Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken 15" MacBook Pro är kallast?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nykvarn
  • 2010-07-14 17:03

Jag funderar på att köpa en 15" MacBook Pro men undrar vilken som är kallast? Blir 2.66 GHz i7 varmare än 2.53 eller 2.4 GHz i5? Är 2.4 GHz kallare än 2.53 GHz?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-07-14 18:45

Svårt att säga, eftersom i5 respektive i7 har olika arkitektur, och dessutom kan växla upp de delar av processorn som används medan oanvända delar är avstängda. Det senare gäller främst i7, men jag har för mig att i5 också har liknande funktioner.

Inom samma familj så gäller dock att lägre klockfrekvens innebär lägre strömförbrukning och därmed lägre temperatur. Räkna dock med att effekten blir ganska marginell.

Ursprungligen av kjnoren:

Svårt att säga, eftersom i5 respektive i7 har olika arkitektur, och dessutom kan växla upp de delar av processorn som används medan oanvända delar är avstängda. Det senare gäller främst i7, men jag har för mig att i5 också har liknande funktioner.

Inom samma familj så gäller dock att lägre klockfrekvens innebär lägre strömförbrukning och därmed lägre temperatur. Räkna dock med att effekten blir ganska marginell.

i5an och i7an i MBP är samma processor. Skillnaden är klockfrekvenser och aggressivare så kallat Turbo mode på i7an.

  • Medlem
  • Säffle
  • 2010-07-17 16:13

Jag kör med 15" 2,4 Ghz och den går upp i 75 grader ganska lätt, skulle gissa på att det inte är någon större skillnad på de tre modellerna (:

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-17 17:47
1
Bevaka tråden