Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför blir min systemdisk på 50 gb full?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-08-19 00:04

Jag sparar ingenting där, och har nyss använt ett program som hette "whatsize" som hjälpte mig frigöra lite minne. Det sjuka är att Iunes sparar musiken på systempartitionen när vi synkar/lägger in mer musik, bilder och film..

Varför gör Itunes så för? Och vart fasiken har utrymmet tagit vägen? Jah har rensat det som rensat går.. Men det är fortfarande tjall.

Tar tacksamt emot hjälp.

Det är en macbook 2.2 ghz gb ram, sen 2008 med snowleopard som systemprogram,,

Har du ställt in iTunes så att programmet vet vilken sökväg du önskar? Har du valt att kryssa i eller ur kopiering till biblioteket?

För övrigt är systemet med systemdisk inget vidare på en mac. Kör allt på samma partition i stället. Det minskar risken för problem och gör att du slipper tänka på var saker hamnar.

Ett tricks för att få lite ledigt är att ta bort Garageband samt dess loopar (åtskilliga GB).

Det finns också olika "cleaners" som tar bort onödiga språk, X11, skrivardrivrutiner man inte använder osv.

I övrigt är systemet med att ha en systempartition lite gammalmodigt tänk.
Jag har svårt komma på en anledning till att man MÅSTE ha det på det sättet.

Det är inte svårt fixa så iTunes använder ett bibliotek. Enklaste är väl att med iTunes avstängt flytta hela bibliotek dit du vill ha det och sedan håller du ner ALT när du drar igång iTunes, den kommer då fråga dig efter vilket bibliotek du vill använda, välj det nyflyttade.

Behåll det gamla på sin plats tills du ser att allt funkar.

Kolla också upp Björns råd, kopieras eller flyttas musiken? om kopiera, har du då kvar överflödiga mappar? Tänk och kolla.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-08-19 13:41

Stort jättetack för svaren.

Nån av er som vet hur jag "mergar" partitionerna nu? Jag har bara en 250 gb hårddisk i förvisso. Men vill gärna ha kvar allt där.

Garageband är bortplockat tror jag, men några gb handlade det inte om med "whatsize" det var snarare 100 mb eller nåt..

får kolla igen

Sitter på iphonen i skolan nu.
Du har ngn mapp typ Systemmapp/ApplicationSupport/Apple/Garageband/Loopar
Där ligger ett antal GB i loopar.

1
Bevaka tråden