Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det bara jag som tycker Svenska Macworld suger?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tog mig en provprenumeration på Macworld och fick först numret häromdagen. Det var längesen jag läste tidningen men kände att det var dags för lite ny lektyr i hemmet.
Ve och fasa när jag började bläddra i tidningen. Först ett heltäckande reportage om Iphone4 som inte säger mer än det som står på informationshemsidan, sen en recesion av Macmini som inte heller säger mer än det man redan vet.
Tidningen känns för övrigt extremt tunn och testerna intetsägande. Något man däremot märker är att den är helt FULLSMOCKAD med reklam.

Det enda possitiva var väl delen i tidningen där de tipsade om lite appar. Annars känns det inte i närheten av den kvalitativa tidning det var förr i tiden. Jag är glad att jag bara har två nummer kvar att lida mig igenom.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-07-21 19:12

Får hålla med dig om att den inte är bra. Tog en halvårsprenumeration digitalt för något år sedan. Efter 2-3 "utskick" bestämde jag mig för att det var inget att behålla, samt jag var glad som tog en test-variant och inte betalade mer för en prenumeration på den fysiska utgåvan.
Det gick helt enkelt för fort att bläddra igenom den, fanns inget nyttigt att läsa eller som fångade intresset. Lite tråkigt =/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-21 19:37
Ursprungligen av Drakfot:

Får hålla med dig om att den inte är bra. Tog en halvårsprenumeration digitalt för något år sedan. Efter 2-3 "utskick" bestämde jag mig för att det var inget att behålla, samt jag var glad som tog en test-variant och inte betalade mer för en prenumeration på den fysiska utgåvan.
Det gick helt enkelt för fort att bläddra igenom den, fanns inget nyttigt att läsa eller som fångade intresset. Lite tråkigt =/

Ett svårt dilemma för en tidningsutgivare idag är att djungel telegrafen på nätet går snabbt, och tidningens tryckta artiklar kan kännas lite passe när dom slutligen går i tryck.

Samtidigt finns ju många sido områden runt Mac som man tycker borde tas upp, men mycket har sagts och det kostar tid och pengar att fördjupa sig genom expert redaktörer.

Reklam är ett måste för att kunna ge ut en tidning i dagens läge.

Vårt informationsbehov och sättet att hämta in den har förändrats radikalt de senaste åren.

Då har tyvärr dom tryckta tidningarna fått betala ett högt pris eftersom även vi vanliga mac användare är väl informerade, tack vare att själva dator användandet stimulerar oss att inhämta information snabbt och effektivt genom internet för att snabbt få svar på våra frågor.

Därav inte sagt att jag gillar svenska Mac Worlds upplägg och form.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2010-07-21 23:33
Ursprungligen av CUBEIS:

Ett svårt dilemma för en tidningsutgivare idag är att djungel telegrafen på nätet går snabbt, och tidningens tryckta artiklar kan kännas lite passe när dom slutligen går i tryck.

Då får man se till att konkurrera på annat sätt. Erbjuda mervärde.

Ursprungligen av gabbeman:

Nej, vill man lära sig om Apples programvara (framförallt) så är det engelska iCreate som gäller. Den är helt makalös, otrolig och professionell. Vi snackar 80-100 sidor tutorials PER NUMMER!

Synd bara att den kostar.. vad är det, 130-150 kr/nr?

edit: 145 kr verkar det som: http://www.press-stop.se/kiosken/nummer.html?cat=2-0&lang=0&title=&nof=65&cust=13982143&tid=18613&count=1&ret=trafflista

Håller med. Jag tycker dessutom att det numera räcker att titta på AB-rubrikerna på MacWorlds hemsida för att inse vad det är för sorts tidning de försöker vara...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-21 19:40

Ja den riktar sig väl till "okunniga" användare. De som inte följer med i macnyheter, från olika källor, på nätet varje dag/vecka. Frågan är dock om dessa användare ens finns längre.

Jag slutade prenumerera och senare köpa lösnummer av MacWorld för att jag insåg att det mesta av materialet i tidningen dök upp på hemsidan förr eller senare och det som inte kom på nätet var ändå inget som var av intresse.

