Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det är skillnad på design och design

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Not Apple:

Apple:

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-07-23 09:00

Åh nej, när jag ser det här ser jag risken för en ny Antennagate...
Var sitter antennerna på en Airport Extreme? Tänk om man lägger handen på den och signalstyrkan minskar...;)

Även om bilderna visar routers så handlar väl tråden knappast om "Nätverk och Säkerhet" - eller vad var tanken med tråden?

Jag flyttar den till "Allt om Mac" i stället, som är en bättre plats om det är Apples design som ska diskuteras.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-23 10:10
Ursprungligen av lasselu:

Åh nej, när jag ser det här ser jag risken för en ny Antennagate...
Var sitter antennerna på en Airport Extreme? Tänk om man lägger handen på den och signalstyrkan minskar...;)

Man måste hålla båda händerna på den, och givetvis så att ena delen av handen täcker överdelen och andra delen av handen undersidan av AirPorten, då tappar man all signalstyrka!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-07-23 15:28

Hmm, den första ser ut som min WRT54GS.
Funkat utmärkt i flera år, och designen är ju helt rätt (Star Trek !)

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-23 19:47
Ursprungligen av mattiL:

Hmm, den första ser ut som min WRT54GS.
Funkat utmärkt i flera år, och designen är ju helt rätt (Star Trek !)

Precis, och DD-WRT rockar, där har Apple nåt att lära sig av

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-23 15:42

Fast design är ju inte bara hur den ser ut utan också hur den fungerar. Får man lika bra räckvidd med inbyggda antenner, jag tvivlar på det och då tycker jag Apple gör fel. En lösning hade varit att erbjuda uttag för separat antenn.

  • Medlem
  • 2010-07-23 15:46
Ursprungligen av acke:

Fast design är ju inte bara hur den ser ut utan också hur den fungerar. Får man lika bra räckvidd med inbyggda antenner, jag tvivlar på det och då tycker jag Apple gör fel. En lösning hade varit att erbjuda uttag för separat antenn.

Jag är inte lika övertygad. Om Apple siktar på att räckvidden ska vara index 100 och uppnår 110 utan externa antenner är det tillräckligt bra även om de skulle kunna nå 200 med en extern antenn.
Sedan tycker jag iofs att man gott kunde ha uttag för externa antenner, men då kanske man konkurrerar med andra produkter som utlovar bättre räckvidd. Apple, liksom andra företag, stryper ju konsumentprodukterna för att motivera en prisskillnad mot pro-segmentet.
(Hur det är i det aktuella fallet har jag ingen koll på.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-23 15:53
Ursprungligen av Baron:

Jag är inte lika övertygad. Om Apple siktar på att räckvidden ska vara index 100 och uppnår 110 utan externa antenner är det tillräckligt bra även om de skulle kunna nå 200 med en extern antenn.
Sedan tycker jag iofs att man gott kunde ha uttag för externa antenner, men då kanske man konkurrerar med andra produkter som utlovar bättre räckvidd. Apple, liksom andra företag, stryper ju konsumentprodukterna för att motivera en prisskillnad mot pro-segmentet.
(Hur det är i det aktuella fallet har jag ingen koll på.)

Missförstår jag dig kanske? Vad är det för fel med att konkurrera med andra produkter på marknaden? Kan se varför Apple inte erbjuder detta på Airport Express men på deras pro alternativ, extremen?

  • Medlem
  • 2010-07-23 15:59

Nej nej, jag menar inte att man inte ska konkurrera med andra tillverkare, jag menar tex att Apple inte vill att Airport Express ska vara lika bra som AP Extreme.
Som jag skrev har jag ingen koll på exemplet först i tråden. Jag visste inte vilken Appleprodukt det var på bilden.

Mja, Apple har nog övergett pro-segmentet av nätverksutrustning. Extremen är "good enough" för de allra flesta tillfällen då det spelar roll hur apparaten ser ut och hur svensson-vänlig den är, så det lönar sig troligtvis inte att pytsa dit en näve antennuttag (extremen har åtminstone 2-3 antenner om jag inte missminner mig). I "seriösare" sammanhang, där det skulle spelat roll med t ex antennuttag, så är inte dagens Apple-produkter aktuella. De saknar t ex så enkla saker som väggfäste...

