Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har Jobs börjat tappa greppet om kundrelationer?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Edit: Jag tog ut några inlägg från tråden om presskonferensen och skapade denna nya tråd för diskussionen kring hur Jobs hanterade situationen och vilken ton han hade i förhållande till press och kunder.

Presskonferensen i sig är intressant att analysera. Michael Tsai har sammanfattat några av intrycken och fokuserat på tonen hos Jobs och Apple och hur det påverkar förhållandet till kunderna. Istället för att vara cool och glad verkar Jobs vara irriterad och i försvarsställning.

Michael Tsai:

The resolution of offering free cases is what many people predicted. Apple wasn’t going to do a recall or a mid-year redesign, though iPhone 5 will probably have a coating or other modification to reduce the attenuation in the “weak spot.” The odd part was the tone. I was expecting something like the classy open letters that Apple has been posting from time to time. It could have been direct, businesslike, and brief. Instead, the event seemed to drag on forever, and it had an emotional and political flavor. This is more apparent watching the video than in most written accounts.

[...]

It seems this is the end of the antenna story for now. I will be happy to move on. However, I can’t help wondering whether we’ve just witnessed a significant shift in the relationship between the company and its customers.

(Missa inte heller den befogade kritiken om själva antennfrågan också.)

Senast redigerat 2010-07-20 11:45
Ursprungligen av Adrian B:

Presskonferensen i sig är intressant att analysera. Michael Tsai har sammanfattat några av intrycken och fokuserat på tonen hos Jobs och Apple och hur det påverkar förhållandet till kunderna. Istället för att vara cool och glad verkar Jobs vara irriterad och i försvarsställning.

Michael Tsai:

The resolution of offering free cases is what many people predicted. Apple wasn’t going to do a recall or a mid-year redesign, though iPhone 5 will probably have a coating or other modification to reduce the attenuation in the “weak spot.” The odd part was the tone. I was expecting something like the classy open letters that Apple has been posting from time to time. It could have been direct, businesslike, and brief. Instead, the event seemed to drag on forever, and it had an emotional and political flavor. This is more apparent watching the video than in most written accounts.

[...]

It seems this is the end of the antenna story for now. I will be happy to move on. However, I can’t help wondering whether we’ve just witnessed a significant shift in the relationship between the company and its customers.

(Missa inte heller den befogade kritiken om själva antennfrågan också.)

Mycket intressant. Precis som David Weiss säger noterade jag också när Jobs sa:
"Okay. Great, let’s give everybody a case."
Det kändes verkligen som tonen var: "jaja, ta en jävla bumper och håll käft då om det ska vara sånt liv!"...

Edit:
Kollade igenom presskonferansen igen och noterade runt 10.30 när Jobs snackat om att mobiler inte är perfekta och att det är en utmaning för hela industrin och nämner att alla mobiler har "weak spots". Då kommer en sånn riktigt irriterad kommentar där han nästan gör en "eye-roller".
"We made it very visible... With a little help from our friends on certain websites."

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-19 13:37
Ursprungligen av PeeMaN:

Mycket intressant. Precis som David Weiss säger noterade jag också när Jobs sa:
"Okay. Great, let’s give everybody a case."
Det kändes verkligen som tonen var: "jaja, ta en jävla bumper och håll käft då om det ska vara sånt liv!"...

Edit:
Kollade igenom presskonferansen igen och noterade runt 10.30 när Jobs snackat om att mobiler inte är perfekta och att det är en utmaning för hela industrin och nämner att alla mobiler har "weak spots". Då kommer en sånn riktigt irriterad kommentar där han nästan gör en "eye-roller".
"We made it very visible... With a little help from our friends on certain websites."

Håller med dig där. Sen så var han väldigt upprepande med hur mycket feedback han hade fått på folk som var nöjda med bättre mottagning. Sen tycker jag det är väldigt lustigt/passande att vi nu flera år senare får se deras fina laboratorium för antennutveckling. Och att helt plötsligt så kan nästan varenda mobil köra "death grip".

