Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpte iPhone på Blocket - fick en Hiphone

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-08-19 18:27

måste berätta detta.

en kompis till mig vill också ha en iphone 4 32gb,men har är snål och vill inte lägga ca 7000kr,så nu har han letat som en idiot på blocket,och i måndags fann han vad han sökte...

en iphone 4 32gb,ny i kartong för 5500kr,mailade killen och fick bra mailkontakt med honom,satte in pengar på hans konto.

ett par dagar senare kommer äntligen avin från posten-iväg som en idiot för att hämta paketet,kommer hem-sliter upp paketet vad ligger där??

jo en hiphone!,det är den usla kina kopian på iphone.
behöver väl inte berätta att han får inte tag på killen,och har nu gjort en polis anmälan.
hur dum får man vara?:mad:

Ovanstående inlägg har brutits ut från en annan tråd. Försök hålla er till ämnet i trådarna!

/Mod

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-19 20:59

Kan bara säga, ägd.

Rätt åt personen.
Hur dum får man vara. Varför har han gjort en polisanmälan? Hur såg annonsen ut?

Ursprungligen av keptang:

Varför har han gjort en polisanmälan?

Är det inte ganska självklart?

För att det är bedrägeri att annonsera om en vara och skicka en annan vara.

Jag försvarar alltså inte köparens dumhet. Han är bra korkad och naiv om han verkligen trodde att det var en iPhone 4 32 GB för 5500 kr.

Men trots att han borde räknat ut det från början, så handlar det ändå om bedrägeri, och det är helt rätt att polisanmäla.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Är det inte ganska självklart?

För att det är bedrägeri att annonsera om en vara och skicka en annan vara.

Jag försvarar alltså inte köparens dumhet. Han är bra korkad och naiv om han verkligen trodde att det var en iPhone 4 32 GB för 5500 kr.

Men trots att han borde räknat ut det från början, så handlar det ändå om bedrägeri, och det är helt rätt att polisanmäla.

Jaså, det beror väl helt och hållet på hur annonsen såg ut?

Ursprungligen av keptang:

Jaså, det beror väl helt och hållet på hur annonsen såg ut?

Jo, men vi får väl tro på trådskaparen att det annonserades som en iPhone 4.

Om det fanns bilder där man kan se att det står Hiphone, så är det helt klart en annan femma.

Men så länge vi inte vet detta så tycker jag att vi får förutsätta att det annonserades som en iPhone 4.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-21 01:39
Ursprungligen av keptang:

Rätt åt personen. Hur dum får man vara.

Tycker du ska lugna ner dig, för det första har du ingen aning om hur hela historien är och för det andra är kanske inte resten av Sveriges befolkning lika pålästa vad gäller iPhone 4 som många i denna tråd/forum.

Kan likaväl varit en ung pojke som hört talas om nya iPhone 4 och önskat sig det i present, föräldrarna som inte är så teknikintresserade hjälper till att finansiera det sonen hittat på nätet och vips har du ett perfekt recept för enkla måltavlor.

Tycker inte man ska döma ut andra så snabbt då man ens inte känner till bakgrunden och definitivt inte kalla dem dumma..

Väldigt OT men bevisligen behöver vissa lära sig lite om empati.

Ursprungligen av iPilot:

Tycker du ska lugna ner dig, för det första har du ingen aning om hur hela historien är och för det andra är kanske inte resten av Sveriges befolkning lika pålästa vad gäller iPhone 4 som många i denna tråd/forum.

Kan likaväl varit en ung pojke som hört talas om nya iPhone 4 och önskat sig det i present, föräldrarna som inte är så teknikintresserade hjälper till att finansiera det sonen hittat på nätet och vips har du ett perfekt recept för enkla måltavlor.

Tycker inte man ska döma ut andra så snabbt då man ens inte känner till bakgrunden och definitivt inte kalla dem dumma..

Väldigt OT men bevisligen behöver vissa lära sig lite om empati.

Instämmer helt. Dessutom är 5500 kr fortfarande en hel del pengar. Gränsen för idiotförklaring borde väl ligga närmare 55 kr kan man tycka...

Dumt, visst, men skratt åt det vill jag inte.

Alldeles för mkt pengar inblandat för det.

Det finns en mängd människor som jag liksom inte vet vad man skall göra med, de blev väl bittra luriga pundare för att de blev för lite kramade som små. Vad skall man göra med dem?

Folk som bara skall luras, jävlas och ställa till elände för andra.

Ibland känner jag att man skulle vilja ha en "Transmogrifier", sikta på dem och ZAP! Så vill de bara gå i kloster resten av livet eller hjälpa barn i indien - på plats, eller arbeta, betala skatt och försöka bli vanliga människor.

