer ur de båda bilarnas cigg-uttag, dock tycker jag inte att det borde kunna vara så att strömstyrkan är för låg.

Kanske ska tillägga att jag har en 3GS.

Har du testat en soft reset alt. starta om telefonen?

Hör nu! Kolla hur många milliampere din laddare ger. Troligen är det så att den inte klarar av att ge den laddström som din telefon kräver. Kolla de laddare som finns för ipad och iphone. En del av iphone laddarna så står det att de klarar ipad som kräver mer ström.

Om uttaget klarar flera ampere ligger ju det hela i laddaren då - som Magnus säger ovan.

iPod/iPhone lämnar väl 5W va?
Hört att iPadladdaren lämnar 10W

Samma här, men det har inte varit så tidigare. Samma laddare, samma telefon och samma bil.
Kan det ha med ios4 uppateringen att göra, eller bara att telefonen inte gillar att hänga i vindrutan i den här värmen?

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Samma här, men det har inte varit så tidigare. Samma laddare, samma telefon och samma bil.
Kan det ha med ios4 uppateringen att göra, eller bara att telefonen inte gillar att hänga i vindrutan i den här värmen?

Sålänge det inte uppgår till någon tropisk hetta på typ över 45grader ska inte värmen påverka negativt... Hade det varit kallt och jävligt hade det kunnat påverka... Du har ingen polare som inte uppgraderat vart mobil du kan prova med?

Min erfarenhet (kör med Navigons hållare och medföljande Belkinladdare) är att det har med värmen att göra. Nu dom här varma dagarna har jag haft problem med att laddningen inte fungerat som den ska, men om jag kyler sv telefonen en stund framför luftutblåset i bilen så börjar det att fungera igen. Har även råkat ut för att displayen tappar ljudstyrka och telefonen låser sig, men det har löst med att kyla av telefonen. Värmen har ju varit rätt extrem dessa dagar, min Navigonhållare har tom gått sönder i infästningen mellan sugkopp och hållare. Ser faktiskt ut som att det har smält sönder av värmen...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-18 09:10
Ursprungligen av autopeduffe;1912426t:

displayen tappar ljudstyrka

Hihi (var tvungen)

Tänk på att om du håller telefonen framför luftblåsen i bilen så finns det en liten risk för fuktskada, det är inte bra att blåsa in luft från AC:n i telefonen då det är väldigt fuktig luft.

Ursprungligen av Cokey:

Hihi (var tvungen)

Tänk på att om du håller telefonen framför luftblåsen i bilen så finns det en liten risk för fuktskada, det är inte bra att blåsa in luft från AC:n i telefonen då det är väldigt fuktig luft.

Tvärtom är luften från AC'n mycket torr.

Ursprungligen av Cokey:

Hihi (var tvungen)

Tänk på att om du håller telefonen framför luftblåsen i bilen så finns det en liten risk för fuktskada, det är inte bra att blåsa in luft från AC:n i telefonen då det är väldigt fuktig luft.

iPhonens rättstavning är ett gissel ibland.

  • Medlem
  • 2010-07-18 19:11

När jag använder iphone som dongle till min MacBook Pro händer samma sak eftersom en stund. Här om kvällen tittade vi på Morden i Midsummer men när det var 15 minuter kvar stängde telefonen av sig trots att den var inkopplad i datorn.

Telefonen är en gammal 3G som snart byts ut mot en iphone 4...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-19 09:51

500mA räcker endast till att driva telefonen. Ska den laddas samtidigt krävs 1000mA.

Så jag tror TS har en 500mA ciggladdare (alt. vill inte cigguttaget lämna mer än så) och uppenbarligen räcker inte det ens till att driva telefonen med alla mojänger igång.

mvh
b0bben

Bevaka tråden