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-19 14:23
Ursprungligen av Jetwash:

Håller med dig där. Sen så var han väldigt upprepande med hur mycket feedback han hade fått på folk som var nöjda med bättre mottagning. Sen tycker jag det är väldigt lustigt/passande att vi nu flera år senare får se deras fina laboratorium för antennutveckling. Och att helt plötsligt så kan nästan varenda mobil köra "death grip".

Alla mobiler har kunnat köra death grip innan också bara man vet var antennen sitter. Det har bara uppmärksammats nu eftersom iPhones death grip är så pass enkelt att ta.

Ursprungligen av Jetwash:

Håller med dig där. Sen så var han väldigt upprepande med hur mycket feedback han hade fått på folk som var nöjda med bättre mottagning. Sen tycker jag det är väldigt lustigt/passande att vi nu flera år senare får se deras fina laboratorium för antennutveckling. Och att helt plötsligt så kan nästan varenda mobil köra "death grip".

Minst sagt. Sen tycker jag att det är intressant att Apple jämför med andra tillverkare och specifika modeller.... Plötsligt är Iphonen inte unik, det är en smartphone precis som alla de här..... Apple är duktiga på det där med att jämföra... När det är något som är bättre än konkurrenternas produkter framhåller man ofta hur dåligt det är hos konkurrenterna (Gadget/widget-microsoft. Ni hajjar.) och när det är något som strular med exempelvis Iphone så är det ett problem "som alla andra också har"...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-19 15:14
Ursprungligen av PeeMaN:

Minst sagt. Sen tycker jag att det är intressant att Apple jämför med andra tillverkare och specifika modeller.... Plötsligt är Iphonen inte unik, det är en smartphone precis som alla de här..... Apple är duktiga på det där med att jämföra... När det är något som är bättre än konkurrenternas produkter framhåller man ofta hur dåligt det är hos konkurrenterna (Gadget/widget-microsoft. Ni hajjar.) och när det är något som strular med exempelvis Iphone så är det ett problem "som alla andra också har"...

Enda sättet att visa att det inte är ett unikt problem för iPhone 4 utan alla telefoner mer eller mindre har detta problem. Dock märks det mer på iPhone 4 eftersom de valt att sätta antennen externt.

Ursprungligen av zappee:

Alla mobiler har kunnat köra death grip innan också bara man vet var antennen sitter. Det har bara uppmärksammats nu eftersom iPhones death grip är så pass enkelt att ta.

Ja precis, samt för att Apple och iPhone är en tacksam måltavla. Eftersom Apple går sjukt bra som företag och deras produkter hyllas och får uppmärksamhet som inga andra få så är det inte heller så oväntat att eventuella brister också blåses upp. Detta är baksidan med att vara populär och Apple/jobs borde acceptera detta bättre.

Jobs verkade irriterad och upprörd och ha känslan av att vara oförrättad, vilket han antagligen har goda skäl att vara. Här har han skapat världen bästa mobiltelefon och så kommer folk och klagar över en detalj som bara är ett verkligt problem för några få.

Men Jobs borde veta bättre än att ta åt sig av situationen, hur orättvis den än känns. Han borde veta att det är såhär det går till när mediadrevet går och istället hantera det mera professionellt. Och Apple är ju just företaget som fått oändligt med gratisreklam och spaltmeter i pressen tidigare i positiv bemärkelse, så det är ju inte som att pressen hatar Apple hela tiden.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja precis, samt för att Apple och iPhone är en tacksam måltavla. Eftersom Apple går sjukt bra som företag och deras produkter hyllas och får uppmärksamhet som inga andra få så är det inte heller så oväntat att eventuella brister också blåses upp. Detta är baksidan med att vara populär och Apple/jobs borde acceptera detta bättre.

Jobs verkade irriterad och upprörd och ha känslan av att vara oförrättad, vilket han antagligen har goda skäl att vara. Här har han skapat världen bästa mobiltelefon och så kommer folk och klagar över en detalj som bara är ett verkligt problem för några få.

