Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3G - byggd för vänsterhänta?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-08-12 11:29

Hade en liten fundering här om dagen innan...
Klipp och klistrar från min blogg - detta kanske inte är nytt eller så är jag helt ute och cyklar

Citat:

I was thinking the other day when I was sitting with my iPhone 3G in my hand how it’s all made for left-handed persons..?

See, all the buttons are placed on the left hand side of the phone and when you turn the phone to landscape mode (to the left from standing) as the normal right-handed person would do, the volume buttons goes the wrong way… Increasing the volume you’ll have to press the left button instead of the right one… Right going the accurate way, meaning the squares are being added in that direction.

If you’re a lefty the volume buttons will be on top and you can access them with your index finger – even the home button will be on the left side so you can access it with your thumb.

So, the iPhone is for sure built for lefties

Nej, där kan jag nog inte hålla med... Den är nog byggd för att den ska fungera bra med både vänster- och högerhänta. Personligen tycker jag, som är högerhänt, att det är lättare att komma åt volymknapparna med höger pekfinger när man pratar i den än om man hållit den i vänster hand och med tummen. Dessutom om man vrider den till landskapsläge (som en vänsterhänt enligt din teori skulle göra) täcker man lättare över kameran.

Tror den fungerar ungefär lika bra för båda sortens människor.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-08-12 14:00

Även som högerhänt håller jag ofta telefonen i vänster hand. Det känns som det kvittar vilken hand jag använder.

Jag håller med vänster eftersom jag är högerhänt och då använder högern för att operera med. Dom få gånger jag pratar i denna handdator så håller jag den i höger hand så klart. Men det är väl 0,1% av den tid som jag använder en Iphone.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-12 21:44
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag håller med vänster eftersom jag är högerhänt och då använder högern för att operera med. Dom få gånger jag pratar i denna handdator så håller jag den i höger hand så klart. Men det är väl 0,1% av den tid som jag använder en Iphone.

Jag är högerhänt och håller naturligtvis telefonen i vänster hand när jag pratar eftersom
jag då har höger hand fri om jag behöver anteckna något.

Ursprungligen av stevie:

Jag är högerhänt och håller naturligtvis telefonen i vänster hand när jag pratar eftersom
jag då har höger hand fri om jag behöver anteckna något.

Precis, samma här..

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-08-12 23:03

Nu var väl kanske inte detta primärt tänkt på vilken hand man håller telefonen i då man pratar i den för det är väldigt ointressant. Men det som jag tänkte på är när man gör annat än att prata med den, dvs allt från att skicka sms till att spela spel och lyssna på musik.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-13 17:29

Om man är högerhänt eller vänsterhänt är väl ointressant i vilket fall som helst eftersom "problemet" uppstår när man roterar telefonen till porträttläge till vänster från stående, om man däremot roterar den från stående till höger så hamnar volymkontrollerna rätt...

Dessutom är ju detta ett "problem" som alla roterbara apparater med separata knappar för volym delar, alltså inget specifikt för just iPhone...

Känns som ytterligare ett mycket angeläget i-lands-problem som behöver diskuteras tills vi kommer fram till den ultimata lösningen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-13 18:23

På vilket sätt skulle det utgöra ett problem när du roterar luren? Alltså oavsett vilket håll du roterar den åt...?

Förstår inte heller varför det skulle vara ett problem..
Det är ju bara använda de fingrar som kommer åt kontrollerna.

1
Bevaka tråden