Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 och tjänsten "Bank-ID i mobilen"

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varning till alla som aktiverat tjänsten Bank-ID i mobilen (jag hade Swedbank) på sitt gamla SIM-kort. Jag fick min iPhone utan mikro-sim och åkte 10 mil för att hämta ut ett kort i Telias butik. Det kunde jag dock inte göra eftersom de inte kunde avbryta mitt gamla SIM i sin dator och aktivera ett nytt. De skyllde på att de inte kunde ge ut ett SIM till någon som hade Bank-ID i mobilen aktiverad. Jag gav mig då av till närmsta Swedbank-kontor och avaktiverade tjänsten. Några timmar senare kunde jag så äntligen få mitt mikro-sim i Telias butik. Så se till att ta bort tjänsten Bank-ID i mobilen, en tjänst som tydligen (ännu) inte fungerar på iPhone 4, om du vill få ditt mikro-sim så snabbt som möjligt.

Telia kan själva ta bort tjänsten genom sitt system, så man behöver inte åka till banken.

  • Medlem
  • 2010-08-04 22:22

Detta berättade Telia i förväg när alla frågade om microsim. Då sade de att de inte tillverkar microsim med BankID-stöd ännu. Jag planerar köpa vit iPhone och då klippa ner mitt nuvarande simborgarmärke och fortsätta använda BankID.

Telias kundtjänst (90200) ringde i sin tur till sin support för att ge mig svar. Supporten svarade då precis som personalen i Teliabutiken att tjänsten ENDAST kan ta bort genom den bank där du har tjänsten. Var har du erhållit din information Go Yoghurt?

Det är klart att bara banken som klämt in en tjänst på ett smartcard kan ta bort den. Hur skulle det annars se ut i välden? Tänk om t.ex. Konsum kunde ta bort VISA-tjänsten från ditt betalkort. :-D.

Bara företaget/myndigheten som utärdat en tjänst på ett kort - oavsett om det är ett smartcard i mobil, på ett plastkort eller vad fn som helst - kan röra den tjänsten.

  • Medlem
  • Sandviken, Sweden, Sweden
  • 2010-08-04 23:56
Ursprungligen av Zimmerman:

Det är klart att bara banken som klämt in en tjänst på ett smartcard kan ta bort den. Hur skulle det annars se ut i välden? Tänk om t.ex. Konsum kunde ta bort VISA-tjänsten från ditt betalkort. :-D.

Bara företaget/myndigheten som utärdat en tjänst på ett kort - oavsett om det är ett smartcard i mobil, på ett plastkort eller vad fn som helst - kan röra den tjänsten.

Jag var in på en telia butik och plockade ut ett microsim på mitt företagsabbonemang. Blev grymma problem innan dom kom på att jag hade bankid och fick då frågan om jag ville ta bort det för att kunna få ett microsim, svarade ja, och 2min senare gick jag därifrån med nytt microsim och bankid uppsagt.

Min sambo ringde nu ikväll till 90200 och sa upp sitt bankid för att det inte ska strula med nya simkort till iphone4'an hon beställt.

Jisses. Jag är chockad. Detta kunde jag verkligen aldrig tro. Det är surrealistiskt för mig - att ett annat företag kan ta bort en banks utfärdade ID från ett smartcard. Helt otroligt! Nå - bra att jag fick denna info - detta gör att jag inte längre är intresserad av Bank-ID på mitt SIM-kort. Svajigt system. Chockerande oseriöst. För mig är det - som sagt - lika absurt som att en affär (som har kortbetalning) skulle kunna ta bort tjänster (VISA t.ex.) från bankkortet. Eller ID-delen.

Ursprungligen av devit:

Jag var in på en telia butik och plockade ut ett microsim på mitt företagsabbonemang. Blev grymma problem innan dom kom på att jag hade bankid och fick då frågan om jag ville ta bort det för att kunna få ett microsim, svarade ja, och 2min senare gick jag därifrån med nytt microsim och bankid uppsagt.

Min sambo ringde nu ikväll till 90200 och sa upp sitt bankid för att det inte ska strula med nya simkort till iphone4'an hon beställt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-08-05 15:01
Ursprungligen av Zimmerman:

Det är klart att bara banken som klämt in en tjänst på ett smartcard kan ta bort den. Hur skulle det annars se ut i välden? Tänk om t.ex. Konsum kunde ta bort VISA-tjänsten från ditt betalkort. :-D..

Konsum kan inte ta bort VISA-tjänsten från ditt bankkort utfärdat av t.ex. Swedbank, de är ju tredje part. Däremot kan jag tänka mig att Konsum faktiskt kan ta bort en eventuell VISA-tjänst från ditt Konsum-kort lika mycket som Telia kan avaktivera ditt Bank-ID på ett Telia-SIM.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-08-04 23:24

Hm, jag köpte min kontant, och bad samtidigt om microsim, telianissen fixade detta och sen när jag kom hem la jag in microkortet i den nya iphonen, och allt funkade som innan, swedbanks app, inloggning och så.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-08-12 16:27
Ursprungligen av jobke:

Hm, jag köpte min kontant, och bad samtidigt om microsim, telianissen fixade detta och sen när jag kom hem la jag in microkortet i den nya iphonen, och allt funkade som innan, swedbanks app, inloggning och så.

Inte riktigt samma sak. Med Swedbanks App kan du logga in på ditt konto men du kan i stort sett bara se dina konton och flytta pengar dör emellan. Med bank-ID på sim så kan du betala räkningar och göra allt det du kan när du loggar in på ditt konto med säkerhetsdosan.

Jag hade också Bank Id på mitt simkort, när jag köpte iPhone 4 från England så klippte jag ner mitt Sim kort och tjänsten funkade ju då också såklart.
Men efter ett tag beställde jag ett Micro SIM på Telias sida behövde inte förklara eller göra ngt åt mitt Bank ID utan jag fick hem ett Micro Sim och så fort jag stoppade i det kortet så blev man också av med Bank ID.

Funderar dock nu på att beställa ett vanligt SIM igen och lägga till Bank ID för att sedan klippa ner kortet till Micro Sim återigen, tycker tjänsten var riktigt bra och vill inte vara utan den.

Går det inte att göra via hemsidan med enbart säkerthetsdosan? Det går då med Handelsbanken.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-08-13 06:53

Det gör det kanske men inte med Appen.

1
Bevaka tråden