Men Jobs borde veta bättre än att ta åt sig av situationen, hur orättvis den än känns. Han borde veta att det är såhär det går till när mediadrevet går och istället hantera det mera professionellt. Och Apple är ju just företaget som fått oändligt med gratisreklam och spaltmeter i pressen tidigare i positiv bemärkelse, så det är ju inte som att pressen hatar Apple hela tiden.

Altså det som är grejjen är att det nog är dags för Jobs att inse att Apple inte har en liten skara exklusiva "think different"-kunder längre. Det är inte som på den gamla goda tiden då bara de trogna köpte produkterna, älskade de och levde med brister. Nu förväntar sig folk mirakel-produkter och företaget har växt från en uppstickare till en ledare.... Antennagate kommer nog de flesta komma ihåg som den första "jobsiga" situation Apple stött på sen Jobs kom och vände skutan.

Inspirerad av Michael Tsais text om Jobs ton som jag citerade tidigare i tråden har Daniel Jalkut skrivit ner sina tankar kring Apple, Jobs och framgångens baksida:

When Apple was suffering in the late 1990’s, it played to historic core values with campaigns like “Think Different,” but held on to the sliver of confident superiority that helps to sell its brand. Now that it’s on top of the world, it tends more toward a triumphant strut, with just a dash of idealism. Recent blunders paint the company as both arrogant and user-hostile, two attributes that incite pundits to attack without mercy.

Nobody likes a sore winner. Whatever the fight, struggle, ambition, the odds are good that judgement will be harshest on the one who emerges victorious. Anybody who ever received an A+ on an exam in grade-school, only to have the teacher publicly celebrate it among classmates, knows that success turns you into a target. Surviving that success requires careful management of one’s own image, as perceived by the audience that was most invested in the outcome.

[...]

Apple is also brilliant at public relations. They produce beautiful, inspiring advertisements. Their web content strikes the balance of confidence and customer-centric humility. And their rank-and-file employees show off their passion for the company in email lists, internet fora, and on Twitter. But at the height of success, the fact that critics are gaining the upper hand is evidence that the company is failing to control its image.

Most of Apple’s recent PR gaffes trace back directly to Steve Jobs. His famous arrogance was exactly what the company needed while it restored itself to, and then surpassed, its former glory. During Apple’s recovery, detractors belittled and dismissed Apple as an “also-ran” company, suggesting they should give up and yield to the obvious victories of companies like Dell and Microsoft. But Jobs ignored the critics and spoke to the fans, inspiring us to stand by and loudly defend Apple.

Now that Apple is on top again, Jobs seems to be losing that knack for inspiring fans. He’s turning into a sore winner. He defensively chides his own customers for holding their iPhone 4 “the wrong way.” He tersely defends questionable Apple practices in one-liner email responses. He spins the truth in that barely plausible manner that used to be celebrated as the “reality distortion field,” but now comes off as purposefully dishonest and manipulative.

I believe Jobs is an idealist product visionary who wants the best for Apple and for its customers. But he’s lost his ability to manage his own image, and thus the image of the company. Apple’s PR department is in charge of manipulating how the company is perceived, but their efforts are being drowned out by the live-wire personality at the helm of the ship. Jobs needs to quiet down now and let cooler heads speak. No more arrogant, terse email replies. No more defensive press conferences. No more snarky interview quips. Just chill out and try to get your groove back.

Läs hela, det är mycket bra läsning: Red Sweater Blog – Surviving Success

Ursprungligen av Adrian B:

Jobs verkade irriterad och upprörd och ha känslan av att vara oförrättad, vilket han antagligen har goda skäl att vara. Här har han skapat världen bästa mobiltelefon och så kommer folk och klagar över en detalj som bara är ett verkligt problem för några få.

