Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2017-09-17 20:36
Ursprungligen av reboot81:

...för att så få appar har stöd för större text. Inte ens kameran stödjer större text!

... och då kan jag passa på att klaga på att Wikipedias text blev mindre i Safari i nya IOS 11.

Ursprungligen av reboot81:

...för att så få appar har stöd för större text. Inte ens kameran stödjer större text!

Jag har inte kollat så mycket på telefoner och större text och andra handikapphjälpmedel men jag vet att man kan installera många liknande appar i en Android telefon och Android surfplatta. En av de första apparna jag installerade i min nya Android surfplatta var BigFont.
/Maria

Novis fråga: det är inget man kan justera i Accessibility? Eller det kanske inte slår igenom på det sättet? Känns väldigt B om det inte går att justera

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-19 23:51

…för att det finns fler laddningsstandarder än nånsin. Lightning, microUSB, USB-C. Och sen har vi USB Power Delivery som kommer i två varianter…
Tack och lov är det bättre på den trådlösa fronten, där har vi bara(?) Qi. Det här med publik laddning, ja det finns i Sverige. På 4 platser.

  • Medlem
  • 2017-09-29 12:26

Jag är förvånad över det men jag är besviken och sur över både IOS 11 och Mac OS 10.13 High Sierra. Tänker inte debattera buggar här, men jag återgår till IOS 10 och stannar kvar på Sierra ett bra tag.

Ursprungligen av klarabara:

Novis fråga: det är inget man kan justera i Accessibility? Eller det kanske inte slår igenom på det sättet? Känns väldigt B om det inte går att justera

Nej det verkar inte så...Man kan använda ipads inbyggda zoom och där kan man zooma både i helskärmsläge och som en liten förstoringsruta... Man ska akta sej för att komma vissa inställningar när det gäller helskärmsläge... Jag har hållt på ganska länge idag med att få tillbaka "normal" förstoring... Allt blev jättestort Jag får nog nöja mej med den lilla förstoringsrutan. Man kan ju ändra förstoring med den och hur stor den ska vara. En på Apples support visade mej att man kan klicka med 3 eller 5 fingrar så blir det större men inte så mycket större... Jag har iallafall hittat en app som heter Big... Där kan man skriva med stor text... Jag har också en app som heter Mail och med den kan man få större text än med appen gmail. Det mesta som jag har hittat som heter magnify och liknande funkar bara som förstoringsglas... Jag har en app som heter low vision och där kan man skriva med större text.
/Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Nej det verkar inte så...Man kan använda ipads inbyggda zoom och där kan man zooma både i helskärmsläge och som en liten förstoringsruta... Man ska akta sej för att komma vissa inställningar när det gäller helskärmsläge... Jag har hållt på ganska länge idag med att få tillbaka "normal" förstoring... Allt blev jättestort Jag får nog nöja mej med den lilla förstoringsrutan. Man kan ju ändra förstoring med den och hur stor den ska vara. En på Apples support visade mej att man kan klicka med 3 eller 5 fingrar så blir det större men inte så mycket större... Jag har iallafall hittat en app som heter Big... Där kan man skriva med stor text... Jag har också en app som heter Mail och med den kan man få större text än med appen gmail. Det mesta som jag har hittat som heter magnify och liknande funkar bara som förstoringsglas... Jag har en app som heter low vision och där kan man skriva med större text.
/Maria

Tack för ditt utförliga svar, det låter väldigt bökigt..

Jag måste få uttrycka hur sur jag blivit på ios och söket. Det kan inte bara vara jag som söker efter en app väl? Det historiska lågvattenmärket var när jag igår sökte på Appstore och det närmaste jag kom var Appstore på Twitter!! Fick inte ens upp Appstore-appen på förslag!!

I grunden tror jag felet är att man nu måste slå på både att kunna (!!) söka på appen och INUTI appen. Det vill säga söka fram Dropbox innebär att jag också får fram alla filerna. Det kan bara inte vara så alla vill ha det, väl? Men vill man inte söka i appen så kan man inte heller söka efter appen...