Ursprungligen av Goflorp:

Ibland känner jag att man skulle vilja ha en "Transmogrifier", sikta på dem och ZAP! Så vill de bara gå i kloster resten av livet eller hjälpa barn i indien - på plats, eller arbeta, betala skatt och försöka bli vanliga människor.

Det vore nåt det!

I doubt it, men det vore ju kul att få se annonsen. Eftersom personen betalade dessa pengar så antar jag att det stog HiPhone, eller nåt liknande i annonsen.

edit:

Tittar man på Blocket i ungefär 10 sek, som jag gjorde nu så ser man att iPhone 4 kostar skjortan och lite till, 7500-12000 ungefär. Om man med detta som grund tror att man får en 32GB för 5500, ja, då får man skylla sig själv.

Även om det är svinigt gjort av säljaren.

Ursprungligen av keptang:

I doubt it, men det vore ju kul att få se annonsen. Eftersom personen betalade dessa pengar så antar jag att det stog HiPhone, eller nåt liknande i annonsen.

edit:

Tittar man på Blocket i ungefär 10 sek, som jag gjorde nu så ser man att iPhone 4 kostar skjortan och lite till, 7500-12000 ungefär. Om man med detta som grund tror att man får en 32GB för 5500, ja, då får man skylla sig själv.

Även om det är svinigt gjort av säljaren.

Även om man får skylla sig själv en aning så är det rätt uppenbart varför du ska göra en polisanmälan om du råkar ut för detta.

jag har lite svårt att förstå att du ifrågasatte polisanmälan

Ursprungligen av BlackSmp:

Även om man får skylla sig själv en aning så är det rätt uppenbart varför du ska göra en polisanmälan om du råkar ut för detta.

jag har lite svårt att förstå att du ifrågasatte polisanmälan

Till och med om annonsen ser ut såhär?
HiPhone Generation 4 WIFI svenska 10 Stycken | Göteborg | Blocket

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-20 10:12
Ursprungligen av keptang:

Oavsett vad är det väl ganska sannolikt att det är både design- och varumärkesintrång va? Kanske läge att kontakta apple istället.

Ursprungligen av keptang:

När jag läser en sån här annons så vill jag prygla fanskapet för att han misshandlar språket snarare än att han försöker kränga elektronikskrot till överpris till mindre vetande och lättlurade.

Ursprungligen av pmarriott:

När jag läser en sån här annons så vill jag prygla fanskapet för att han misshandlar språket snarare än att han försöker kränga elektronikskrot till överpris till mindre vetande och lättlurade.

Jag vet inte jag.
Om man läser annonsen så står det ganska tydligt att den ska skickas från Kina, det är bilder på fram och baksidan, ingenstans står att det är något annat än en HiPhone, det är stav- och syftningsfel in absurdum, det är ett utländskt telefonnummer angett.

När man köper en vara så måste man läsa vad det är man köper. Men det är så typiskt (det här är inte riktat direkt till dig) men svensken idag vill alltid skylla på någon annan att städa upp den skit man satt sig i.

I det här fallet så är det solklart att köparen (om h*n nu verkligen får telefonen levererad) får exakt vad h*n betalar för.

Om TS annons var utformad som en äkta iPhone 4 och det kommer sån här skit på posten ja då är det ett bedrägeri och ska anmälas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-21 09:42
Ursprungligen av pmarriott:

När jag läser en sån här annons så vill jag prygla fanskapet för att han misshandlar språket snarare än att han försöker kränga elektronikskrot till överpris till mindre vetande och lättlurade.

Jag tycker snarare att Blocket ska ta bort annonsen, och lägga en polisanmälan, då det är uppenbart att han försöker sälja skit till rejält överpris. Sen vet jag inte hur lagligt det egentligen är när det ser ut som en exakt kopia på en riktigt populär produkt (på bilden iaf). Borde väl finnas någon paragraf någonstans om att det här är bedrägligt beteende.

Förmodligen har Blocket ryggen fri, men de behöver ju inte vara så ryggradslösa och tillåta skit när de vet att det är skit!

edit: Så, nu har jag skickat en anmälan till Blocket. Vore bra om fler skrev arga anmälan så att Blocket får fingret ur baken och inte tillåter folk som uppenbart är ute efter att fiska idioter. Bilder föreställer ju trots allt en äkta iPhone 4 som manipulerats gällande texten på telefonens baksida.

Ursprungligen av ibish:

Bilder föreställer ju trots allt en äkta iPhone 4 som manipulerats gällande texten på telefonens baksida.

Det har du rätt i. Texten på telefonens baksida är ditlagd i efterhand så då ÄR det ett bedrägeri trots allt eftersom du inte kommer att få det som är på bilden.