  • Medlem
  • 2010-07-23 16:34

Jag pratar som sagt inte om den aktuella produkten, utan svarade på Ackes inlägg som ungefär handlade om att saker bör vara så bra som möjligt.

Vilket jag gjorde med, samtidigt som jag höll med dig.

(ursäkta otydligheten)

  • Medlem
  • 2010-07-23 17:59

Ah!

Inget fel på snygga produkter, men då det kommer till trådlösa nätverk så är det tusen gånger viktigare att de fungerar som de ska än att de är snygga. Dock inte sagt att det är nått fel på Apples dito.

  • Medlem
  • 2010-07-23 22:08
Ursprungligen av Chaosstar:

Inget fel på snygga produkter, men då det kommer till trådlösa nätverk så är det tusen gånger viktigare att de fungerar som de ska än att de är snygga.

Exakt! Men med själva datorerna är designen viktigast.

Design ja...

Varje gång jag kommer hem till någon "ny människa" i ens stora bekantskapskrets och ser;

Hemskt fula, plastknirriga brun-svarta lådor som står på golvet, fulla med kablar, blåa lampor, skrangliga CD-slädar, stela svarta kablar och 4:3-skärmar med hiskeliga fötter.
En pålimmad webkamera, en mikrofon på en pinne och hela skiten full med klisterlappar som skriker ut processor, ljudkort, grafikkortstillverkare osv.

...ju mer övertgad blir jag att jag valt rätt saker, fastän det förmodligen är dubbelt så dyrt som deras grejor.

  • Medlem
  • 2010-07-23 20:12

Inte för att vara spydig nu Goflorp. Men när är bilden tagen? 1997? Det absolut fulaste jag sett på riktigt länge.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-23 20:21
Ursprungligen av Norberg:

Det fattas en bild där.
Vad händer om webbkameran går sönder?

Nu har jag ju under mina år med Mac och på de fyra-fem modeller där jag haft kamera aldrig haft problemet att just den rasat.

Skulle den mot förmodan då gå sönder så får man väl ämna in burken.

Argumentet att iMac inte ä bra för om datorn pajjar så måste du lämna in skärmen med.. har liksom aldrig bitit på mig.
Vad skall jag koppla skärmen till då? min "andra" dator?

Poängerna är större med att slippa ha en stor låda på golvet som man ideligen klappar till med dammsugaren samt alla dessa sladdar.

Ursprungligen av Goflorp:

Argumentet att iMac inte ä bra för om datorn pajjar så måste du lämna in skärmen med.. har liksom aldrig bitit på mig.
Vad skall jag koppla skärmen till då? min "andra" dator?

Det är väl snarare om skärmen pajjar som det blir illa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-27 20:10
Ursprungligen av star-affinity:

Det är väl snarare om skärmen pajjar som det blir illa?

Eller snarare om skärmen ELLER datorn går sönder?

Ursprungligen av Pluffo:

Eller snarare om skärmen ELLER datorn går sönder?

Jo, men jag menar att om skärmen går sönder och man har datorn och skärmen separat så kan man alltid koppla in en annan skärm till sin dator – det kan man inte med iMacen.
Eller det kan man kanske nuförtiden?

Men du har rätt; eftersom dator och skärm sitter ihop så blir resultatet mer eller mindre detsamma oavsett vad som pajar – du måste lämna in hela datorn.

Äh...man bara ställer en annan skärm framför iMacen och kopplar denna nya skärm till iMacen.

Ursprungligen av star-affinity:

Jo, men jag menar att om skärmen går sönder och man har datorn och skärmen separat så kan man alltid koppla in en annan skärm till sin dator – det kan man inte med iMacen.
Eller det kan man kanske nuförtiden?

