Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Närvaroapp?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • International user
  • 2010-08-17 18:05

Har ett problem som jag skulle vilja hitta en enkel lösning på.

Om någon har några bra förslag på antingen en app eller en webbbaserad lösning så tas dessa emot tacksamt!

Problemet:

Jag är fotbollstränare för ett knattelag och i slutet av varje säsong så skall vi lämna in närvarorapporter, vi är tre tränare sammanlagt och vi är lite "slarviga" med att göra detta.

Det jag skulle vilja göra är att ha en lista där alla namn på barnen i laget finns med, varje träning/match etc så startar man en ny "session" och så bockar man enkelt för alla som är närvarande men en liten kryss-ruta eller dylikt. Det räcker med ett val: "Närvarande"

Sedan i slutet på säsongen så spottas informationen ut i en exel-fil eller något tabb-baserat dokument som man kan enkelt redigera.

önskvärt skulle vara om informationen låg lagrad på nätet, eller i "molnet" så att vi alla tre enkelt kan göra uppdatering från våra iPhones direkt under träning/match.

Förslag eller ideér?

  • Medlem
  • 2010-08-17 18:32

Lätt OT, men tänk på PUL, bara.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-08-17 22:48
Ursprungligen av Baron:

Lätt OT, men tänk på PUL, bara.

Absolut, det är bara för internt bruk. Kommer inte att publiceras offentligt.

  • Medlem
  • 2010-08-17 22:59
Ursprungligen av Mattias L:

Absolut, det är bara för internt bruk. Kommer inte att publiceras offentligt.

Det spelar ingen roll hur uppgifterna används, tror jag.
Alltompul.se

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-08-18 00:33
Ursprungligen av Baron:

Det spelar ingen roll hur uppgifterna används, tror jag.
Alltompul.se

Ah. Skall kolla noga på det. Tack.

Jag använder Attendance i mitt jobb. Funkar bra, och det kommer gott om uppdateringar och buggfixar. Något stöd för molntjänster har jag dock inte sett.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-08-17 22:51
Ursprungligen av Björn Malmehed:

Jag använder Attendance i mitt jobb. Funkar bra, och det kommer gott om uppdateringar och buggfixar. Något stöd för molntjänster har jag dock inte sett.

Tack. Kollade på Attendance, men jag fattar inte om man kan synca "resultatet" mellan fler iPhones och se resultaten direkt.

Enklast är förmodligen att köpa appen och testa, den var ju inte så blodigt dyr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-17 20:15

bus enkelt - Bento på Macen hemma - samt en klient på iPhone. Fyll i synca och klart....

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-08-17 22:49
Ursprungligen av sways:

bus enkelt - Bento på Macen hemma - samt en klient på iPhone. Fyll i synca och klart....

Skall kolla på Bento. Är dock rädd för att det är för svårt för mig. Men tack för tipset"

Jag skulle välja en dropboxlösning. En fil som jag uppdaterar och som är åtkomlig via dropbox.

Och PUL skulle jag strunta i på samma sätt som vissa struntar i av slå av telefonerna under takeoff och landning (tråden om flightmode;))

  • Medlem
  • 2010-08-18 16:13
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag skulle välja en dropboxlösning. En fil som jag uppdaterar och som är åtkomlig via dropbox.

Och PUL skulle jag strunta i på samma sätt som vissa struntar i av slå av telefonerna under takeoff och landning (tråden om flightmode;))

Men DropBox löser väl inte den här typen av problem? Du kan väl inte uppdatera en fil i iPhonen och sedan lägga upp den i DropBox?

För man ville väl uppdatera närvarolistan i iPhonen?

Ursprungligen av arc:

Men DropBox löser väl inte den här typen av problem? Du kan väl inte uppdatera en fil i iPhonen och sedan lägga upp den i DropBox?

För man ville väl uppdatera närvarolistan i iPhonen?

Jodå. Det finns ett antal appar som tillåter uppdatering av filer på Dropbox. Det är det som jag gillar med Dropbox, det blir bara en lagringsplats.

Elements, smidig men kanske lite dyr, suveränt enkelt att editera textfiler på ditt Dropboxkonto
Elements - Dropbox Powered Text Editor for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store

Droptext, betydligt billigare men lite mer omständig
Droptext (A text editor for Dropbox) for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store

Documents to go, ännu dyrare men mer komplett med Excelhantering
Documents To Go® - Office Suite for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store

Nu ska jag erkänna att jag har ingen färdig lösning för det aktuella problemet men hade jag det behovet så skulle jag titta på ett sådant här alternativ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-18 19:02

Mattias,

Kolla in:

AttendanceIQ

Kan vara något kanske…!?

- Torkel

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-08-18 23:22
Ursprungligen av Torkel:

Mattias,

Kolla in:

AttendanceIQ

Kan vara något kanske…!?

- Torkel

Tack, den verkar ju vara gjord precis så som jag vill. Det enda jag inte hittar info om är om man kan exportera datan vidare från appen.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-08-19 09:50

Ett konto på laget.se - Gratis hemsida till idrottslag kan kanske vara en idé. Då får ni dessutom en webbsida där ni kan lägga upp annan information också. Där finns bland annat en funktion som är konstruerad för att möta redovisning för aktivitetsstöd.

  • Medlem
  • 2010-08-18 08:13

Jag hade nog också struntat i PUL. Men det är ju i alla fall bra att känna till vad man struntar i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-19 09:58

…eller kanske den här:

iPhone web app using php

Kontakta utvecklaren för mer info…

- Torkel

1
Bevaka tråden