Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Letar efter spyware för mac

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-31 16:55

Jag letar efter ett spyware program eller liknande för att se vad som försiggår på min dator.

Jag har en MacBook Pro och en MacBook, jag vill kunna få ut historia, vad som skrivs, lösenord etc. Jag har en anställd som använder min dator och jag vill se så jag kan lite på honom.

Vi har nyss börjat på stora investor projekt och måste kunna lita stenhårt på alla inblandade.:tveksam:

Tusen tack!

Dô, du har nog valt fel plattform om du söker spywares.

Nu vet jag inte vad det är du försöker skydda, men det finns ju brandväggar både in (inbyggd) och ut (Little snitch) som stoppar viss trafik. Sen ska du givetvis se till att skydda ditt eget användarkonto med Filevault, och låt givetvis ingen du inte litar på använda ditt konto.

Skapa en icke-adminanvändare åt din anställda. I övrigt skulle jag personligen lita på att OS X är säkert nog för att en användare ska kunna komma åt fel grejer på enkelt sätt.

Om du misstänker att din anställde är turksisk hackare eller något kanske du bör se över din anställningsprocess.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-31 19:39

Jag tror faktiskt att du kan använda dig av Föräldrakontroll för detta ändamål. Kanske inte till varenda sak som du räknar upp, men till bra många. Utgår från att dina anställda har personliga konton på dom datorer som du räknar upp.

Jag känner en del betänkligheter mot det här öht.

Du säger du vill övervaka dina anställda.
Bästa i så fall vore väl att börja med att de skall ha en egen dator och inte sitta och gräva i din.
redan där bäddar du ju för problem.
Om ni nu börjat med "stora investorprojekt" så borde väl det finnas såpass stålar att du har råd med inventarier.

Sedan är det ju inte frågan om "lita på" och föräldrakontroll då (stänga ute från vissa websiter).
Du vill ju ha Keyloggers installerade i OS'et som inte syns eller märks och möjligheter att logga filer/program i bakgrunden.

Redan här avslöjar ju du att du inte litar på den här personen.

Hade jag vart anställd och upptäckt sånt här på min arbetsplatsdator hade jag ställt till ett jävla liv. Hoppas du är medveten om att om du avslöjas kan det t o m bli rättsliga påföljder.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-31 20:27

Ja ja ja men jobbar utomlands och det är annorlunda. Om en person vill hålla koll på sina "anställda". Eller som jobbar tillsammans med en är det inte så konstigt. Självklart finns det olika konton på datorerna men, men jag har redan installerat logKext och Aobo. Så tack för hjälpen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-31 22:15
Ursprungligen av Yreyre:

Ja ja ja men jobbar utomlands och det är annorlunda. Om en person vill hålla koll på sina "anställda". Eller som jobbar tillsammans med en är det inte så konstigt. Självklart finns det olika konton på datorerna men, men jag har redan installerat logKext och Aobo. Så tack för hjälpen.

Hur skulle det kännas om någon anställd tog reda på vad du skrivit och dina lösenord? De gör det förmodligen redan. Vad är det för fascistland du jobbar i?

Ursprungligen av ibish:

Hur skulle det kännas om någon anställd tog reda på vad du skrivit och dina lösenord? De gör det förmodligen redan. Vad är det för fascistland du jobbar i?

det vore ju en tanke.

Tänk om den som skall kollas läst TS första inlägg?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-07-31 20:40
Ursprungligen av Yreyre:

jag vill kunna få ut historia, vad som skrivs, lösenord etc.

Visst, det är din dator som du lånar ut till en anställd, men du vill kunna logga vad han skriver samt har för lösenord? Varför är det viktigt för dig att få reda på hans lösenord?
Tror ju han räknar kallt med att han kan lita på dig, att du inte ska avlyssna hans trafik och spara hans lösenord bara för att han lånar din dator.

1
Bevaka tråden