Nej, vill man lära sig om Apples programvara (framförallt) så är det engelska iCreate som gäller. Den är helt makalös, otrolig och professionell. Vi snackar 80-100 sidor tutorials PER NUMMER!
iCreates hemsida därermot suger åsnegenitalier, men det skiter man ju i när tidningen är så bra.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-07-21 20:24
Ursprungligen av gabbeman:

Jag slutade prenumerera och senare köpa lösnummer av MacWorld för att jag insåg att det mesta av materialet i tidningen dök upp på hemsidan förr eller senare och det som inte kom på nätet var ändå inget som var av intresse.

Nej, vill man lära sig om Apples programvara (framförallt) så är det engelska iCreate som gäller. Den är helt makalös, otrolig och professionell. Vi snackar 80-100 sidor tutorials PER NUMMER!
iCreates hemsida därermot suger åsnegenitalier, men det skiter man ju i när tidningen är så bra.

Hmm, intressant (inte åsnegenitalier dock =P). Var kan kan lägga tassen på en eller två exemplar av denna tidning lättast för att se om det är något som passar en?

Ursprungligen av Drakfot:

Hmm, intressant (inte åsnegenitalier dock =P). Var kan kan lägga tassen på en eller två exemplar av denna tidning lättast för att se om det är något som passar en?

Jag brukar se dem på välsorterade Pressbyråaffärer.

i Göteborg finns den i Pressbyrån vid Nya gatan - Bredvid fiskaffären.

Köpt ett par nummer, den tar fasta på hur man GÖR saker med sin Mac. mycket roligt.

Att använda att "nyheterna kommer fortare på nätet" är fortfarande inget man kan skydda sig bakom. Skulle man resonera på det viset hade vi inte haft någon facklitteratur kvar i tidnings-ställen. ICreate verkar det ju som många rekommenderar. Att man behöver annonser för att tidningen ska gå runt förstår jag också, men i det nummer jag sitter på känns det nästan löjligt.

Det jag skulle vilja se är en mac-tidning med mer reportage, möten med människor som jobbar och är inne i branchen, hur folk jobbar med olika maclösningar och som andra efterlyser. GEDIGNA tutorials med vettiga verktyg. Självklart kostar det pengar att publicera en sådann tidning. Men se på killarna bakom fotbollstidninge Off-side liksom. De har lyckats, och fotbollsnyheter sprids snabbare än blixten på nätet. Förvisso utkommer den inte varje månad, men det kräver jag inte heller. Hellre fyra eller sex kvalitativa utgåvor per år, än 12 blaskor skräp....

Jag har prenumererat på MacWorld i två omgångar. Först under redaktör Nils Holmlövs regi. Den gången avslutade jag min prenumeration just för att jag upplevde att man försökte leka nyhetstidning i konkurrens med nätet vilket vi alla vet hur det går.
Dessutom var tidningen löjligt fullsmetad med reklam. Droppen blev när man fick börja läsningen med att skaka ur alla ibladade bilagor och reklamblad etc, för att sedan ändå mötas sida efter sida med annonser bland alla inaktuella nyheter.

Jag sade upp tidningen och hade ett långt uppehåll tills jag plötsligt fick ett infall att prova igen, den här gången under redaktör Andreas Leijons regi. Jag upplevde helt plötsligt att balansen mellan annonser och artiklar var mer harmoniserad. Dessutom satsade man mer på utförliga tester och "gör det själv"-guider etc. Man hade alltså fattat att man inte kunde konkurrera med nätet på nyhetssidan.

Tyvärr tyckte jag att det gradvis blev sämre igen och kvaliteten sjönk. Till slut valde jag att inte förnya min prenumeration utan gav upp.

Det är med nostalgi man minns gamla Mac-pressen som köptes upp av IDG 2002.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-21 22:38

Jag har själv endast köpt kanske 5-6 nummer vid spridda tillfällen men jag skulle nog inte vilja säga att den håller någon oerhört hög kvalité. Med nöd och näppe godkänd med mina mått men de kanske inte är så väldigt höga heller...

Btw, i senaste numret (som jag inte köpt utan endast bläddrat i) så finns där ett uppslag med en hel del sköna bakgrundsbilder. Bl a så finns där en med ett grönt äpple som det är nedstucket kontakten till hörlurarna i. Någon som kan bidra med länken som står i tidningen?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-07-21 23:07
Ursprungligen av zinned:

Jag har själv endast köpt kanske 5-6 nummer vid spridda tillfällen men jag skulle nog inte vilja säga att den håller någon oerhört hög kvalité. Med nöd och näppe godkänd med mina mått men de kanske inte är så väldigt höga heller...

