Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jo, tur i oturen att jag ändå väntar på Xs eller vad det blir. 6an har hängt med rätt länge.

Så ekonomiskt av dig att vänta, trots sprucken skärm. Min iPhone SE började krångla på grund av fukt (den var fortfarande fullt användbar även om det skapade irriterande moment på skärmen) så jag köpte en iPhone 8 i förra veckan, trots att jag fattar själv att när nästa X lanseras så kommer jag vara psykiskt tvungen att uppgradera. I alla fall nu när min ekonomiska situation har lättat rejält.

Hur kan man ta bort detta med stavningsförslag? (blåa streck)
Nästan alla ord blir fel....... sidfot blir t ex simfot

Ursprungligen av calinou:

Hur kan man ta bort detta med stavningsförslag? (blåa streck)
Nästan alla ord blir fel....... sidfot blir t ex simfot

Ge iss lite mer information så ska vi lösa detta.
Var, vilket program gäller det? Vilket språk skriver du på? Vilket språk har du ställt in på rättstavningen?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-08-14 20:08
Ursprungligen av hummel:

Ge iss lite mer information så ska vi lösa detta.
Var, vilket program gäller det? Vilket språk skriver du på? Vilket språk har du ställt in på rättstavningen?

En vild gissning är MS Word..

Ursprungligen av hummel:

Ge iss lite mer information så ska vi lösa detta.
Var, vilket program gäller det? Vilket språk skriver du på? Vilket språk har du ställt in på rättstavningen?

Det är överallt. mail, pages, sms. Många ord som blir felaktiga och ändrar sig nästan automatiskt - i varje fall när man trycker på mellanslag.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-08-14 20:39

Överallt kan det väl ändå inte vara. Det brukar bli röda streck i Apples program under felstavade ord. Bättre kan du förklara.

Ursprungligen av Mija:

Överallt kan det väl ändå inte vara. Det brukar bli röda streck i Apples program under felstavade ord. Bättre kan du förklara.

Arbetar inte i MS Word. Det finns i Mac OS apparna. Så här ser det ut. Måste klicka med musen på krysset annars blir det simfot om jag trycker mellanslag.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-08-14 21:00

Ta bort bocken vid rätta stavning automatiskt

Ursprungligen av Mija:

Ta bort bocken vid rätta stavning automatiskt

Tack för hjälpen! det fungerar. Klantigt att jag missade detta.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-08-14 23:13
Ursprungligen av calinou:

Arbetar inte i MS Word. Det finns i Mac OS apparna. Så här ser det ut. Måste klicka med musen på krysset annars blir det simfot om jag trycker mellanslag.

Nej. Du kan som i de flesta andra vettigt kodade program avbryta genom att trycka på Esc. Piltangenter/enter/tab fungar oxå.

Ursprungligen av reboot81:

Nej. Du kan som i de flesta andra vettigt kodade program avbryta genom att trycka på Esc. Piltangenter/enter/tab fungar oxå.

Tack för tipset! Bra att veta för jag skriver väldigt fort och toppen att man kan åtgärda direkt via tangentbordet. Men varför man kallar detta för rättstavning är en gåta för mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-15 18:56

Blir så trött på att det nödvändigtvis måste klämmas in en politisk åsikt i trådar som handlar om teknik...
https://www.99.se/forum/p/2346332

I dessa val-tider surfar jag in på 99.se för att få avkoppling från sådant!

Ursprungligen av IngoX:

Blir så trött på att det nödvändigtvis måste klämmas in en politisk åsikt i trådar som handlar om teknik...
https://www.99.se/forum/p/2346332

I dessa val-tider surfar jag in på 99.se för att få avkoppling från sådant!

Vilket inlägg menar du, för jag kommer bara till 1:a inlägget på sidan 2 när jag klickar på din länk?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-08-15 20:01
Ursprungligen av CekariYH:

Vilket inlägg menar du, för jag kommer bara till 1:a inlägget på sidan 2 när jag klickar på din länk?

Expertvetaren Gustav

  • Medlem
  • International user
  • 2018-08-16 15:37
Ursprungligen av Innis:

Expertvetaren Gustav

Gustaf är kul att läsa. Får alltid mina smilband å dras upp.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-08-17 10:05
Ursprungligen av juanito:

Gustaf är kul att läsa. Får alltid mina smilband å dras upp.

Ser inget roligt alls med honom. Man behöver inte dra in politik i trådar så fort det bara går.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-08-17 10:21
Ursprungligen av Innis:

Ser inget roligt alls med honom. Man behöver inte dra in politik i trådar så fort det bara går.

Ingen aning om politik men den svenska skolan är ju ingen skola precis

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-08-17 11:38
Ursprungligen av juanito:

Ingen aning om politik men den svenska skolan är ju ingen skola precis

Trams

  • Medlem
  • International user
  • 2018-08-17 13:11
Ursprungligen av Innis:

Trams

Ja det är en väldigt bra beskrivning av den

And so it begins...

Kanske inte så jättesur men..besviken iaf? Santa Maria har "uppfunnit" en ny kork på sina burkar.

Nu får de inte plats i min kökslåda längre! ?
Tänkte att jag hoardar upp ett lager så jag har burkar att återfylla. Så som jag redan gör, jag får bara se till att speeda upp det lite.

OCH INSER ATT DET BARA FINNS KÖRVEL KVAR!!

Jag har inget emot körvel egentligen, men den har ingen naturlig plats i min kostcirkel. Det känns lite trist att vaska flera års förbrukning "bara sådär".