Men du har rätt; eftersom dator och skärm sitter ihop så blir resultatet mer eller mindre detsamma oavsett vad som pajar – du måste lämna in hela datorn.

Fixade till den som det ser ut idag

Ursprungligen av Jetwash:

För mig är det tvärtom så att jag köper Apples grejer för att de fungerar bra, inte för att de är snygga. Jag ser till din inre skönheten

Därför kan jag glatt också uppskatta maskiner från andra tillverkare, för att de kanske har andra, inre, kvaliteter

Jag fick svar på tal i den här tråden....
http://www.99.se/99lounge/272945-maste-modem-vara-sa-groteska-alternativ.html

Jag har ett kabelmodem med inbyggt trådlöst nätverk som fungerar...pepparpeppar.
klart jag gärna vill ha en airport express, det betvivlar nog ingen. Men två apparater för att göra samma sak som ena klarar på egen hand? Kan hända att det dessutom skulle låta sig göras problemfritt men erfarenheten kring modem o routrar är "if it aint broken, dont try to fix it".

Mycket vad gäller design beror ju på att de som konstruerar inte anser att design betyder något.
Prylen skall funka, vara billig att tillverka och tillverkningen skall vara maximalt rationell. En ingenjör tänker så, de är skolade att tänka så. Hela deras utbildning är full med räkna på och bygga saker.

Hela Ericsson rullas på det här sättet. Teknik, tillverkning och tekniker/ingenjörer som bestämmer. Man undrar ju om de ger design en tanke. De har blivit tusan så mkt bättre, men vem kommer inte ihåg de svarta "likkistorna" de hade förr?
T o m idag märker man ju att design kommer in som ngt undanskuffat på slutet. "jaja, skicka det här till designfjollorna nu också..." verkar vara stående uttrycket.

Bara en sån sak att jag har en DVD med ON/OFF på baksidan ?! Hallå eller.
Tillverkningsmässigt sitter den säkert optimalt men att jag som användare skall behöva dra den in och ut ur min TV-möbel är ju överjäkligt dumt.

Hur många år tog det innan "BRS" (Big Red Switch) hamnade på framsidan? Alla kontakter hamnade på baksidan med.

Till slut var det ngn som tänkte: om vi sätter av/på och ett par USB och Hörlurskontakten på FRAMSIDAN så kanske vi underlättar lite för den som skall använda det.

Jag försöker ha som rättesnöre att jag inte köper en ful grej om det inte är nödvändigt.
Kan jag få samma funktioner ur två apparater och den ena är snygg, väljer jag den direkt.

Köpte en laminator häromveckan, så ful att den får ligga i en låda.

Bilder; Ericssons hemska lurar och ett SNYGGT kabelmodem från Virgin

Man får ju inte glömma att begrepp som "snygg" inte är en objektiv egenskap, utan en värdering hos betraktaren.

T.ex. tycker jag att den Ericsson-telefon du visar som exempel på "ful" är riktigt snygg! Det är visserligen ett designspråk som är passé, men inom det paradigmet, eller om man så vill, då, tycker jag den är snygg. På samma sätt tycker jag det kabelmodem du tycker är snyggt är om inte fult så i vart fall ganska mediokert.

För mig hänger det också ihop med att jag tycker att design som är präglad av funktionen är snyggt, Ericsson-telefonen är extremt ändamålesenligt formgiven, medan modemet däremot är gjort för att dölja funktionen och snarast göra något skulpturalt föremål (och i den genren tycker jag inte det lyckas väl.

Men som sagt, var och en blir lycklig på sin fason.

För övrigt är det väl ganska länge sen Ericsson gjorde "ingenjörstelefoner" ?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

För övrigt är det väl ganska länge sen Ericsson gjorde "ingenjörstelefoner" ?

tyvärr - lurarna kanske var fulare förr, men de hade iaf en riktig knappsats.

(kolla bara missfostret 'jalou' http://www.sonyericsson.com/cws/file/1.659802.1253518906!translation/image/Jalou_Overview_main.jpg )

Bevaka tråden