Btw, i senaste numret (som jag inte köpt utan endast bläddrat i) så finns där ett uppslag med en hel del sköna bakgrundsbilder. Bl a så finns där en med ett grönt äpple som det är nedstucket kontakten till hörlurarna i. Någon som kan bidra med länken som står i tidningen?

http://fc03.deviantart.net/fs12/f/2006/324/f/2/Apple_iPod_by_fluid_art.jpg

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-22 23:39

Stort tack!

Det har funnits ndra trådar här på 99 där man diskuterat tidningen, Leijon själv dök upp då och deltog i det hela. Det var kul.

Det har ju funnits en del sköna lirare där ...

Jag tycker att det gick lite överstyr när Skrufwe var med på 19 bilder på ett uppslag.
Större linslus än honom kan man ju inte hitta.
Han har/hade egen site, men där händer nada sedan han började på Apoteksbolaget eller vad det var för anonym tillvaro han lever idag.

Simon Grabiec, mer känd som den lelle vespen som såg till att port 548 än idag inte funkar med ComHem började jobba på MC-nytt (kan ha fel på namnet här), tror han är där än.

personligen tycker jag tidningen är för mkt luft, för mkt illustrationer som inte tillför ngt (typ sekreterare som sitter framför en dator och håller i en mus, på en 1/2 sida...).
Man är paniskt rädd för att det skall "bli för mycket text", så det är stora typsnitt och möcke luft överallt.

En MacWorld läser jag igenom på ett skethusbesök.

Ursprungligen av Goflorp:

En MacWorld läser jag igenom på ett skethusbesök.

Haha, tänkte säga det i mitt första inlägg. "Jag läste igenom första nummret på ett snabb-besök på dasset." Men tänkte vara lite fin i kanten. Men nu när du sparkat in dörren ville jag få det sagt också!

Håller med. Macworld är ingen vidare tidning som du sa så tar dom oftast upp saker som alla macanvändare redan vet. Skulle nog gissa att tidningen passar sig bättre för "nya" macanvändare. Det enda som är någorlunda kul är notiserna i början av tidningen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-22 00:43

Alltid så lätt att klaga alltid svårare att prestera själv.

Tror nog att Macworlds budget har stramats åt, samtidigt som ägarna vill ha in mer kulor på bekostnad av innehållet och upplägget.

Eldsjälarna som brinner för sin uppgift har lämnat oss. Macpressens tid är förbi tyvärr..

Tråkigt dock om man till slut får känslan att tidningen bara finns där för sakens skull och inte utvecklas och stimulerar Mac ägandet mm.. vilket jag personligen kan känna i viss mån.

Den snurrar på med flashigare layout, grafik och reklam så länge den bär......

Ursprungligen av CUBEIS:

Alltid så lätt att klaga alltid svårare att prestera själv.

Tror nog att Macworlds budget har stramats åt, samtidigt som ägarna vill ha in mer kulor på bekostnad av innehållet och upplägget.

Eldsjälarna som brinner för sin uppgift har lämnat oss. Macpressens tid är förbi tyvärr..

Tråkigt dock om man till slut får känslan att tidningen bara finns där för sakens skull och inte utvecklas och stimulerar Mac ägandet mm.. vilket jag personligen kan känna i viss mån.

Den snurrar på med flashigare layout och grafik så länge den bär......

Ptja, i det nummer jag fick börjar de med att förklara att Macworld nu ska delas upp i tre olika tidningar. En för mac, en för Iphone och en för Ipad... Jag undrar hur de ska få ihop tre bra tidningar när de i dagsläger inte får ihop en.

Gnäller alla andra så kan jag väl hänga på. Min kritik är att både den och numera Cap&Design saknar journalistiska kvaliteter. Artiklarna är ett redovisande av ihopsamlat material, ibland förvillande lika företags produktpresentationer. Det jag saknar är de annorlunda och oväntade angreppssätten/vinklarna, att saker sätts in i sammanhang och att texterna är välskrivna rent språkligt. Håller med om att det vore trevligt och skulle dessutom kunna vara spännande med reportage om macanvändning i praktiken om det inte bara är redovisning.

Tänker på att de för något år sedan (eller var det i fjol) som de åkte land o rike runt för att testa mobila bredband. Det hela blev en ren redovisning. Men vad innebär det att vissa platser har bra eller dålig täckning? Hur påverkar det folket som bor och jobbar där? Hur löser man problemen? Det skulle kunnat bli en spännande reportageserie men nu blev det bara en trist redovisning.

