Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glossy eller antiglare?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har funderat på att uppgradera till en 15" MBP, men klurar lite på vilken skärm som passar bäst. Det ska erkännas att jag mest använder datorn inomhus där relexer inte är ett stort problem, men de få gånger man väl sitter ute / i ljusa miljöer kan det vara väldigt irriterande med blänk i skärmen.

Ni som testat både glossy och antiglare, vad tycker ni? Funkar antiglare i alla lägen, eller blir det sämre än glossy inomhus? Blir det "klarare färger" med glossy, eller upplevs de ungefär lika? Andra för/nackdelar?

Då lokala macbutiken inte har någon antiglare-demomac är det svårt att välja, och man vill inte gärna ångra sig när det gäller en dator för över 20 pix

Tips?

Utan att rekommendera något så tänkte jag komma med två synpunkter när det gäller blanka skärmar: * Att hjärnan vänjer sig och man lär sig att "se genom" reflexer
* Text och fina detaljer blir skarpare med blank skärm, det är alltså inte bara färger som påverkas.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-07-23 10:34

Jag kör blank skärm och har inga som helst problem med reflexer eller liknande för som Richard skriver så lär sig hjärnan att "se igenom" dessa.

Det är nog mest en vanesak.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-23 10:52

Jag bytte för 3 månader sen till en MBP hires glossy från att ha haft en antiglare MBP i 3 år.

Det jag stör mig mest på är att den blir så lätt skitig jämfört med antiglare.
Jag tycker reflexerna är störande ibland. I direkt soljus så tror jag ingen skärm vinner.

Bästa är om du kan se de side-by-side i verkligeheten i nån butik så du kan bilda en egen uppfattning.

Tack för kommentarerna, alltid intressant

Ja, jag har hittills varit på macbutiker i tre olika städer, men ingen har en MBP med antiglare hemma. Självklart är det bästa om man får se den IRL. Men tills dess att jag hittar någon som har en, fortsätt gärna komma med åsikter då det också är värdefullt.

Hade beställt MBP 15" highres glossy, men MacForum hade beställt fel antigladare istället. Viket jag är extremt nöjd med just nu. Helt grymt. Jämförde nu i sommras med farsans glossy, alla reflektioner kan vara ganska irriterande. Speciellt om man jobbar. Dessutom får man den, i mitt tycke, snyggare silverramen runtom skärmen istället för den svarta kanten som är på alla glossy skärmar.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2010-08-01 13:08

Denna videon från ZDNet säger allt.

Jag har en glansig skärm, modellen innan glasplattan och jag tycker den har problem nog med reflexer. Skulle aldrig drömma om att köpa en glossy...

1
Bevaka tråden