Ursprungligen av keptang:

Ok, om det där var annonsen så...

Men den annonsen är iofs införd efter det datum som killen ska ha köpt sin så det är inget bevis på att annonsen som han läste såg ut så där

Nu har jag i och för sig blivit en bitter cyniker på senare år. Men i min värld är det helt obegripligt att någon, vem som helst, kan sätta in pengar på en okänd persons konto och sedan hoppas på personens goda vilja att skicka produkten.

Ursprungligen av iTiger:

Nu har jag i och för sig blivit en bitter cyniker på senare år. Men i min värld är det helt obegripligt att någon, vem som helst, kan sätta in pengar på en okänd persons konto och sedan hoppas på personens goda vilja att skicka produkten.

Japp. Den som betalar något i förskott till okända privatpersoner över internet bör kallt räkna med att han köpt en lott, inte en produkt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-08-30 16:40
Ursprungligen av iTiger:

Nu har jag i och för sig blivit en bitter cyniker på senare år. Men i min värld är det helt obegripligt att någon, vem som helst, kan sätta in pengar på en okänd persons konto och sedan hoppas på personens goda vilja att skicka produkten.

Jag har gjort det uppskattningsvis 200 ggr och aldrig blivit blåst. De flesta köpen har dock varit via Tradera, där varje säljer och köpare är registrerade med namn och adress.

Absolut, man ska kontakta Apple om det om något, det jag ifrågasatte var att polisanmäla, för vad.

Precis, OM annonsen såg ut så från början har köparen fått precis vad man betalade för.

Ursprungligen av theplague:

fått precis vad man betalade för.

om man tolkar det ordagrant är det tveksamt, en 'hiphone' och liknande kopior kostar väl runt $100 i de fall säljaren inte fiskar efter slarviga läsare.
vår hiphone-köpare har väl i så fall snarare fått mycket mindre än vad man betalade för, även om man fått precis vad man beställt och betalat mindre än för en iphone.

det skulle vara intressant att veta om denna typ av annonsering, som mer eller mindre bygger på en förhoppning om ett typografisk missförstånd, kan räknas som bedrägligt...?
(att tillverkaren av hiphonen förmodligen gör sig skyldig till överträdelse av någotslags mönsterskydd och eventuellt får sota för det hjälper ju inte de lurade konsumenterna alls.)

Senast redigerat 2010-08-20 14:02
  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-20 11:38

Det är svårt att säga någon för vi vet inte hur annonsen såg ut. Men om köparen tror att säljaren skrev fel kan inte räknas som bedrägeri.

Såg en typ som sålde sin iPhone 4 G B på eBay. Den fick han såld för över 400€. Om man läser snabbt så tror man att det är senaste iPhonen. Men det är den första iPhone med 4GB minne. Är det bedrägeri eller normal missvisande reklam?

//Rob

Jo, killen här försöker ju inte lura någon, mer än att han tar ett ganska rejält överpris. I annonsen rabblas ju bara en massa tekniska specifikationer.
Men, det står ingenstans att man får en oanvändbar klump elektronikskrot som till det yttre påminner om en iPhone 4.
Och i det här med att den skickas från Kina så skiljer det ju inte här luren från en riktig iPhone 4. Min skickades från fabrik i Kina till min Borderlinx-adress i England.

Ursprungligen av pmarriott:

Jo, killen här försöker ju inte lura någon, mer än att han tar ett ganska rejält överpris. I annonsen rabblas ju bara en massa tekniska specifikationer.
Men, det står ingenstans att man får en oanvändbar klump elektronikskrot som till det yttre påminner om en iPhone 4.

Nej men kunden har ju ett snavar med att ta reda på vad en HiPhone är för något och idag med Google och allt så är det ju bara att ta reda på vad det är. Kan man söka annonser på BLocket så kan man ju använda en sökmotor med antar jag.

Ursprungligen av pmarriott:

Och i det här med att den skickas från Kina så skiljer det ju inte här luren från en riktig iPhone 4. Min skickades från fabrik i Kina till min Borderlinx-adress i England.

Men jag tvivlar på att du köpte din iPhone4 från en kines på Blocket som skickade den till dig via Borderlinx. Har jag rätt?

Ursprungligen av gabbeman:

Men jag tvivlar på att du köpte din iPhone4 från en kines på Blocket som skickade den till dig via Borderlinx. Har jag rätt?

Nja, jag lade ju ordern på Apple Store i England. Jag kan ju inte leda i bevisning att den aldrig hanterades manuellt av en person av kinesiskt ursprung, samt att denna hypotetiska person aldrig annonserat på blocket. Men du har så klart rätt. Jag pekade bara på att taget ur sitt sammanhang är det inget suspekt i att varan skickas från Kina.

Bevaka tråden