Att jag sedan stör mig på den grabbiga tonen är en annan sak.
Som macanvändare är jag ju inte så förtjust i flash så flashig layout utan mening avstår jag gärna från

Inte bara MacWorld. Hela IDG-världen med tillhörande tidningar är väldigt halvdan.

Så länge man följt dem, först i pappersform sedan 90-talet till nutid med mer online-läsning verkar de ha satsat mer på kvantitet än kvalitet. Kolla bara på mängden tidningar, allvarligt, i lilla Sverige?

Enda anledningen att man fortfarande spanar in hemsidan är att de fortfarande har en så dominerande ställning, men hur länge? Mycket kan man ju få reda direkt på internationella sajter. Och guider ger jag inte mycket för, vill man lära sig är det väl bättre att läsa datorböcker? Medger dock att vissa reportage kan vara kul. Som tekniken i chipsfabriken eller artiklarna om internetleverantörer i svenska bergrum osv.

Mvh/T

Som ny i mac-världen slog jag till på 10 nummer av MacWorld. Inser nu att det tar 10 minuter att bläddra igenom varje nummer. Visst kan det finnas lite tips som är nya för mig, men inget större djup. Som tur är prenumererar jag fortfarande på Datormagazin! Ska prova ert tips om iCreate tidningen.

Ursprungligen av jonken2000:

Som ny i mac-världen slog jag till på 10 nummer av MacWorld. Inser nu att det tar 10 minuter att bläddra igenom varje nummer. Visst kan det finnas lite tips som är nya för mig, men inget större djup. Som tur är prenumererar jag fortfarande på Datormagazin! Ska prova ert tips om iCreate tidningen.

Jajaja, det ska du göra! iCreate är det dom du vill läsa om du är ny på Mac. Vi gör så här:
- Du köper den och om du inte tycker att den innehåller något som du kan använda så PM:ar du mig ditt kontonummer så köper jag den av dig + porto.
Deal?

Den är dyr ja, men datatidningar är som datorer, du får vad du betalar för. iCreate är värd varenda krona.

  • Medlem
  • Sunne
  • 2010-07-22 12:22

Köp iCreate och andra Mactidningar direkt i iPad och iPhone

Kan tipsa om att iCreate och andra Mactidningar kan köpas till lägre pris direkt i iPad och iPhone.
Tidningar i iPad med Pixel Mags | Teknikveckan

Med undantag från tidningar där bilden är i fokus så har väll tidningar överlag tappat sin tjusning just på grund av att mediet inte är tillräckligt snabbt.

Ursprungligen av Chaosstar:

Med undantag från tidningar där bilden är i fokus så har väll tidningar överlag tappat sin tjusning just på grund av att mediet inte är tillräckligt snabbt.

Jättepoint där! Att tryckta tidningar inte längre kan konkurrera med nätet kommer nog leda till att ännu fler dagstidningar kommer upphöra som tryckta tidningar och flytta ut på nätet.

iCreate skiljer sig från andra tidningar inom samma genre, ja den skiljer sig från alla tiningar i genrenuat för att den är så hårt fokuserad på tutorials och nyheterna ligger på ett absolut minus.

Men jag tror att i och med att läsplattorna blir fler och fler så kommer även denna typ av tidningar att spela ut sin roll (vi pratar nu om ett tioårsperspektiv) eftersom du kommer att kunna se tutorials "How to crop sequences in Final Cut Express" på nätet och inte vara "bunden" till att ha ett visst nummer av en tidning tillhanda, något som är förekommande när du t ex inte är hemma.

Såg idag när jag var och handlade iCreate på svenska.. Vågade inte prova men är ändå lite sugen. Någon som vet om det är en direkt översättning på den engelska versionen eller en egen tidning?

Ursprungligen av SimonAndersson:

Såg idag när jag var och handlade iCreate på svenska.. Vågade inte prova men är ändå lite sugen. Någon som vet om det är en direkt översättning på den engelska versionen eller en egen tidning?

Det är väldigt mycket översatt material i den, så eftersom jag närmast maniskt köper (engelska) iCreate varje månad så blev jag naturligtvis besviken.
Men har du inte läst den tidigare så köp! Absolut.

Bevaka tråden