Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Fel behörigheter" försvinner inte trots reperation?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2010-08-01 15:52

Jag installerade om min Intel iMac 20" igår. Jag blåste den helt och fixade nya partitioner och gjorde en ren installation. Skivan var en bränd OSX 10.5 som jag lånat. (Den är en direkt kopia, img, av en orginal OSX 10.5 universal-disk, så det är inget hemmameck)

Nu har jag OSX 10.5.8 efter alla uppdateringar som programuppdateraren hittade.

Trots att jag kör "Reparera skivbehörigheter" flera gånger i rad så vägrar felen försvinna.
Hela tiden får jag detta:

"Reparerar behörigheter för ”Macintosh HD”
Läser behörighetsdatabasen.
Läsning av behörighetsdatabasen kan ta flera minuter.

Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/AirPort Base Station Agent.app/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrwxr-xr-x .
Fel behörigheter på ”Applications/Utilities/AirPort Utility.app/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-rw-r-- , de är lrwxr-xr-x .
Fel behörigheter på ”Applications/Utilities/AirPort Utility.app/Contents/Resources/lanArrow.png”, ska vara -rwxrwxr-x , de är -rw-rw-r-- .
Fel behörigheter på ”Applications/Utilities/AirPort Utility.app/Contents/Resources/lanCheck.png”, ska vara -rwxrwxr-x , de är -rw-rw-r-- .
Fel behörigheter på ”Applications/Utilities/AirPort Utility.app/Contents/Resources/lanDisabled.png”, ska vara -rwxrwxr-x , de är -rw-rw-r-- .
Fel behörigheter på ”Applications/Utilities/AirPort Utility.app/Contents/Resources/wanArrow.png”, ska vara -rwxrwxr-x , de är -rw-rw-r-- .
Fel behörigheter på ”Applications/Utilities/AirPort Utility.app/Contents/Resources/wanCheck.png”, ska vara -rwxrwxr-x , de är -rw-rw-r-- .
Fel behörigheter på ”Applications/Utilities/AirPort Utility.app/Contents/Resources/wanDisabled.png”, ska vara -rwxrwxr-x , de är -rw-rw-r-- .
Fel behörigheter på ”Applications/iTunes.app/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-rw-r-- , de är lrwxr-xr-x .
Fel behörigheter på ”Applications/iTunes.app/Contents/Frameworks/iPodUpdater.framework/Versions/A/CodeResources”, ska vara -rw-rw-r-- , de är lrwxr-xr-x .
Fel behörigheter på ”Applications/iTunes.app/Contents/Resources/iTunesHelper.app/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-rw-r-- , de är lrwxr-xr-x .
Fel behörigheter på ”System/Library/PrivateFrameworks/DeviceLink.framework/Versions/A/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrwxr-xr-x .
Fel behörigheter på ”System/Library/PrivateFrameworks/iTunesAccess.framework/Versions/A/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrwxr-xr-x .
Fel behörigheter på ”private/var/spool/cups/cache/rss”, ska vara drwxr-xr-x , de är drwxrwxr-x .

Behörighetsreparation slutförd"

Vad är det för fel? Varför försvinner inte felen? Varför säger den att reperationen är slutförd när felen kvarstår?

Vad ska jag göra?? Börjar bli jävligt trött på denna datorns dumheter nu.

Det är inget man behöver/bör bry sig om. Det är först om du har något faktiskt problem som det där kan vara intressant. Har du inga problem är det inget att bry sig över, att det står så där är fullt normalt.

Vad det betyder är att behörigheterna skiljer sig från vad de var i installationspaketet. Det i sig behöver inte innebära några problem, det kan rentav vara så det ska vara.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-01 16:23
Ursprungligen av Marcus K:

Det är inget man behöver/bör bry sig om. Det är först om du har något faktiskt problem som det där kan vara intressant. Har du inga problem är det inget att bry sig över, att det står så där är fullt normalt.

Vad det betyder är att behörigheterna skiljer sig från vad de var i installationspaketet. Det i sig behöver inte innebära några problem, det kan rentav vara så det ska vara.

ok. Då hoppas jag att det inte blir problem då.

I värsta fall kan "reparationen" i sig leda till problem eftersom det inte finns något som säger att behörigheterna ska vara på ett visst sätt. Oftast gör det dock ingen skillnad.

Five Mac maintenance myths | Computers | Editors' Notes | Macworld

Hänvisar til punkt #1, resten är även det matnyttig läsning...

1
Bevaka tråden