Ska jag skriva till lokaltidningen om att jag gärna tar emot gamla lock? Eller kanske sätta upp lappar på lyktstolpar?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-09-02 14:42

KLM mailade mig nyss och bad mig byta lösenord.
Finns bara ett skäl till detta: de misstänker att lösenord är på vift.
För lagrar de lösenord korrekt så kan de inte veta om mitt är säkert eller inte.

Så jag slänger på ett slumpmässigt på 64 tecken. Nix på den, här gäller max tolv tecken. För en tjänst som lagrar passbilder, kredikort, reseinfo och mycket mer. Sur nej, mer besviken och förbannad.
Ur mailet:

På sidan:

Och inte går det att byta lösenord på hemsidan när man väl valt ett. Hoppas de har bättre säkerhet på flygmaskinerna...

  • Medlem
  • 2018-09-06 11:37

I dag har jag fått fyra samtal från mitt "Computer Department". Det påstås att jag fått in malware i min dator.

Det är roligt att leka med dem, men det räcker väl med ett samtal om dagen? Man behöver ju inte överdriva. Det är bara onödigt och gör mig sur.

Ursprungligen av Ljung:

I dag har jag fått fyra samtal från mitt "Computer Department". Det påstås att jag fått in malware i min dator.

Det är roligt att leka med dem, men det räcker väl med ett samtal om dagen? Man behöver ju inte överdriva. Det är bara onödigt och gör mig sur.

Det var intressant när jag en gång sa att jag vet att det är ett scam och ni vet att det är ett scam...

Attans vad killen blev arg och började skälla på mig. Då lade jag bara på och sedan dess så lägger jag alltid bara på direkt - om jag råkar svara.

  • Medlem
  • 2018-09-06 15:29
Ursprungligen av BlackSmp:

Det var intressant när jag en gång sa att jag vet att det är ett scam och ni vet att det är ett scam...

Attans vad killen blev arg och började skälla på mig. Då lade jag bara på och sedan dess så lägger jag alltid bara på direkt - om jag råkar svara.

Jag brukar inte svara. Det är ju oftast samtal från Mali eller Seychellerna och mig veterligen finns ingen där som behöver prata med lilla obetydliga jag. Men ibland är det roligt att ta upp deras tid. Fast för en stund sedan kom det femte samtalet idag. Nu är jag sjukt sur. Den sjätte som ringer idag kommer att få ångra det.

Jag svarar inte och blockerar sedan numret i telefonen - så jag slipper just det numret i framtiden. Jag fick sist, imorse, från Burundi.
Skulle vara trevligt om man kunde ha en Whitelist för riktnummer, t.ex. +46, +47, +49 osv. Då stoppar man majoriteten av dessa scam. Det hjälper dock inte mot telefonsäljare i Sverige - då får man blockera samtalet på vanligt sätt.

Ursprungligen av klarabara:

Kanske inte så jättesur men..besviken iaf? Santa Maria har "uppfunnit" en ny kork på sina burkar.

Nu får de inte plats i min kökslåda längre! ?
Tänkte att jag hoardar upp ett lager så jag har burkar att återfylla. Så som jag redan gör, jag får bara se till att speeda upp det lite.

OCH INSER ATT DET BARA FINNS KÖRVEL KVAR!!

Jag har inget emot körvel egentligen, men den har ingen naturlig plats i min kostcirkel. Det känns lite trist att vaska flera års förbrukning "bara sådär".

Ska jag skriva till lokaltidningen om att jag gärna tar emot gamla lock? Eller kanske sätta upp lappar på lyktstolpar?

I värsta fall har de även ändrat gängan eller måttet på halsen(allt för att man ska köpa nytt. Jag köper hellre påsar o fyller på befintliga burkar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-06 16:35
Ursprungligen av Ljung:

Jag brukar inte svara. Det är ju oftast samtal från Mali eller Seychellerna och mig veterligen finns ingen där som behöver prata med lilla obetydliga jag. Men ibland är det roligt att ta upp deras tid. Fast för en stund sedan kom det femte samtalet idag. Nu är jag sjukt sur. Den sjätte som ringer idag kommer att få ångra det.

För sin egen skull borde de ju verkligen samordna sina telefonlistor. Det kan inte vara roligt för den stackare som blir den sjätte idag. Ljungande blixtar!?

  • Medlem
  • 2018-09-06 19:14
Ursprungligen av IngoX:

För sin egen skull borde de ju verkligen samordna sina telefonlistor. Det kan inte vara roligt för den stackare som blir den sjätte idag. Ljungande blixtar!?

Ja man tycker det. I dessa molniga tider så borde man kunna synkronisera och samordna sig. Det är ju sällan det är helt molnfritt så här års. Jag väntar fortfarande på det sjätte samtalet. Blixtarna är laddade och färdiga att avfyras.

Ursprungligen av Mymac4ever:

I värsta fall har de även ändrat gängan eller måttet på halsen(allt för att man ska köpa nytt. Jag köper hellre påsar o fyller på befintliga burkar

Det är lite som ketchupflaskorna från Felix som bytte kork för några år sedan. De nya har mycket större hål och "slösar" betydligt mer än de gamla. Dock så passar de gamla korkarna på de nya flaskorna, så det gäller att se till att flytta över den gamla korken till den nya vid varje byte. Dessa har tydligen blivit hårdvaluta bland barnfamiljer...

Sedan det där med att stora förpackningar skall ha större korkhål än de små, är ju en klassiker. Stora kaviartuber har större korkar och större hål än de mindre förpackningarna (*host* Kalles *host*).

Bevaka tråden