Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny dator, ny iPhone, ett projekt att lösa.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Hoppas jag har valt rätt del av forumet. Jag har många frågor, angående olika saker. Därför valde jag att lägga just denna tråd i "Allt om Mac".

Nu till mitt projekt:

Jag sitter just nu med en ny Macbook Pro, hdd från gammal Macbook Svart-07 i ett externt case (WD Portable HDD) och en ny iphone(gamla iPhonen stulen).

Ska försöka att lägga upp detta på bästa sätt. Jag vill helt enkelt få tillbaka så mycket data/information som möjligt från min gamla Mac.
Jag har lyckats starta min gamla hdd i nya datorn (som extern hdd om jag förstått det rätt).
Det jag inte lyckats komma åt är gamla kontakter från min förra iphone, kan jag föra över dessa till min nya mac på något vis(eftersom iPhonen är ny så gör det inget ifall jag måste fabrikåterställa den)? Sedan vill jag komma åt självaste skrivbordet på den gamla hddn, där finns otroligt viktiga filer och tonvis med musik som jag vill åt.

Vill även komma åt bilder tagna med min förra iPhone, och gamla bilder som ska ligga inpackade i iPhoto på något vis.
Jag har även inhandlat en hel del program/spel med min förra iPhone. Kan jag enbart få tillbaka dessa genom att ladda ner precis alla var försig?! Går det inte att importera alla på samma gång till sin nya iPhone.

Jag har nu lärt mig flera läxor och har därför införskaffat, AppleCare, MobileMe och en extern hdd som jag kör Time Machine. Man lär sig av sina misstag!

Tackar och bockar för alla nödvändiga svar

Med vänliga hälsningar

Erik

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-29 22:44
Ursprungligen av wenkan:

Hej!

Hoppas jag har valt rätt del av forumet. Jag har många frågor, angående olika saker. Därför valde jag att lägga just denna tråd i "Allt om Mac".

Nu till mitt projekt:

Jag sitter just nu med en ny Macbook Pro, hdd från gammal Macbook Svart-07 i ett externt case (WD Portable HDD) och en ny iphone(gamla iPhonen stulen).

Ska försöka att lägga upp detta på bästa sätt. Jag vill helt enkelt få tillbaka så mycket data/information som möjligt från min gamla Mac.
Jag har lyckats starta min gamla hdd i nya datorn (som extern hdd om jag förstått det rätt).
Det jag inte lyckats komma åt är gamla kontakter från min förra iphone, kan jag föra över dessa till min nya mac på något vis(eftersom iPhonen är ny så gör det inget ifall jag måste fabrikåterställa den)? Sedan vill jag komma åt självaste skrivbordet på den gamla hddn, där finns otroligt viktiga filer och tonvis med musik som jag vill åt.

Vill även komma åt bilder tagna med min förra iPhone, och gamla bilder som ska ligga inpackade i iPhoto på något vis.
Jag har även inhandlat en hel del program/spel med min förra iPhone. Kan jag enbart få tillbaka dessa genom att ladda ner precis alla var försig?! Går det inte att importera alla på samma gång till sin nya iPhone.

Jag har nu lärt mig flera läxor och har därför införskaffat, AppleCare, MobileMe och en extern hdd som jag kör Time Machine. Man lär sig av sina misstag!

Tackar och bockar för alla nödvändiga svar

Med vänliga hälsningar

Erik

Gå till Systeminställningar och välj Startskiva (din gamla i det externa caset). Starta om.

Ursprungligen av kenjon:

Gå till Systeminställningar och välj Startskiva (din gamla i det externa caset). Starta om.

Hej Kenjon!

Tackar för snabbt svar. Jag testade ditt tips men jag kom tyvärr ingen vart. Allt stannade vid det gråa äpplet vid uppstart. Kändes som att Macen vägrade läsa från den externa hdd'n. Vet du möjligtvis vad som kan vara problemet? Eller finns det någon annan utväg när det gäller att boota från den gamla hdd'n?

MVH

Erik

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-29 23:44
Ursprungligen av wenkan:

Hej Kenjon!

Tackar för snabbt svar. Jag testade ditt tips men jag kom tyvärr ingen vart. Allt stannade vid det gråa äpplet vid uppstart. Kändes som att Macen vägrade läsa från den externa hdd'n. Vet du möjligtvis vad som kan vara problemet? Eller finns det någon annan utväg när det gäller att boota från den gamla hdd'n?

MVH

Erik

Är båda maskinerna Intel? Jag har dålig koll på sådant...
Har du samma användarID på båda hårddiskarna?
Eftersom du kan se den gamla hårddisken, vad händer om du försöker kopiera din usermapp från den till den nya? Lägg den bara på skrivbordet....

Ursprungligen av kenjon:

Är båda maskinerna Intel? Jag har dålig koll på sådant...
Har du samma användarID på båda hårddiskarna?
Eftersom du kan se den gamla hårddisken, vad händer om du försöker kopiera din usermapp från den till den nya? Lägg den bara på skrivbordet....

Yes, båda är Intel. Nej, det är inte samma användarID på båda diskarna. Dock använder jag mig av samma Appleacc på båda, men det kanske inte spelar någon roll.. Nu när du säger det, har för mig att jag läst att man måste ha samma ID på båda datorerna för att det ska funka? Eller var det tvärt om?
Det gick utmärkt att kopiera usermappen från den gamla, dock avbröt jag den.
Känner du att du kanske vet en lösning nu =)?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-30 07:10

Varför avbröt du kopieringen? Var det inte det du ville, komma åt allt innehåll du hade där, musik och skrivbordet? Ligger i din gamla usermapp, under Users:användarnamn:Desktop.

Det finns massor av trådar om såna här saker, dvs att föra över program och dokument och inställningar från gammal till ny dator, och från gammal till ny iPhone.

Se här t.ex:
till ny dator site:99.se
till ny iphone site:99.se

Läs där, så hittar du nog svar på dina frågor. Och så slipper alla komma med samma tips om och om igen.

Om du mot förmodan inte skulle hitta bra svar i någon av de befintliga trådarna, så får du återkomma till mig via PM, så kan jag öppna den här tråden igen - för tills vidare stänger jag den med hänvisning till ovanstående länkar.

/Mod

1
Bevaka tråden