Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fliken laddas om när man går in i Safari

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-07-24 14:19

Har hittat en lite irriterande grej, ibland när man öppnar safari så känner den för att ladda om hela sidan. Går det stänga av detta på nåt sätt? Tycker det är grymt störande.

Var nere i tyskland för några veckor sen och hade förberett ipaden med att öppna lite pdf:er i olika flikar med priser på alkolhaltiga drycker på olika ställen. Men när jag väl skulle kika på dom så laddade ipad:en om fliken och allt var förstört (har bara wifi-versionen) (och visst, jag skulle laddad hem pdf:erna, men ändå).

Nån som har en lösning på detta? Har inte sett något i inställningarna.

Det beror på att den laddar ur andra flikar för att spara minne.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-07-25 10:39

Man kan inte stänga av det på nåt sätt? Grymt irriterande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-25 10:59
Ursprungligen av dhanjel:

Man kan inte stänga av det på nåt sätt? Grymt irriterande.

Nope.

Eventuellt blir det bättre med iOS 4. Ni som har det på era 3GS, kommer Safari ihåg vilket skick sidan var på när ni byter tillbaka till Safari, säg efter 20 min?

Kanske kan man utnyttja screendump-funktionen, "fota av" det man vill ha offline?
Funkar säkert inte alla gånger, men ibland...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-07-25 12:00

Jag hoppas lite på att Atomic Web Browser sköter det bättre.
Blir nog att spendera 7kr på det och testa

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-07-25 12:01

Det konstiga är att flera tredjepartswebbläsare till iPad (iCab mm) klarar av konstycket att hålla en hel del flikar i minnet utan att ladda om. Så det kan inte bara vara ett rent minneshanteringsproblem, utan Apple har valt att designa Safari för iPad på det här sättet av någon anledning.

Detta är en av de absolut mest störande detaljerna med iPad och jag hoppas Apple arbetar på en lösning som inkluderas i iOS 4.0.

När minnet börjar ta slut får alla program, både tredjeparts och apples egna, ett meddelande om att göra sig av med onödigt minne.

Varje program kan vara mer eller mindre välvilligt. Så iCab kanske inte släpper ifrån sig sitt minne. Om de andra programmen släpper tillräckligt med minne kanske det räcker. Men när ett program fått ett par varningar utqm att frigöra tillräckligt med minne kommer det avslutas.

Problemet är att ipaden har för lite minne.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-07-25 15:17
Ursprungligen av marcushedenstrom:

När minnet börjar ta slut får alla program, både tredjeparts och apples egna, ett meddelande om att göra sig av med onödigt minne.

Varje program kan vara mer eller mindre välvilligt. Så iCab kanske inte släpper ifrån sig sitt minne. Om de andra programmen släpper tillräckligt med minne kanske det räcker. Men när ett program fått ett par varningar utqm att frigöra tillräckligt med minne kommer det avslutas.

Problemet är att ipaden har för lite minne.

Ja, och då får vi hoppas att Apple ändrar så att Safari fungerar som iCab framöver. Att ladda om hela sidan nâr man klickar back eller gå tillbaka till en flik är ju fullständigt idiotiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-25 22:02

Det är en bugg i iOS 3.2. Löst till viss del i iOS 3.2.1.
Mobile Browser Cache Limits: Android, iOS, and webOS Yahoo! User Interface Blog (YUIBlog)

1
Bevaka tråden