Nja, jag själv kör utan skal på min mobil och jag lägger ofta ett finger naturligt just där det aktuella problemområdet är då jag skiftar hand att hålla i telefonen. Det är för mig ett frågetecknet när det kommer till formgivningen och gurkan som Jonathan Ive gjort med känsligheten att detta fått gå igenom.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-20 23:10
Ursprungligen av pepparkaka:

Nja, jag själv kör utan skal på min mobil och jag lägger ofta ett finger naturligt just där det aktuella problemområdet är då jag skiftar hand att hålla i telefonen. Det är för mig ett frågetecknet när det kommer till formgivningen och gurkan som Jonathan Ive gjort med känsligheten att detta fått gå igenom.

Får du sämre signal när du lägger fingret där (så att samtalet blir sämre/tappas eller datahastigheten försämras)?

En annan syn på det hela

Ursprungligen av Scott Adams:

Scott Adams, unlike many others, thinks Jobs’s handling of the press conference was genius:

If Jobs had not changed the context from the iPhone 4 in particular to all smartphones in general, I could make you a hilarious comic strip about a product so poorly made that it won’t work if it comes in contact with a human hand. But as soon as the context is changed to “all smartphones have problems,” the humor opportunity is gone. Nothing kills humor like a general and boring truth.

The single biggest problem Apple faced last week — the only reason Apple responded at all, let alone with a major press event — is that their flagship product was being subject to ridicule. Ridicule is powerful, and difficult to deflect. It was the “look at the similar problem with these other phones” demonstration that deflected the ridicule. (That, along with the iOS 4.0.1 update which rejiggered the bar-display algorithm such that a finger on the spot no longer made more than one or two bars go away.)

http://www.dilbert.com/blog/entry/high_ground_maneuver/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-20 13:12

Man kan ju också fundera på... om jag var Jobs och chef på Apple, hur skulle jag agerat och sagt?
Jag tycker han gjorde rätt bra ifrån sej.

  • Medlem
  • 2010-07-20 15:31

Utan att försvara Apple är det tydligt att Apple mäts efter en helt annan måttstock. Det måste krylla av mer eller mindre misslyckade produkter från stora företag. Dessa har inte genererat spekulation om företagets nära förestående undergång.

Apple är verkligen inte vilket företag som helst. Företagets framgångar med iPhone är också exceptionella, och därför också mycket bräckliga.

Nokia, Samsung, HTC står ju inte och faller med en modell, men låt säga att iPhone 4 skulle floppa – vad har Apple då? Det är ju deras enda telefon och utan den så rycker en flock av hungriga konkurrenter fram och tar marknadsandelar i ett nafs.

Det här är äta eller ätas på hög nivå och Apple vet det, och gör vad de måste, även om det innebär att spela "fult".

Naturligtvis har de hela tiden känt till problemen men valt att inte nämna dem, först lite diskret med egen tillverkning av gummilister och nu genom att låta användaren få välja lister och påvisa liknande problem hos andra tillverkare.

Hänsynslöst, amoraliskt, och troligen väldigt effektivt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-20 17:25

Apple faller inte med iPhone, de har ju iPod, iPad, Macar, MacOS X, iLife etc, etc.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-20 17:29
Ursprungligen av kenjon:

Apple faller inte med iPhone, de har ju iPod, iPad, Macar, MacOS X, iLife etc, etc.

Må så vara, men nog är det allt en fet bit av kakan som i dagsläget utgörs av iPhone.

(källa)

  • Medlem
  • 2010-07-20 23:48
Ursprungligen av Nataraja:

Må så vara, men nog är det allt en fet bit av kakan som i dagsläget utgörs av iPhone.

(källa)

iPad lär ta en rejäl bit.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-20 23:58
Ursprungligen av Baron:

iPad lär ta en rejäl bit.

Om några år är det slut på uttalsförvirringen mellan iPod och iPad, då iPad kommer äta upp hela den kakan

Ursprungligen av kenjon:

Apple faller inte med iPhone, de har ju iPod, iPad, Macar, MacOS X, iLife etc, etc.

De faller på marknaden för mobiltelefoner.

1
Bevaka tråden