Jag gömmer och glömmer de där apparna jag använder en gång i kvartalet men gärna har kvar för man kan alltid söka på dem. Att vi inte har en lista på alla installerade appar är för mig helt obegripligt, det här flippandet fram o tillbaka mellan sidor är så ios4 och känns bara stökigt när man vill hoppa mellan olika snabbt. Android är smidigare på den punkten och jag har börjat överväga att byta.

Finns det en lösning för mig? En quicklauncher som är större än 5 siri-förslag? Hjälp!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-07 10:37
Ursprungligen av klarabara:

Jag måste få uttrycka hur sur jag blivit på ios och söket. Det kan inte bara vara jag som söker efter en app väl? Det historiska lågvattenmärket var när jag igår sökte på Appstore och det närmaste jag kom var Appstore på Twitter!! Fick inte ens upp Appstore-appen på förslag!!

I grunden tror jag felet är att man nu måste slå på både att kunna (!!) söka på appen och INUTI appen. Det vill säga söka fram Dropbox innebär att jag också får fram alla filerna. Det kan bara inte vara så alla vill ha det, väl? Men vill man inte söka i appen så kan man inte heller söka efter appen...

Jag gömmer och glömmer de där apparna jag använder en gång i kvartalet men gärna har kvar för man kan alltid söka på dem. Att vi inte har en lista på alla installerade appar är för mig helt obegripligt, det här flippandet fram o tillbaka mellan sidor är så ios4 och känns bara stökigt när man vill hoppa mellan olika snabbt. Android är smidigare på den punkten och jag har börjat överväga att byta.

Finns det en lösning för mig? En quicklauncher som är större än 5 siri-förslag? Hjälp!

Har du följt diskussionen om Spotligth/Siri-sök här som Fredde startade?

Edit: är problemet att Spotlight inte listar alla appar? Som mitt exempel här, jag har +10 appar från Google men jag kan bara se 4 st i sökningen.

Senast redigerat 2017-10-07 11:19
  • Medlem
  • 2017-10-10 13:03

Länsförsäkringar har omdesignat sin app. Nu måste jag scrolla i menyn till vänster för att nå flikar jag kunde nå tidigare utan att scrolla. Jag tycker sådant är så himla dåligt. Nu måste jag dessutom stirra på en skäggig karl med sitt barn varje gång jag ska logga in. Vad apputvecklarna tänker på begriper jag inte. De borde googla uttrycket ”kill your darlings”. ?

Ursprungligen av Alix:

Länsförsäkringar har omdesignat sin app. Nu måste jag scrolla i menyn till vänster för att nå flikar jag kunde nå tidigare utan att scrolla. Jag tycker sådant är så himla dåligt. Nu måste jag dessutom stirra på en skäggig karl med sitt barn varje gång jag ska logga in. Vad apputvecklarna tänker på begriper jag inte. De borde googla uttrycket ”kill your darlings”. ?

"Bad UX kills good products" som man säger..

Har letat runt hela KLARNA och det finns inte ett telefonnummer eller e-post att kontakta dom. Man slussas runt via länkar "kontakta kundservice" utan att komma någonstans. Ifall man väljer att betala saker man handlar på internet via månadsfaktura (ofta finns inget annat alternativ) än 14-dagars faktura så råkar man ut för skyhöga uppläggningsavgifter.

Ursprungligen av calinou:

Har letat runt hela KLARNA och det finns inte ett telefonnummer eller e-post att kontakta dom. Man slussas runt via länkar "kontakta kundservice" utan att komma någonstans. Ifall man väljer att betala saker man handlar på internet via månadsfaktura (ofta finns inget annat alternativ) än 14-dagars faktura så råkar man ut för skyhöga uppläggningsavgifter.

? fungerar bra att få kontakt. Betalningsalternativ är kort - direktöverföring och faktura ( oftast utan kostnad)
Beror också på vad deras samarbetspartner kräver/ erbjuder. Gillar inte direkt klarna - men det brukar alltid fungera.

