Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rekommendation av kraftfull textredigerare

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tjörn
  • 2010-07-20 23:26

Hej!

Tänkte bara fråga om någon har tips på en bra textredigerare att köra? Som motsvarar t.ex. UltraEdit eller liknande?

Mvh Patrik

  • Medlem
  • 2010-07-20 23:50

Vet inte vad UltraEdit är, men TextWrangler är någon sort gratisversion av BBEdit som kostar pengar. TextWrangler är mycket prisvärd.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-21 00:13

Jag har testat de flesta editorer på OS X sedan jag switchade 2006 och enligt min uppfattning finns inget som kan mäta sig med UltraEdit

UltraEdit för Mac OS X är dock på väg och fram till dess så kör jag med en blandning av vi (i terminalen), smultron och coda samt de inbyggda editorerna i xcode, eclipse och sql developer beroende på vad det är jag behöver editera. Ingen ideal situation men man får försöka hanka sig fram, ljuset i tunneln börjar så smått synas i alla fall

Jag visste inte vad UltraEdit var för något så jag fick söka på det. Såg att de arbetar med en version till Mac, går tydligen att få tag på en beta för tillfället. Jag har inte provat det, vet inte om det är bra, ser ut som ett Windows-program med viss Aqua-känsla.

Jag använder ett par olika textredigerare av varierande grad. Jag vet inte exakt vilken typ du är ute efter eftersom du inte specificerar vad du menar med kraftfull. Det kanske hade varit mer tydligt om jag hade haft erfarenhet av UltraEdit.

Vim finns redan installerad på din Mac. Den är nog en av de kraftfullaste textredigerarna jag känner till. Nackdelarna är att den tar relativt lång tid att bekanta sig med och de grafiska versioner som finns (om man är lagd åt det hållet) oftast är utformade för att köras under X11 och fungerar någotsånär på Mac. När man väl har vant sig vid den kan du dock göra i princip vad som helst relativt effektivt.

TextMate är ett lite dyrare program. Trots sitt något enkla gränssnitt är det ett otroligt kraftfullt program. Programmet i sig har en hel del redigeringsmöjligheter men den mesta funktionaliteten är baserad på särskilda insticksprogram, varav flera följer med från början.

Apples utvecklingsmiljö Xcode har en textredigerare som på senare tid har blivit riktigt bra. Den är inte alls lika anpassningsbar som de två tidigare jag har nämnt, men den kostar heller inget.

Själv gillar jag verkligen BBEdit efter många år med det, men jag skulle nog tveka att rekommendera det till en som precis ska börja, det finns program som TextMate som har ett mycket mera modernt Mac-gränssnitt och eller program med integrerade miljöer som Coda från Panic. Men varje gång jag testat något annat har jag alltid kommit tillbaka till BBEdit till slut (antagligen delvis av vanans makt).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-21 01:46

Skulle säga att TextWrangler är det närmaste du kan komma Ultraedit, i alla fall bland alla dom editorer jag tittat på om du ska ha en editor med gui.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2010-07-21 23:36

Ah, som vanligt - tack för all hjälp och tips! Blir nog till att testa TextWrangler tills UltraEdit finns isf

Igen - tack för hjälpen!

/Patrik

1
Bevaka tråden