Ursprungligen av calinou:

Har letat runt hela KLARNA och det finns inte ett telefonnummer eller e-post att kontakta dom. Man slussas runt via länkar "kontakta kundservice" utan att komma någonstans. Ifall man väljer att betala saker man handlar på internet via månadsfaktura (ofta finns inget annat alternativ) än 14-dagars faktura så råkar man ut för skyhöga uppläggningsavgifter.

Deras telefonnummer kommer upp direkt då du går till deras hemsida för kundservice.

08-120 120 10. Chatt finns också på deras sida.

Klarna tar såklart betalt för (vissa av) deras tjänster. Det är upp till ditt försäljningsställe att välja vilka betalsätt som ska finnas.

Ursprungligen av keptang:

Deras telefonnummer kommer upp direkt då du går till deras hemsida för kundservice.

08-120 120 10. Chatt finns också på deras sida.

Klarna tar såklart betalt för (vissa av) deras tjänster. Det är upp till ditt försäljningsställe att välja vilka betalsätt som ska finnas.

Tack för att du hittade åt mig. Det var lite invecklat att hitta.

Ursprungligen av adress@mac:

? fungerar bra att få kontakt. Betalningsalternativ är kort - direktöverföring och faktura ( oftast utan kostnad)
Beror också på vad deras samarbetspartner kräver/ erbjuder. Gillar inte direkt klarna - men det brukar alltid fungera.

Håller med att det finns lite oklarheter med Klarna på vissa sidor man handlar. En del erbjuder inte alla alternativ. Har inte haft problem hittills och tycker att det har fungerat bra hitta deras kontakttelefon. Fick 299 kr i uppläggningsavgift för en faktura på 3000 kr. Jag valde att betala med månadsfaktura som av någon konstig anledning hamnade som delbetalning.
Vill man inte råka för extra avgifter då ska man välja 14 dagars betalning vilket verkar vara en ny företeelse som inte alla erbjuder.
Nu har jag kontaktat dom om det är ändrat. Så visst är dom bra att göra med när det har blivit fel. Jag är inte sur nu längre. ?

Senast redigerat 2017-10-17 13:56
Ursprungligen av calinou:

Tack för att du hittade åt mig. Det var lite invecklat att hitta.

Jag registrerade mej hos kivra för någgra år sedan. När jag inte ville vara med så skickade de email till mej ändå. Jag skickade email till supporten till slut och hotade att anmäla dem till handikappombudsmannen.
/Maria

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2017-10-22 12:16

När min iMac börjar bli ostabil med dagliga kernel panics.

Hoppas att det beror på den kraschade interna mekaniska disken eftersom jag precis beställt delar för att installera en SSD.

Vill verkligen inte betala för en ny dator när prestandan annars är ok (maxad iMac late 2012). ?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-10-22 12:29
Ursprungligen av joakimo:

När min iMac börjar bli ostabil med dagliga kernel panics.

Hoppas att det beror på den kraschade interna mekaniska disken eftersom jag precis beställt delar för att installera en SSD.

Vill verkligen inte betala för en ny dator när prestandan annars är ok (maxad iMac late 2012). ?

Har du försökt analysera vad dessa kernel panics berättar eller refererar till?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2017-10-22 12:52
Ursprungligen av mattiL:

Har du försökt analysera vad dessa kernel panics berättar eller refererar till?

Har försökt att titta på logfilerna från krascherna utan att riktigt förstå vad som orsakat krascherna. Upplever även krascher där dator låser sig utan att starta om/utan kernel panic. Hackande muspekare -> badboll -> låst muspekare.

Ska försöka köra ett RAM-minne åt gången i några dagar och se om det kan lösa problemet. Bytte plats på dem igår utan verkan.

Edit: Har även formaterat den externa SSD jag nu kör macOS från utan att återställa från Time machine.

Senast redigerat 2017-10-22 13:26
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-10-22 13:27
Ursprungligen av joakimo:

Har försökt att titta på logfilerna från krascherna utan att riktigt förstå vad som orsakat krascherna. Upplever även krascher där dator låser sig utan att starta om/utan kernel panic. Hackande muspekare -> badboll -> låst muspekare.

Ska försöka köra ett RAM-minne åt gången i några dagar och se om det kan lösa problemet. Bytte plats på dem igår utan verkan.

Edit: Har även formaterat den externa SSD jag nu kör macOS från utan att återställa från Time machine.

Hackande muspekare och badbollar låter som det kan vara diskfel, så att byta till SSD blir nog bra.

  • Medlem
  • 2017-10-22 13:32

Och VAR är patcharna till Apples klientgrejer vad gäller WPA2-buggen? ?

Min Android har jag patchat, men macen kör jag kabel till och Iphone får gå på 4G tills vidare.

Visst, risken är minimal ändå, men det är principen. De nya emojierna kommer före...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-10-22 13:42
Ursprungligen av Alix:

Och VAR är patcharna till Apples klientgrejer vad gäller WPA2-buggen? ?

Min Android har jag patchat, men macen kör jag kabel till och Iphone får gå på 4G tills vidare.

Visst, risken är minimal ändå, men det är principen. De nya emojierna kommer före...

Lägg in iOS 11.1 PB 4 så får du fixarna.
Jag kör denna version på min Ipad Pro 10.5 utan problem.

  • Medlem
  • 2017-10-22 13:46
Ursprungligen av mattiL:

Lägg in iOS 11.1 PB 4 så får du fixarna.
Jag kör denna version på min Ipad Pro 10.5 utan problem.

Tack, jag vet om att det finns betaversioner som är patchade. Det förtar dock inte principfrågan så som jag ser det.

  • Medlem
  • 2017-10-24 09:43

Plötsligt blev skandaltyngda Nordea väldigt populär igen. Trots mångmiljardhjälp från svenska skattebetalare flyttar bankens huvudkontor snart från Sverige för att få en bättre deal. En del är väldigt förlåtande. Inte jag.

Ursprungligen av Alix:

Plötsligt blev skandaltyngda Nordea väldigt populär igen. Trots mångmiljardhjälp från svenska skattebetalare flyttar bankens huvudkontor snart från Sverige för att få en bättre deal. En del är väldigt förlåtande. Inte jag.

Helt klart ett douche-move från Nordea, men tycker felet ligger på regeringen. Hade kanske inte varit fel att lägga in en klausul om att flytt från Sverige inte är aktuellt så länge lånen inte är betalda.

Själv sitter man med en antikverad Handelsbanken. Kanske får man Apple Pay nästa år, kanske inte alls... Det risiga är ändå att man får bara ett "Vi har ingen information..." - känns inte som att de bryr sig om kundbehov speciellt mycket.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-10-24 10:10
Ursprungligen av barbapappa_86:

Själv sitter man med en antikverad Handelsbanken. Kanske får man Apple Pay nästa år, kanske inte alls... Det risiga är ändå att man får bara ett "Vi har ingen information..." - känns inte som att de bryr sig om kundbehov speciellt mycket.

Åh, ta det lite lugnt, det kommer. Dom har ju precis börjat med NFC i plastkorten.

Ursprungligen av Mija:

Dom har ju precis börjat med NFC i plastkorten.

Tamme tusan, det visste jag inte. Synd bara att deras chatt är stängd när den är öppen, så att man kan ställa frågor.. Ja, jag är lite bitter

  • Medlem
  • 2017-10-24 10:53
Ursprungligen av barbapappa_86:

... tycker felet ligger på regeringen. ...

I så fall, varför stannar de andra bankerna? Du behöver inte svara.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-10-25 10:05
Ursprungligen av Alix:

Plötsligt blev skandaltyngda Nordea väldigt populär igen. Trots mångmiljardhjälp från svenska skattebetalare flyttar bankens huvudkontor snart från Sverige för att få en bättre deal. En del är väldigt förlåtande. Inte jag.

Om man har haft ett uselt, åtminstone allt annat än fördelaktigt, företagsklimat i Sverige under alla år som den rödgröna röran har drivit Sverige mot branten så är det väl inte konstigt att företag flyttar utomlands.

Nordea är knappast det första bolaget att göra det, inte heller det sista så länge det inte blir förändring.

Bevaka tråden